Nederlands MediaNetwerk

In de afgelopen paar maanden hebben we een hoofdredactionele aardverschuiving bij de landelijke dagbladen meegemaakt.

NRC Handelsblad heeft Peter Vandermeersch (1961) gekregen, Rob Wijnberg (1982) deelt de lakens uit bij NRC Next. De redactie van De Volkskrant moet het doen met Philippe Remarque (1965) en Christiaan Ruesink (1970) gaat de redactie van het AD leiden.

Wat betekent de komst van deze nieuwe hoofdredacteuren voor de lezers- en adverteerdersmarkt?

Tags: AD, Christiaan Ruesink, NRC, Next, Peter Vandermeersch, Philippe Remarque, Rob Wijnberg, Volkskrant

Weergaven: 3

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Kroonprins Robbie

De kroonprins van de Nederlandse journalistiek is hoofdredacteur van NRC Next geworden. In de Volkskrant van 21 juli zegt de filosoof Rob Wijnberg: “Het was eigenlijk begonnen met een grap.” Schertsend zei hij tegen directeur-uitgever van NRC Media Hans Nijenhuis dat hij de baas wilde zijn van de junior krant. Ik visualiseer me dat Wijnberg de NRC-baas tegenkomt bij de lift en, in een sfeer van oudejongenskrentenbrood, grapt de vlotte filosoof dat hij wel leiding wil geven aan een krant die nog sterk op zoek is naar een eigen identiteit.

NRC Next maakt onderdeel uit van een mediagroep die een turbulente tijd tegemoet gaat. Want binnen de NRC Media hebben de afgelopen tijd enige verschuivingen plaatsgevonden. Zoals de nieuwe functie van Vandermeersch en die van Nijenhuis. Toch lijkt de aanstelling van Wijnberg als hoofdredacteur directeur-uitgever Hans Nijenhuis ‘“... een heel goed idee”’.

Wijnberg kent de laatste jaren vele successen in Nederlands medialandschap: boeken, columns, essays en tv-optredens. Hij staat bekend om zijn populair filofische werk. De afgelopen dagen antwoordde hij in de media precies wat mensen wilde horen: “De krant moet nog meer een eigen smoel krijgen.” (Volkskrant 21 juli). Dat komt sterk overeen met wat Hans Nijenhuis zei in een interview in De Volkskrant op 10 juli.

Nou zal Wijnberg meerdere filosofische uiteenzettingen kunnen geven over identiteit, over ʻzijnʼ en ʻwordenʼ. Hij heeft het Nederlandse medialandschap grondig bestudeerd in boeken en columns. Ook heeft hij NRC Next al in haar beginstadium leren kennen. In de Volkskrant zegt hij: “ʻAls freelancer ben ik de afgelopen twee jaar op allerlei redacties geweest en heb ik goed kunnen zien hoe de journalistiek werkt.’” (Volkskrant 21 juli 2010). Maar heeft de filosoof genoeg in huis om de oplage te laten stijgen met 20.000? Want dat is de opdracht die Wijnberg heeft meegekregen.

In zijn krant schildert ‘‘de kathedralenbestormer’’ al een visie (NRC Next, 21 juli 2010): “Dus: niet melden dat Paars Plus mislukt is, maar waarom”. Een grensoverschrijdende visie. De “waarom-vraag”. Eveneens zijn de volgende vragen die Wijnberg stelt geniaal: “Wat wil de lezer nu nog méér weten? En: wat is belangrijk voor de samenleving?” Vandermeersch schuift dan ook hem ‘geweldige ideeën’ toe. Het idee dat “de deadline halen belangrijker is dan de informatie” is van hetzelfde kaliber. “Ik wil dat omdraaien. Liever een dag later een diepgravend stuk, waar iedereen nog een week over praat, dan als eerste het nieuwsbericht, dat na een uur weer achterhaald is” (NRC Next 21 juli 2010). Wijnberg wil “ook zo prominent mogelijk op alle digitale kanalen aanwezig zijn”.

Uit zijn successen blijkt dat Wijnberg weet hoe je media moet bespelen, maar kan hij een krant leiden? Daar komen andere kwaliteiten bij om de hoek kijken. Wijnberg is van huis uit filosoof, geen journalist en heeft nog niet eerder een dagblad van dit formaat geleid, of een soortgelijke functie als hoofdredacteur vervuld.

De gedachte dat de Nederlandse media nog altijd een gesloten nest zijn, die teren op hun eigen jongen, kan niet aan mijn gedachte worden onttrokken. De ballenopmerking: “Het was eigenlijk begonnen met een grap.” is het geconfijte kersje op de slagroom. Stel je eens voor: ʻIk kwam toevallig de koningin tegen op de gang en ik zei voor de gein: ʻIk wil wel de baas zijn.ʼ En nu ben ik minister-president. Kan iemand mij vertellen waar de Tweede Kamer is?ʼ
Vier nieuwe hoofdredacteuren bij vier titels van Van Thillo's Persgroep. Er waait daar sinds vorig jaar een frisse wind. Deze wisselingen van de wacht zijn dus niet geheel onverwacht. Minder sturing vanuit ivoren torentjes, meer een open blik naar de lezers- en advertentiemarkt.
Frisse wind, ik heb er nog maar weinig van gemerkt... Met de hoop op een open blik vanuit een nieuwe redactie tav lezers- en (vooral) advertentiemarkt ben ik het heel erg eens. Nu nog de rest van de organisatie (sales, onderzoek, etc.). Aan de andere kant heb ik dagbladen als medium al min of meer opgegeven....

Antwoorden op discussie

RSS

MEDIA stages

Zelfstandige, proactieve en enthousiaste stagiair voor reserveringssysteem Couverts

Couverts is het nieuwe reserveringssysteem dat speciaal is ontwikkeld voor de restaurantsector en 100% onderdeel van RTL Nederland. Met Couverts kunnen gasten via de eigen restaurantwebsite gratis een tafel reserveren. Deze reserveringen worden automatisch in het online reserveringsboek geplaatst. Het online reserveringsboek levert gemak, tijdwinst en overzicht en draagt bovendien bij aan de optimale bezetting van uw restaurant. Met Couverts krijgen gasten extra service; op elk gewenst moment kunnen zij hun reservering plaatsen en weten zij direct of er een tafel beschikbaar is. Een bevestiging wordt automatisch verstuurd; per e-mail of sms. Couverts verbetert de bereikbaarheid van restaurants en geeft inzicht in alle relevante data om de bedrijfsvoering te optimaliseren. Couverts is in september overgenomen door RTL Nederland. We zijn een jong team met veel ervaring in de horeca en houden ervan om hard te werken om de reserveringsmarkt in Nederland snel te veroveren. Voor het komende jaar staan er horecabeurzen, televisiereclames en vele culinaire activiteiten op de agenda. RTL Nederland is voor Couverts op zoek naar een zelfstandige, proactieve en enthousiaste stagiair

Productie- en redactie stagiair(e)

Met een goede instelling, staat een stage bij MQM Media garant voor een leuke en zeer leerzame periode, waarin je veel ervaring kan opdoen. Je krijgt de kans om jezelf te ontwikkelen en veel verschillende facetten van de televisiewereld te zien. Je levert tijdens je stage een grote productionele en redactionele bijdrage en je wordt tevens nauw betrokken bij de projecten.

Productie assistent het Klokhuis

Uitdagende en veelzijdige productiestage bij het programma HET KLOKHUIS.

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere donderdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)

Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

John Oomkes - WHITNEY

Natuurlijk kon ze zingen Whitney. Vlak na haar overlijden, in de nacht van 11 op 12 februari, kwam de Nederlandse tv met een zeldzaam stukje beeldmateriaal op de proppen. Je ziet Liesbeth

Lees meer...

Dick Buschman - Creativity without borders

Als je de politieke berichtgeving in de krant of op het journaal volgt, zou je het misschien niet altijd denken, maar Nederland is echt dol op buitenlanders!

Hoogopgeleide welteverstaan, en liefst met een

Lees meer...

Laurens Bruns - 2012, waarheen, waarvoor?

http://api.ning.com/files/6BfOz9d-Y0rl7w0h4NW1Mr2gyDgD-k8Yo091ru0ywYJHcB1XO**WOogmKcuk3pA0vBZrGssm4gQfC-IzX7IeDu21Y49M11fN/LaurensBruns.jpg 2012 is nauwelijks geboren en  de eerste marketing truc is weer uit de hoge hoed gegoogled. Wat waren we allemaal in mineur, tijdens de laatste Blue Monday, niet?  Met een formule kon je berekenen hoe diep we gezonken waren.

Lees meer...

Onno Aerden - Drie jaar op Twitter...

Onno Aerden Hoera. Ik zit vandaag drie jaar op Twitter.

Heb ik onthouden wanneer ik begon? Welnee, daar is een twitterdienst voor, Twopcharts, waarvan ik maar even aanneem dat zij het

Lees meer...

Jacqueline Smit - MWG en de beste stuurlui aan wal

Als klein meisje werd ik elke zondag in de auto gezet om mee te gaan naar het voetbal. Mijn broer speelde bij Ajax en ik werd geacht om te juichen langs de

Lees meer...

Badge

Bezig met laden...

© 2012   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden