Nederlands MediaNetwerk

In de afgelopen paar maanden hebben we een hoofdredactionele aardverschuiving bij de landelijke dagbladen meegemaakt.

NRC Handelsblad heeft Peter Vandermeersch (1961) gekregen, Rob Wijnberg (1982) deelt de lakens uit bij NRC Next. De redactie van De Volkskrant moet het doen met Philippe Remarque (1965) en Christiaan Ruesink (1970) gaat de redactie van het AD leiden.

Wat betekent de komst van deze nieuwe hoofdredacteuren voor de lezers- en adverteerdersmarkt?

Tags: AD, Christiaan Ruesink, NRC, Next, Peter Vandermeersch, Philippe Remarque, Rob Wijnberg, Volkskrant

Weergaven: 4

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Kroonprins Robbie

De kroonprins van de Nederlandse journalistiek is hoofdredacteur van NRC Next geworden. In de Volkskrant van 21 juli zegt de filosoof Rob Wijnberg: “Het was eigenlijk begonnen met een grap.” Schertsend zei hij tegen directeur-uitgever van NRC Media Hans Nijenhuis dat hij de baas wilde zijn van de junior krant. Ik visualiseer me dat Wijnberg de NRC-baas tegenkomt bij de lift en, in een sfeer van oudejongenskrentenbrood, grapt de vlotte filosoof dat hij wel leiding wil geven aan een krant die nog sterk op zoek is naar een eigen identiteit.

NRC Next maakt onderdeel uit van een mediagroep die een turbulente tijd tegemoet gaat. Want binnen de NRC Media hebben de afgelopen tijd enige verschuivingen plaatsgevonden. Zoals de nieuwe functie van Vandermeersch en die van Nijenhuis. Toch lijkt de aanstelling van Wijnberg als hoofdredacteur directeur-uitgever Hans Nijenhuis ‘“... een heel goed idee”’.

Wijnberg kent de laatste jaren vele successen in Nederlands medialandschap: boeken, columns, essays en tv-optredens. Hij staat bekend om zijn populair filofische werk. De afgelopen dagen antwoordde hij in de media precies wat mensen wilde horen: “De krant moet nog meer een eigen smoel krijgen.” (Volkskrant 21 juli). Dat komt sterk overeen met wat Hans Nijenhuis zei in een interview in De Volkskrant op 10 juli.

Nou zal Wijnberg meerdere filosofische uiteenzettingen kunnen geven over identiteit, over ʻzijnʼ en ʻwordenʼ. Hij heeft het Nederlandse medialandschap grondig bestudeerd in boeken en columns. Ook heeft hij NRC Next al in haar beginstadium leren kennen. In de Volkskrant zegt hij: “ʻAls freelancer ben ik de afgelopen twee jaar op allerlei redacties geweest en heb ik goed kunnen zien hoe de journalistiek werkt.’” (Volkskrant 21 juli 2010). Maar heeft de filosoof genoeg in huis om de oplage te laten stijgen met 20.000? Want dat is de opdracht die Wijnberg heeft meegekregen.

In zijn krant schildert ‘‘de kathedralenbestormer’’ al een visie (NRC Next, 21 juli 2010): “Dus: niet melden dat Paars Plus mislukt is, maar waarom”. Een grensoverschrijdende visie. De “waarom-vraag”. Eveneens zijn de volgende vragen die Wijnberg stelt geniaal: “Wat wil de lezer nu nog méér weten? En: wat is belangrijk voor de samenleving?” Vandermeersch schuift dan ook hem ‘geweldige ideeën’ toe. Het idee dat “de deadline halen belangrijker is dan de informatie” is van hetzelfde kaliber. “Ik wil dat omdraaien. Liever een dag later een diepgravend stuk, waar iedereen nog een week over praat, dan als eerste het nieuwsbericht, dat na een uur weer achterhaald is” (NRC Next 21 juli 2010). Wijnberg wil “ook zo prominent mogelijk op alle digitale kanalen aanwezig zijn”.

Uit zijn successen blijkt dat Wijnberg weet hoe je media moet bespelen, maar kan hij een krant leiden? Daar komen andere kwaliteiten bij om de hoek kijken. Wijnberg is van huis uit filosoof, geen journalist en heeft nog niet eerder een dagblad van dit formaat geleid, of een soortgelijke functie als hoofdredacteur vervuld.

De gedachte dat de Nederlandse media nog altijd een gesloten nest zijn, die teren op hun eigen jongen, kan niet aan mijn gedachte worden onttrokken. De ballenopmerking: “Het was eigenlijk begonnen met een grap.” is het geconfijte kersje op de slagroom. Stel je eens voor: ʻIk kwam toevallig de koningin tegen op de gang en ik zei voor de gein: ʻIk wil wel de baas zijn.ʼ En nu ben ik minister-president. Kan iemand mij vertellen waar de Tweede Kamer is?ʼ
Vier nieuwe hoofdredacteuren bij vier titels van Van Thillo's Persgroep. Er waait daar sinds vorig jaar een frisse wind. Deze wisselingen van de wacht zijn dus niet geheel onverwacht. Minder sturing vanuit ivoren torentjes, meer een open blik naar de lezers- en advertentiemarkt.
Frisse wind, ik heb er nog maar weinig van gemerkt... Met de hoop op een open blik vanuit een nieuwe redactie tav lezers- en (vooral) advertentiemarkt ben ik het heel erg eens. Nu nog de rest van de organisatie (sales, onderzoek, etc.). Aan de andere kant heb ik dagbladen als medium al min of meer opgegeven....

Antwoorden op discussie

RSS

Media & Marketing Vacatures

Propositie Marketeer (Productstrateeg)

Plaats in de organisatie Legt verantwoording af en rapporteert aan manager Marketing Fondsenwerving. Doel van de functie Optimaliseren van product-markt combinaties en fondsenwervende methoden met als doel het fondsenwervend particuliere inkomen op middel...

Manager E-Commercie en Digitale Media bij Vomar Voordeelmarkt

Vomar Voordeelmarkt is een succesvol bedrijf met 56 Voordeelmarkten in Noord-Holland, de Bollenstreek, Flevoland en Utrecht. Vomar Voordeelmarkt groeit snel, mede door een kwalitatief uitstekend assortiment voor zeer scherpe prijzen. Daar hebben onze klan...

Hoofd Communicatie & Relatiemanagement bij Diabetes Fonds

Het Diabetes Fonds maakt zich sterk voor een toekomst zonder diabetes. Zoekt naar oplossingen om diabetes en complicaties te voorkomen en te genezen. Het Diabetes Fonds wil dit bereiken door het stimuleren en financieren van gericht wetenschappelijk onder...

Search Engine Optimization Internship

Department We're looking for an SEO intern to support our leads generation team. You'll gain immediate exposure to online marketing campaigns for an industry leading product portfolio of engineering thermoplastics. This will present an excellent opportuni...

Casemanager bij Slachtofferhulp Nederland, regio Oost

Kunt u als ‘spin in het web’ goed omgaan met stressvolle en emotionele situaties ? Word Casemanager bij Slachtofferhulp Nederland en draag bij aan de opvang van ruim 100.000 slachtoffers per jaar Slachtofferhulp Nederland helpt na een misdrijf of een verk...

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere donderdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)

Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen van Erp - De kunst van het samenwerken

Intensief samenwerken met klanten is een kunst die maar weinig creatieve bedrijven echt verstaan. Toch is het juist in deze tijden van recessie dé manier om op een goeie en efficiënte manier

Lees meer...

Jan de Jong - Kies uw vijanden zorgvuldig

De kwaliteit van de journalistiek in Nederland staat onder druk. Kwaliteit kost geld, en in tijden van crisis is geld een schaars goed. Jaar na jaar is er minder emplooi voor

Lees meer...

Jos Wolsing - Hoeveel verandering kun je hebben?

The Times They Are a-Changin’, Dylan kondigde het al in 1964 aan. Anno 2012 is de algemene opvatting dat verandering de enige constante is. In de tussenliggende jaren is het medialandschap

Lees meer...

Jon Visbeen - Welke zomer is eigenlijk geen Sportzomer?

De NOS en RTL bakkeleien over het gebruik van de term ‘Sportzomer’. De publieke omroep wenst niet dat haar commerciële collega of concurrent deze term

Lees meer...

Bob van Laerhoven - Succes voor crowd funding van romanvertalingen: Eerste verhaalcontract ondertekend

Ik had nooit durven dromen dat het zo snel zou gaan: de afgelopen week heb ik het vertaalcontract voor  De Wraak van Baudelaire met  Brian Doyle

Lees meer...

Badge

Bezig met laden...

© 2012   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden