Nederlands MediaNetwerk

Ik werk al 16 jaar in de journalistiek. Als freelancer heb ik voor heel veel verschillende kranten en tijdschriften geschreven en ik streefde altijd naar zo veel mogelijk objectiviteit. Tot ik reseach ging doen voor het boek 'Man is stoer, vrouw is hoer. 12 jaar getrouwd met een loverboy.'  Mijn research leverde heel veel schokkende feiten op. Ik kon haast niet geloven dat Nederland zo'n spil was in de internationale mensenhandel en dat zo veel prostituees in de rosse buurten geen cent verdienen. Gaandeweg verloor ik mijn objectiviteit. Ik hoop dat het boek veel commotie veroorzaakt en dat de politiek onder druk van de publieke opinie de straffen voor pooiers en loverboys verhoogt. Klinkt niet als onpartijdige journalistiek, maar ik vind dat een journalist af en toe zijn onpartijdigheid mag verliezen omwille van een hoger doel. Is dat zo?

 

www.mariagenova.nl
www.strafloverboys.hyves.nl

Weergaven: 274

Berichten in deze discussie

omwille van een hoger doel?
wat is dat?? (mijn hoger doel hoeft het jouwe niet te zijn).
Nee, omwille van een hoger doel is juist niet de reden.
mijn idee: journalisten kunnen per definitie niet onpartijdig zijn en hoeven dat ook niet. ze kunnen wel naar onpartijdigheid streven. Een hoger doel als rechtvaardiging voor partijdigheid vind ik dubieus, gevaarlijk ook.
Hoe dan ook: journalisten zijn niet onpartijdig. opzettelijk of niet. Ze moeten die partijdigheid wel expliciet inzichtelijk maken
Nou, journalisten geven anders haast nooit toe dat ze in bepaalde gevallen partijdig zijn. 100 Procent onpartijdigheid bestaat uiteraard niet, maar ik vind dat je als journalist daar zo veel mogelijk naar moet streven. Hoor- en wederhoor toepassen en geen stigmatiserende taal gebruiken is het minste wat je kunt doen.
ja weet ik, is ook goed om toe te geven. en streven naar onpartijdigheid, weer en wederhoor inderdaad. ben benieuwd naar het boek! laat je weten als het klaar is/uitgegeven. ja?
De boekhandels hebben massaal het boek besteld en vanaf morgen is 'Man is stoer, vrouw is hoer' voor vijftien euro overal te koop. De afgelopen dagen waren heel vermoeiend: rennen van studio naar studio om over loverboys, mensenhandel en de misstanden in Nederland te vertellen. We zijn op heel wat landelijke radio-zenders en in een paar televisieprogramma's geweest. Ik hoop dat ook de schrijvende pers wat aadacht aan het onderwerp besteedt, want naar schatting vallen er 1500 meisjes per jaar in handen van loverboys. Dit aantal neemt alleen maar toe!
Verschillende interviews zijn te zien en te horen via de links op www.mariagenova.nl
ok ik koop het zsm. boeiend onderwerp, de titel van het boek cirkelde op mn 12e al door mijn hoofd. veel succes en veel plezier ook met alle media aandacht. en hopelijk ook eindelijk straffe maatregelen.
Vandaag (op de dag van de presentatie) hoorde ik dat het boek zo massaal besteld wordt, dat er nu al een tweede druk komt. Geweldig! Als je wilt, kan ik je voor de winkelprijs van 15 euro een gesigneerd exemplaar opsturen. Mijn email is: genova@casema.nl
Gefeliciteerd!!
ja graag, ik mail je!
Ja, maria. dat is naar mijn mening zo, het doel heiligt soms de middelen. Zeker als het om onderwerpen die jij in jouw boek hetbt omschreven, gaat. Nu we het toch over subjectieve en objectieve journalistiek hebben, maar vooral :
"Wordt de journalistiek uitgehold in Nederland"? Overigens heb je de discussie gevolgd en de uitzending gezien van de Wereld draat door, waar dhr Storms het aan de stok kreeg met Jort Kelder? Ik hoor je graag, met vr groet, Willem
Ik heb de uitzending niet gezien, dus ik heb geen mening. Maar ik begreep dat die ruzie heel wat heeft losgemaakt. Ik ben fan van Twitter en daar was iedereen aan het praten over die uitzending.

Groetjes,

Maria

http://twitter.com/genova2






willem rietdijk zei:
Ja, maria. dat is naar mijn mening zo, het doel heiligt soms de middelen. Zeker als het om onderwerpen die jij in jouw boek hetbt omschreven, gaat. Nu we het toch over subjectieve en objectieve journalistiek hebben, maar vooral :
"Wordt de journalistiek uitgehold in Nederland"? Overigens heb je de discussie gevolgd en de uitzending gezien van de Wereld draat door, waar dhr Storms het aan de stok kreeg met Jort Kelder? Ik hoor je graag, met vr groet, Willem

RSS

Interviews

[Interview] Aschwin de Bruijn: Het regisseren van influencers is een vak apart

Aschwin de Bruijn is sinds de zomer van 2018 Managing Director van Magna Global, waar hij al werkzaam was onder verschillende functies. Onder zijn leiding moeten de verschillende afdelingen binnen Magna, en de verschillende bedrijven van IPG Mediabrands, nog beter gaan samenwerken

[Cross Media Innovatie 2019] Sanne Groot Koerkamp over Dylan

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst zendt Dylan in als Cross Media Innovatie. We spreken met Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest magazine en Dylan

[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data

Peter de Mönnink is CEO van Talpa Network. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia

[Cross Media Merk 2019] Sanne Groot Koerkamp over Quest

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Quest dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Quest

[Cross Media Case 2019] Aart Lensink over Uitblinkers in Zaken

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG in als Cross Media Case. We spreken met Aart Lensink, directeur bij LVB Content Marketing

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Thijs Muller: Hoe behouden we de kwaliteit van de NPO? En welke financiering past daarbij dan het beste?

Een reclame-vrije publieke omroep is een buitengewoon interessante vraag. Maar is het wel de juiste?

[Column] Remco Klöters: BN'ers en bitcoins

Het faciliteren van frauduleuze advertenties is onacceptabel. Artikel 6:196 BW benadrukt dat wanneer sprake is van misleidende reclame als gevolg waarvan een ander schade lijdt of dreigt te lijden, deze slachtoffers bij de rechter niet alleen een verbod, maar ook een rectificatie kunnen afdwingen

[Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content

De podcast, met zoveel makers en een groeiend aantal adverteerders, gaat zich in vorm en inhoud ontwikkelen. De vraag is alleen: in welke richting

[Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van addressable TV

Er was eens… de grote wens om lineaire televisiereclame adresseerbaar te maken. Dat wil zeggen dat televisiereclame inhoudelijk wordt afgestemd op kenmerken en voorkeuren van de kijker. Zodat je niet de hele avond tv-reclames ziet langskomen die niet relevant voor jou zijn

[Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd?

Drie jaar geleden stapte ik van reclame over naar branded content. Met de oprichters van De Speld startte ik brandedcontentbureau De Speld & Partners. Wat ik in drie jaar heb opgestoken over branded content (en wat ik graag had willen weten toen ik begon) deel ik graag met je. Of je nou brandmanager of redacteur bent: vroeg of laat krijg je met branded content te maken

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden