Nederlands MediaNetwerk

De VEA en BVA gaan een convenant opstellen waarin verenigde bureaus en adverteerders beloven dat zij alles in het werk stellen om te zorgen voor eerlijke communicatie en betere, minder frequente reclame. Ook mediabureaus en media-exploitanten worden uitgenodigd zich aan het convenant te committeren.

Reclame als eerlijke communicatie. Kan dat? En als het kan: Wat zijn de gevolgen en moeten we deze weg wel op willen gaan?

Weergaven: 288

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Het is in essentie onzin. Reclame wil altijd iets verkopen en zal een produkt of dienst altijd ietsje mooier voorspiegelen dan het is. De minder goede aspecten worden natuurlijk nooit genoemd. Daar is op zich niks mis mee, dat weet de moderne consument heus wel. Maar eerlijk is het niet. En zal het nooit worden. Dus ja wat ze daar bij de VEA en de BVA aan het doen zijn, Joost mag het weten.
Eerlijke communicatie is, volgens mij, per definitie betere reclame. Het sluit aan bij het actuele denken over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De tijd lijkt dan ook rijp om deze discussie (maar weer eens) aan te gaan. Prachtig boek in dat opzicht vind ik nog steeds "Reclame is een ronkend lijk" van Oliviero Toscani, uit 1996 alweer.
Natuurlijk kan dat niet! Het doel van en de middelen en kennis rondom commerciele communicatie staan in beginsel lijnrecht tegenover eerlijkheid. Klinkt het eerlijk om een team van marketing- en communicatiespecialisten (mensen met veel kennis over wat mensen mooi en aantrekkelijk vinden) een prachtige set boodschappen te laten maken met als doel een groep consumenten over te halen hun spullen te kopen?
Diezelfde consumenten overigens die klagen dat er zo vaak zo veel zulke slechte reclame wordt gemaakt maar die dit systeem simpelweg door al hun aankopen helpen in stand te houden?
Aan reclame zit niks eerlijks, dat zal ook niet gebeuren en er zal ook nauwelijks iets veranderen. Zwartgallig he?
Ook met eerlijke reclame kun je de aandacht van consumenten trekken, een korting aanprijzen of proberen om een bepaalde behoefte te bevredigen. Om daar speciaal een convenant voor op te stellen, vind ik overdreven.


kees sterrenburg zei:
Het is in essentie onzin. Reclame wil altijd iets verkopen en zal een produkt of dienst altijd ietsje mooier voorspiegelen dan het is. De minder goede aspecten worden natuurlijk nooit genoemd. Daar is op zich niks mis mee, dat weet de moderne consument heus wel. Maar eerlijk is het niet. En zal het nooit worden. Dus ja wat ze daar bij de VEA en de BVA aan het doen zijn, Joost mag het weten.
Ja ik vind het wel een discussie waard.
Opmerking van een grijze ontwerper: in de tachtiger jaren, toen ik begon, was er een enorme kloof tussen commerciële reclamebureaus en keurige bureaus voor grafische vormgeving. Dat verschil is volgens mij bijna verdwenen.

Eerlijke reclame kan, zeker weten. De gevolgen zijn groot en niet te overzien!

Overigens is oneerlijkheid in de reclame een symptoom en wordt pas minder als de oorzaak, de intentie erachter verandert.
Interessante stelling. Lijkt een beetje op; "Lobbyen is goed voor het algemeen belang". Mijns inziens behelst de stelling een contradictie. Hierdoor wordt de stelling ontkracht. Wordt daarmee dan ook het convenant ontkracht? Wellicht dat de interactiviteit op het internet de eerlijkheid van reclame kan weerspiegelen. In ieder geval is er gelegenheid de andere zijde van de medaille te tonen waardoor er een compleet beeld kan ontstaan.
Als ik sommige reacties lees, is dat convenant echt hard nodig...
Reclame is bedoeld om mensen angst aan te jagen: als je dit product niet koopt, dan hoor je er niet bij/mis je iets/ben je zielig. Reclame heeft niets met eerlijkheid te maken. Maar ja het leven is niet eerlijk (voor wie vindt van wel, verwijs ik even naar afrika enz). Dus reclame past heel goed bij de mensch.
Beetje window-dressing, lijkt mij. Behoefte aan wat goeie pr vermoedelijk. Er zijn belangrijkere zaken om op te lossen, tussen die partijen. Dit leidt lekker af.
Wel zou ik het een goed idee vinden als de reclamewaakhond mag gaan bijten. Dus dat de Reclame Code Commissie qua 'macht' aanzienlijk wordt versterkt, zodat media gedwongen worden om misleidende uitingen te weigeren - ook al kost het ze geld. Ze weten vaak precies wat niet door de beugel kan, wat oneerlijk is, maar ja, die inkomsten... Dus kunnen ze ook vaak vóóraf geweigerd worden, voordat de dubieuze reclameboodschap zijn werk heeft gedaan worden. Maar dan moet de concurrent niet 'graag' roepen. Utopie?
Verder eens met Kees Sterrenburg. Reclame is ''The Truth Well Told'' zegt McCann al zolang ze bestaan. Overdrijven mag in de reclame en het publiek weet er inmiddels ook wel dat minpunten niet worden genoemd, zeg ik hem na. Onder oneerlijk versta ik dus misleiden, en dat kan effectiever bestreden worden.

PS Persoonlijk maak ik mij drukker om iets anders. Om het gegeven, zeker in een recessie -waarin veel media veel honger hebben, en redacties niet de ww in willen of gaan freelancen voor minder inkomen- dat redactie steeds vaker wordt gemixt met reclame. Dát is pas oneerlijk tegenover de consument. Als-ie dat niet door heeft dan, en het is bedoeling is van niet, natuurlijk. Helaas is dat ook vaak de meest effectieve vorm van reclame en daarom nu zo populair.
En dan kijk ik vooral naar de opdrachtgevers, de adverteerders, want wie betaalt, bepaalt. Kom op, BVA-voorzitter Jan Driessen, er gebeurt nog heel wat oneerlijks onder de zon op dit gebied, en dat weet je ook uit je eigen Aegon-praktijk. Pak dat maar eens aan (en de RCC niet te vergeten).
PPS: Uh... Zou dat de huidige koude sanering in medialand niet nóg meer in de hand werken? Moeten we dat dan wel willen? Ik denk, maar als pensionado heb ik wel heel makkelijk praten geef ik toe: het moet maar. Eerlijk communiceren is inderdaad belangrijk.
Laat ik mij beperken tot foodreclame, de afgelopen 3 jaar heb ik daar internationaal veel onderzoek naar gedaan,om te komen tot het opzetten van 24Kitchen, een communicatie platform dat echt eerlijk is over eten, en op 1 april 2011 van start gaat.
Als je deze wereld eens goed bekijkt slaat de angst je om het hart, hoe er met ons eten word gerommeld.
Niet alleen de reclame is misleidend, 95% van de gezondheidsclaims op producten kan zo de vuilnisbak in.
Foodreclame zal eerlijk moeten worden en wel heel snel, de samenleving wordt steeds zieker, mede met dank aan alle onzin en foutieve voorstellingen in reclame.
De publieke opinie begint zich internationaal al stevig te bewegen, producenten moeten verantwoording gaan afleggen over herkomst product, gebruik bestrijdingsmiddelen, antibiotica bij dieren enz.
Als we de commercials mogen geloven, groeien tomaten aan een struikje, lopen lieve heers beestjes vrolijk op de planten, en zwijmelen de twee boeren die over het houten hek hangen en vragen zich af, zullen we ze even water geven, en het begint te regenen.
Wat een misleidende voorstelling van zaken, wat een minachting naar de consument, net zo goed als tomaten niet in de koelkast mogen, mag je een tomaat nooit 'over de kop' water geven.
Reclame in het algemeen moet zich meer gaan richten op waarheidsvinding, reclame over eten zal heel snel eerlijk moeten worden, zelfs de grote budgetten van de voedingsmiddelen industrie veranderen daar niets aan.
De kijker, lezer en luisteraar gaan bepalen of de communicatie eerlijk en oprecht is, wie dit negeert is binnenkort vanzelf aan de beurt.
Een convenant moet er snel komen, met hele duidelijke spelregels, want een oud spreekwoord zegt,
eerlijk duurt het langst, het is tijd om de samenleving van alle relevante informatie te voorzien zodat ze zelf goed kunnen beoordelen wat goed of slecht voor ze is.
De aankondiging van het convenant valt samen met de liegebeest campagne van Wakker Dier

Ben benieuwd of de reclamemakers nog niet te cynisch zijn om de handschoen op te pakken en waarheidsgetrouw maar toch effectief reclame te maken voor bioindustrie-vlees. Wie durft?

Antwoorden op discussie

RSS

Interviews

[Interview] René Huiberts (Value Zipper): De umfeld van een redactie is heilig

Sinds maart 2019 verstrekt René Huiberts het team van Value Zipper waar hij voor verschillende klanten branded content opzet binnen het portfolio van Value Zipper. Een mooie gelegenheid om hem te vragen naar zijn plannen en zijn visie op branded content

[Interview] Thijs Jaski: Impact maak je door verhalen te vertellen die alleen bij jouw merk passen

Thijs Jaski verruilde begin 2019 ING voor creatief bureau Yune. Hij werd er Chief Brand Publishing. We spreken hem over zijn visie op merken en content

[Nederlands MediaNetwerk TV] Jasper Dijkstra over Eventbrite

Jasper Dijkstra is commercieel directeur van Eventbrite Benelux, de tool om kaartverkoop voor evenementen te realiseren. Hij praat ons bij over wat er speelt in de markt voor kaartverkoop

[Interview] Jouke Tjeerdsma en Sjoerd van der Meijden: Mannen kun je in specifieke hokjes plaatsen

Via meer dan vijftig verschillende websites en apps bereikt Mannenmedia maandelijks ruim zeven miljoen mannen. Wij spreken met Managing Director Jouke Tjeerdsma en Director Sales & Business Development Sjoerd van der Meijden

[Interview] Arun Maljaars (Insight TV): We geven millennials een platform om hun passie uit te breiden

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende avontuurlijke content. We spreken hem over zijn visie op verhalen vertellen en de content van de toekomst

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: Consistente content

Slechts 2 procent van de content van organisaties slaagt erin om op de socials van hun consumenten te verschijnen. Ik wist dat de sociale algoritmes meedogenloos zijn, maar 2 procent is wel echt minimaal. Daar doe je dan al die moeite voor

[Column] Joris van Heukelom: De mens meer mens maken

Kun jij soms ook met jaloezie naar mensen kijken die veel mening en een beetje inhoud op hoge snelheid de socials op donderen? Ik ben daar te lui voor

[Column] Paola Cassone: Wat eten we vandaag?

Ik voorspelde drie jaar geleden dat gezond eten binnen vijf jaar een revolutionaire impact op marketing en communicatie zou hebben en dit jaar is dat al uitgekomen

[Column] Nathalie Peters: De mix maakt het verschil

In de mediasector worden allerlei experimenten gedaan om te kijken hoe je je doelgroep goed bereikt en er ook nog wat aan verdient. Zijn dit wanhoopspogingen of strategisch slimme moves?

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: voorsorteren met Batavus Actieradius en de sjoemelstroom Vandebron

E-bikers zijn de schaamte voorbij. Als ik een paar jaar geleden werd ingehaald door een 60-plusser op een e-bike, meende ik toch altijd iets van gêne bij ze te zien

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden