Nederlands MediaNetwerk

Meet the Master: Henk van Ess – Fact checking the web

Gegevens gebeurtenis

Meet the Master: Henk van Ess – Fact checking the web

Tijd: Mei 17 2017 vanaf 13.00 to 15.00
Locatie: Beeld en Geluid
Straat: Media Parkboulevard 1
Plaats: Hilversum
Website of map: http://www.beeldengeluid.nl
Telefoon: 0356777507
Soort gebeurtenis: masterclass
Georganiseerd door: iMMovator
Meest recente activiteit: 4 Mei 2017

Naar Outlook of iCal (.ics) exporteren

Omschrijving gebeurtenis

Woensdag 17 mei is datajournalist Henk van Ess te gast op het Media Park in het kader van de Media Future Week. Deze middag geeft hij in Beeld en Geluid een lezing rondom het thema ‘Fact checking the Web’. In het eerste deel legt hij uit hoe je echte verhalen kunt vinden in social media. Daarna gaat hij hier in het tweede deel dieper op in aan de hand van de case ‘Jihadi John’ – en laat zien hoe je webrecherche toepast onder tijdsdruk.

PROGRAMMA

12.30 Inloop met koffie en thee
13.00 Deel 1: How to find real stories in social media
13.30 Pauze
13.45 Deel 2: Jihadi John: Webrecherche onder tijdsdruk
15.00 Einde

DEEL 1: HOW TO FIND REAL STORIES IN SOCIAL MEDIA

Henk van Ess deelt in het eerste deel van de middag zijn geheimen hoe hij zorgt dat hij niet verdrinkt in fake news en informatie overload. Zijn antwoord: curatie van het web en het gebruik van slimme filters. In 30 minuten leer je een nieuwe strategie over hoe je verhalen vindt in sociale media. Hoe kom je als eerste achter een grote ontslagronde bij een bank? Hoe zoek je uit wie er achter een controversieel initiatief zitten, als een spermakliniek voor rijke mensen? En die geheime vlucht van Boeing, was dat vals of niet? Daarnaast deelt Henk ook zijn visie of waar fact checking naar toe gaat in de toekomst.

DEEL 2: “JIHADI JOHN: WEBRECHERCHE ONDER TIJDSDRUK”

In deel 2 gaat Henk van Ess aan de hand van een actueel voorbeeld in op manieren waarop je met de middelen die je hebt zaken kunt ontmaskeren en welke keuzes je daarbij kunt maken. Hoe pleeg je verantwoorde webrecherche onder tijdsdruk? Je maakt het live mee in een onderzoek naar de meest gezocht jihadist van de wereld, Jihadi John. Henk van Ess rijdt vol gas in doodlopende straten. Maar gelukkig blijkt er elke keer een slim trucje waarmee je toch weer verder kan. In iets meer dan een uur houd je 15 tips over die je telkens opnieuw kunt gebruiken voor onderzoek naar complete onbekenden. Dit onderzoek is door Henk gedaan voor de Britse krant Daily Telegraph. Om privacy-redenen kunnen de getoonde namen en adressen niet in sociale media genoemd worden.

OVER HENK VAN ESS

Henk van Ess helpt media professionals met het vinden van verhalen in big data. Hij is lid van onderzoekscollectief Bellingcat en Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) en reist de hele wereld rond met praktische workshops over slim gebruik van internet. De huisdocent van Persgroep Campus en Mediahuis Academie  – de uitgevers van bijna alle Nederlandstalige dagbladen, is constant op zoek naar nieuwe methoden om nieuws uit data te halen.

 

Prikbord

Opmerking

Bevestigen voor Meet the Master: Henk van Ess – Fact checking the web om opmerkingen toe te voegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Bijwonen (1)

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Help content for hot leads and short sales

Help content claims your leadership par excellence. If you show-and-tell your pride and passion for what you do, and know how to do this in an informative and functional way, you proof that know what you are doing. And that’s (part of) being a leader

[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis

Alle beetjes helpen in deze sombere tijden: daarom heb ik het Ipsos Global Happiness 2020 onderzoek gelezen, waarin voor het eerst Nederland ook wordt gemeten, samen met 26 andere landen

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden