Nederlands MediaNetwerk

Blog van Mark Maathuis – Archief December 2008 (5)

"To Swaffle"? Niet op de lijst

Amerika is niet alleen te groot voor één woord van het jaar; afgelopen jaar gebeurde er zoveel dat zelfs een top tien onvoldoende zou zijn. Een overzicht van de meest in het oog springende nieuwe woorden die 2008 tekenden. En nee, “to swaffle” heeft de lijst niet gehaald.



Verkiezingen zorgen altijd voor een schat aan nieuwigheid, maar met zoveel grote namen kon een explosie niet uitblijven. “Obamania” beschreef de gekte die door het land heen ging toen Obama de nominatie en… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 30 December 2008 op 5.16 — Geen reacties

Burger King onderbroek wint

Virgin is het gelukt met cola en een vliegmaatschappij. Ralph Lauren's verf is bijna net zo succesvol als de kledinglijn. En de verkoop van Marlboro jassen doet nauwelijks onder voor die van de sigaretten. Niet iedere brand extension pakt zo goed uit.



Marketing consultancy TippingSprung deed onderzoek naar de grootste missers van 2008. Eervolle vermeldingen waren er voor Coca Cola's kledinglijn - gemaakt uit gerecyclde flessen -, Playboy's energiedrankje, Disney`s Doornroosje pennen… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 23 December 2008 op 5.06 — 1 commentaar

Fat tax is geen melkkoe

De gouverneur van New York zei gister dat hij het instellen van een zogenaamde 'sugar tax' overweegt. Als de regel wordt aangenomen worden suikerhoudende frisdranken 15 procent duurder.



Het lijkt het ei van Columbus: extra belasting op ongezonde producten. De staat krijgt meer geld terwijl de consument tegelijkertijd gestraft wordt voor zijn nare gewoontes. Maar of de maatregel een nobele poging is Amerikanen van een gezondere levensstijl te overtuigen of een truc om de begroting… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 16 December 2008 op 4.12 — Geen reacties

Discriminatie op Madison Avenue?

De combinaties Eva Longoria/ Microsoft, Morgan Freeman/ Visa en Michelle Wie/ Nike lijken Amerikaanse minderheden en reclame onlosmakelijk met elkaar te verbinden. Onderzoek maakt echter duidelijk dat de reclame-industrie zelf minder divers is; en als dat niet snel verandert kan dat verstrekkende gevolgen hebben voor Madison Avenue.



Volgens het Bureau of Labor Statistics is 5 procent van alle werknemers in de reclame branche zwart, 3 procent Aziatisch en 8 procent Latino; daarmee… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 9 December 2008 op 6.00 — Geen reacties

Verplichte objectiviteit

Met Obama bijna in het Witte Huis wil een aantal Democraten zo snel mogelijk de Fairness Doctrine opnieuw invoeren. De afschaffing van deze maatregel in 1987 betekende het einde van de journalistieke verplichting om rondom controversiële onderwerpen van alle verschillende invalshoeken verslag te doen en zorgde voor een explosie van éénzijdige, met name conservatieve, berichtgeving. Objectiviteit bij wet willen vastleggen is echter om meerdere redenen onhaalbaar.



In de eerste… Doorgaan

Toegevoegd door Mark Maathuis op 2 December 2008 op 4.03 — Geen reacties

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden