Nederlands MediaNetwerk

De VEA en BVA gaan een convenant opstellen waarin verenigde bureaus en adverteerders beloven dat zij alles in het werk stellen om te zorgen voor eerlijke communicatie en betere, minder frequente reclame. Ook mediabureaus en media-exploitanten worden uitgenodigd zich aan het convenant te committeren.

Reclame als eerlijke communicatie. Kan dat? En als het kan: Wat zijn de gevolgen en moeten we deze weg wel op willen gaan?

Weergaven: 496

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik heb niet de illusie dat de reclamewereld ooit volledig transparant zal worden, maar het kan zeker eerlijker, beter en gerichter. Met of zonder convenant is het zeker de discussie waard. Wat dat betreft ben het eens met Jo Janssen; eerlijk duurt het langst. Het straalt juist zelfvertrouwen uit als je een eigen product openlijk met dat van een ander durft te vergelijken. Dat doet de consument anders toch wel. Ga uit van eigen kracht; je bewijst de doelgroep er feitelijk een dienst mee. Nu is waarheidsgetrouwe PR misschien nog iets opzienbarends, maar ik verwacht dat het steeds vaker zal worden toegepast. Dat is tenslotte waar de klanten om vragen: nuttige, oprechte en duidelijke informatie. Het hoeft niet belangenloos te zijn als het voor beide partijen werkt. There's no such thing as negative publicity!
Ik erger me dermate aan veel reclameuitingen dat ik een site www.cutcommercials.nl in het leven heb gereoepen.
Helaas door plots tijdsgebrek niet goed bijgehouden. Maar blijf nog steeds van mening dag veel reclame leugenachtig en vals is. Imre SOMOGYI
Er zijn 3 belangrijke kanttekeningen te maken in deze discussie:
- wat is eerlijke reclame, is dit kwalitatief (dus inhoudelijk, klopt de boodschap) en kwantitatief (het duurzaam inzetten van reclame (wat ook inhoud dat het communicatie eerlijke en bewust inzet om overexposure in alle facetten te voorkomen)

- daarbij: hoever strekt de zorgplicht van 'de communicatie' om een product inhoudelijk te kennen. Kort door de bocht waar ligt de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever en waar houdt deze op. Moeten bureau
's of de afdelingen comm. hun klanten/bazen geloven bij een briefing over bijvoorbeeld gezondheidclaims, of moeten ze deze zelf onderzoeken (lijkt me niet).

Waar begint de eerlijkheid en waar houdt deze op?

- ten slotte, hoeveel verantwoordelijkheid mag je van de consument in de breedste zin van het woord verwachten dat deze kritisch is?
En waar begint de regelzucht en de betutteling?

Naadloos sluit hierbij aan de beleving van de consument van onafhankelijke deskundigheid van de geschreven media?

Kort samengevat, het is niet alleen belangrijk hoe eerlijk we moeten zijn, maar vooral ook wie moet er eerlijk zijn en waarom!
Hoe eerlijk is dan dit convenant?!


anne-marie visser zei:
Er zijn 3 belangrijke kanttekeningen te maken in deze discussie:
- wat is eerlijke reclame, is dit kwalitatief (dus inhoudelijk, klopt de boodschap) en kwantitatief (het duurzaam inzetten van reclame (wat ook inhoud dat het communicatie eerlijke en bewust inzet om overexposure in alle facetten te voorkomen)

- daarbij: hoever strekt de zorgplicht van 'de communicatie' om een product inhoudelijk te kennen. Kort door de bocht waar ligt de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever en waar houdt deze op. Moeten bureau's/ afdelingen comm. hun klanten/bazen geloven bij de briefing over (bijvoorbeeld) gezondheidclaims. Of moeten dit onderzocht worden op waarheid voordat er een campagne wordt gemaakt (lijkt me niet).

Waar begint de eerlijkheid en bij wie en waar houdt deze op?

- ten slotte, Mag je van de consument -in de breedste zin van het woord- verwachten dat deze kritisch is?
En waar begint de regelzucht en de betutteling?

Naadloos sluit hierbij aan de beleving van de consument van onafhankelijke deskundigheid van de geschreven media?

Kort samengevat, het is niet alleen belangrijk hoe eerlijk we moeten zijn, maar vooral ook wie moet er eerlijk zijn en waarom!
Hoe eerlijk is dan dit convenant?!
Reclame als eerlijke communicatie zou zijn oorsprong moeten hebben in eerlijke producten, maar dat is bijna onmogelijk als het doel van een bedrijf geld verdienen is. Dat is duidelijk te zien in de farmaceutische branche waar dit doel, geld verdienen, in feite regelmatig gebaat is bij het opkomen of voortduren van bijvoorbeeld een epidemie.
Kan er dan niet eerlijk gecommuniceerd worden in de reclame? Het idee van reclame is niet het verkopen van koffiebonen, maar van het aroma van de koffie die je ermee zet, en daar kan je eerlijk over zijn. Maar men vertelt er vaak niet bij dat er ergens in de wereld een paar boeren te weinig betaald krijgen voor het kweken van de bonen, of dat er kunstmatige rotzooi wordt toegevoegd om dat aroma te verkrijgen. Daar maken dan weer andere merken gebruik van die op een menselijker en gezondere manier tot het aroma van hun koffie komen, dus uiteindelijk beslist de consument hierover mee.
Een groter probleem zie ik in de afhankelijkheid van de zogenaamde vrije democratie van dit geld, en van degenen die het bezitten (de grote internationale bedrijven), want het is de overheid die ons hiertegen zou moet beschermen.
Wat mij bevreemdt in veel reacties is het zwart wit denken. Het gaat om een inspanning om betere reclame te produceren. Dat zal bij het ene product/bedrijf gemakkelijker kunnen dan bij het andere, maar het streven ernaar vind ik prima. Ik ken veel bedrijven die dit toejuichen, maar die zelf zonder problemen de vinger kunnen leggen op zaken die uiteraard NOG beter kunnen. Maar ze zijn wel bezig met eerlijker produceren. Wat is daar nu mis mee?

Antwoorden op discussie

RSS

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden