Nederlands MediaNetwerk

"Three Billboards outside Ebbing, Missouri." Als er een film duidelijk maak wat de impact van buitenreclame kan zijn, is deze het wel.

Maar dan moet je het wel goed doen. Buitenreclame stelt, net als elk ander medium, z’n eigen specifieke eisen aan de creatieve invulling. Een billboard is geen printadvertentie, een tv commercial is geen pre-roll, een website is geen folder. Voor een optimaal resultaat (en dat wil je) passen vorm en inhoud zich aan, aan het gekozen medium.
Billboards, abri’s, driehoeksborden. Buitenreclamemedia hebben één ding gemeen, je loopt of rijdt erlangs. Te voet heb je tijd genoeg om de boodschap te lezen en in je op te nemen. Posters in een bushokje of op een station zijn soms het enige alternatief voor je smartphone. Het wordt echter (letterlijk) al snel anders, gezeten op- of in een vervoersmiddel. Hoe sneller je rijdt des te minder je ziet. Een interessant beeld helpt om de aandacht te trekken, maar wat vooral belangrijk is, is een duidelijk beeld, een duidelijke tekst en een duidelijk logo.

Toch zie je het steeds vaker: billboards die vol staan met teksten en plaatjes, onleesbare typografie, weggemoffelde logo’s en kleurgebruik waar de boodschap in verdwijnt. Allemaal leuk voor de map van de art director, maar het communiceert voor geen meter. Vorige jaar ben ik zeker 20 keer langs een snelwegmast gereden, in de veronderstelling dat het een billboard voor winterbanden betrof. Uiteindelijk bleek het, in aanloop naar de kerst, om stapelringen te gaan. Merknaam, teksten, productnamen, een onduidelijke foto en een mini-logo. Prachtig in een tijdschrift, maar datzelfde beeld op een billboard (waar je langsrijdt) komt niet over. De Open Dagen van school X of Y zijn altijd volkomen inwisselbaar. Je neemt een lachende tiener, een onleesbare tekst en een weggestopt mini-logo (zelfs de Media Academie: foei!) en klaar. En zo hangen de borden iedere week/twee weken weer vol met zoekplaatjes.

HOE MINDER, HOE BETER

De meest succesvolle billboards blinken uit in eenvoud en helderheid. Neem H&M. Een topmodel in een jurk tegen een neutrale achtergrond, daarnaast het woord “Jurk”, de prijs en een goed zichtbaar H&M logo: klaar. That’s all Folks, rijen bij de kassa’s en online. Die simpele, heldere, elementen zijn het enige dat je kunt/wilt onthouden als je erlangs rijdt. De verleiding is echter vaak (te) groot om er een joint effort van te maken, waarbij alle afdelingen hun bijdrage leveren en hun zegje mogen doen. Resultaat: levertijden, productvarianten, een geinig regeltje, een pay off, een adres, een datum, een van/voor prijs, enz, allemaal op die ene poster waar je langsrijdt. Een visuele kakafonie die de passant registreert als een information overload, want de aandacht wordt in eerste instantie toch opgeëist door de medeweggebruikers en de verkeersituatie. Jouw abri- of billboarduiting komt er in een flits tussendoor, een complexe boodschap negeer je als passant.

ONS LUIE BREIN

Ons brein, zo blijkt uit gedragswetenschappelijk onderzoek, heeft grofweg twee “standen”. Stand 1 is de “gemaksstand”. Hiermee kunnen we snel en redelijk intuïtief reageren op de dingen die op ons afkomen. Stand 2 is de “doordenkstand” en wordt in de regel pas geactiveerd als stand 1 er niet uitkomt.

“Eén plus één gratis” communiceert via -stand 1- en leest makkelijker dan: “Bij aankoop van 2 artikelen 50% korting”. De eerste is duidelijk, de tweede moet je over nadenken. Het duurt daarom langer voor je doorhebt wat er staat (bovendien is -gratis- gevoelsmatig goedkoper dan 50% korting), áls je al zin hebt om erover na te denken. Ik kan het in dit stadium niet wetenschappelijk onderbouwen, maar ik ga ervan uit dat communicatie (reclame-uitingen) vrijwel altijd wordt beoordeeld vanuit -stand 1-, de “gemaksstand”. Dat heeft niets te maken met een onderschatting van welke doelgroep dan ook, maar alles met de manier waarop, denk ik, buitenreclame (en reclame in het algemeen) wordt gezien en verwerkt. Toiletvertising is eigenlijk de enige uitzondering in OOH reclame, omdat je er één-op-één met je neus bovenop staat/zit.

10 TIPS VOOR SUCCESVOL OOH
Succesvol OOH adverteren is gebaat bij duidelijkheid, helderheid en zichtbaarheid. Het is vooral de kunst van het (durven) weglaten. Denk aan de homepage van je website, voor OOH gelden dezelfde wetten.

1.Maak liever een extra billboarduiting dan teveel informatie in één uiting te proppen (datzelfde geldt overigens ook voor bijvoorbeeld een preroll of een radiocommercial).

2.Zorg voor een duidelijk (groot) logo (liefst bovenin, een geparkeerde auto en je uiting is weg.)

3.Houdt het overzichtelijk

4.Vermijd kleine lettertjes en ‘verhalen’

5.Gebruik een intrigerend duidelijk beeld

6.Gebruik contrasterende kleuren

7.Wees creatief, zonder door te slaan in esthetiek en vormgeving (leidt alleen maar af van de boodschap).

8.Als het mag en kan bewegen, houdt het simpel.

9.Be bold

10.Wil je hier niet allemaal mee bezig zijn, leg dan voor je volgende buitenreclamecampagne een H&M poster naast jouw abri- of billboardvoorstel, wees kritisch en schrap alles wat er bij jou méér op staat.

Theo Nieveen Copy & Concept/www.theonieveencopy.works ;

Weergaven: 32

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Pim Schmitz: Talpa Network moet nog verder ontwikkelen op gebied van technologie en data

Als CEO van Talpa Holding heeft Pim Schmitz een roerige tijd achter de rug met onder andere de strijd om TMG en de overnames van SBS, ANP en Hollands Hoogte

[Interview] Diederik Breijer: Auditors hebben duale petten op

De mediawereld verandert in een sneltreinvaart. Digitaal neemt de overhand, technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Hoe houdt Diederik Breijer als CEO van IPG Mediabrands zijn bedrijf bij de tijd? Wij spreken hem over interne samenwerking, de riekende rol van auditors en rust

[Interview] Youp van ‘t Hek: Ik kies mijn woorden met zorg. Soms scherp, soms bot

Woorden zijn zijn vuisten, zijn omhelzingen en zijn wijzende vinger. Cabaretier – maar ook presentator, columnist en auteur – Youp van ’t Hek brengt al decennia lang stad en land in beweging met zijn vlijmscherpe oog op de wereld. Wij spreken hem over zijn woorden, commercie, het veranderende medialandschap en een kanarie

[Interview] Harry Dekker (Unilever): Wegkijken van de realiteit wordt afgestraft

Harry Dekker kreeg als mediadirecteur van een van de grootste merken van Nederland te maken met een mediatransitie die nauwelijks te behappen is. Het oude vertrouwde tv, print en radio moesten in korte tijd plaatsmaken voor digital. We spreken met Dekker over hoe hij die opmars bij Unilever heeft beleefd en hoe je jezelf als merk niet kwijtraakt

[Nederlands MediaNetwerk TV] Mandy van der Wal over TMG en video

De tijd dat TMG zich vooral bezig hield met het uitgeven van dagbladen in print, ligt alweer een tijd achter ons. Nederlands MediaNetwerk heeft een boeiend gesprek met Mandy van der Wal, directeur video bij TMG

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Machiel Verkuyl: Think locally, act globally

Met alle verschuiving van mediabudget naar media die op mobiel geconsumeerd worden en de opkomst van spraakgestuurde assistenten, zoals Google, Siri en Amazon, kan geen marketeer verzaken om over taal na te denken

[Column] Isabelle Bolluyt: Digitale PA

Sinds kort hebben wij een extra huisgenoot en vrij prominent in het leven van de puberella aanwezig. Eentje die ik niet per se echt heb uitgenodigd, maar die ik continue om mij heen hoor. Hij verbetert mij, verbetert de puber. Stuurt e-mails, lost zaken op en is soms ongevraagd actief op Spotify

[Column] Marianne van Soomeren: Back to the 90's

Een ouderwets mooie zomer lijkt de reclame- en mediawereld in retrostemming te brengen, want als tegenhanger van alle mooie media-innovaties waarover veel wordt gepraat en geschreven (voice, blockchain, AI), bespeur ik een kleine nostalgietrend

[Column] Michiel Veugelers: I see dead people! De plot spoiler als marketinginstrument in de filmindustrie?

Tegenwoordig lijkt de plot spoiler een hype op zich. Elke grote film hult zich tegenwoordig in stilzwijgen, alles is geheim, filmsets zijn hermetisch afgesloten en cast en crew hebben een zwijgplicht. De fans daarentegen gaan los op social media en analyseren elk interview, elke trailer en elke filmposter

[Column] Wilbert van der Heijden: Waar is de journalist nu het waterschap verzuipt?

Water! Je bent niets zonder water. Water sleept ons in de "nu al historische" zomer met vette krantenkoppen door de komkommertijd. In code-rood-taal melden alle media dat er te weinig water is om te blussen, te veel water om droog te blijven, te zout water om te drinken, te troebel water om in te kunnen zwemmen, te schoon water om in te kunnen vissen en ga maar door

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden