Nederlands MediaNetwerk

"Three Billboards outside Ebbing, Missouri." Als er een film duidelijk maak wat de impact van buitenreclame kan zijn, is deze het wel.

Maar dan moet je het wel goed doen. Buitenreclame stelt, net als elk ander medium, z’n eigen specifieke eisen aan de creatieve invulling. Een billboard is geen printadvertentie, een tv commercial is geen pre-roll, een website is geen folder. Voor een optimaal resultaat (en dat wil je) passen vorm en inhoud zich aan, aan het gekozen medium.
Billboards, abri’s, driehoeksborden. Buitenreclamemedia hebben één ding gemeen, je loopt of rijdt erlangs. Te voet heb je tijd genoeg om de boodschap te lezen en in je op te nemen. Posters in een bushokje of op een station zijn soms het enige alternatief voor je smartphone. Het wordt echter (letterlijk) al snel anders, gezeten op- of in een vervoersmiddel. Hoe sneller je rijdt des te minder je ziet. Een interessant beeld helpt om de aandacht te trekken, maar wat vooral belangrijk is, is een duidelijk beeld, een duidelijke tekst en een duidelijk logo.

Toch zie je het steeds vaker: billboards die vol staan met teksten en plaatjes, onleesbare typografie, weggemoffelde logo’s en kleurgebruik waar de boodschap in verdwijnt. Allemaal leuk voor de map van de art director, maar het communiceert voor geen meter. Vorige jaar ben ik zeker 20 keer langs een snelwegmast gereden, in de veronderstelling dat het een billboard voor winterbanden betrof. Uiteindelijk bleek het, in aanloop naar de kerst, om stapelringen te gaan. Merknaam, teksten, productnamen, een onduidelijke foto en een mini-logo. Prachtig in een tijdschrift, maar datzelfde beeld op een billboard (waar je langsrijdt) komt niet over. De Open Dagen van school X of Y zijn altijd volkomen inwisselbaar. Je neemt een lachende tiener, een onleesbare tekst en een weggestopt mini-logo (zelfs de Media Academie: foei!) en klaar. En zo hangen de borden iedere week/twee weken weer vol met zoekplaatjes.

HOE MINDER, HOE BETER

De meest succesvolle billboards blinken uit in eenvoud en helderheid. Neem H&M. Een topmodel in een jurk tegen een neutrale achtergrond, daarnaast het woord “Jurk”, de prijs en een goed zichtbaar H&M logo: klaar. That’s all Folks, rijen bij de kassa’s en online. Die simpele, heldere, elementen zijn het enige dat je kunt/wilt onthouden als je erlangs rijdt. De verleiding is echter vaak (te) groot om er een joint effort van te maken, waarbij alle afdelingen hun bijdrage leveren en hun zegje mogen doen. Resultaat: levertijden, productvarianten, een geinig regeltje, een pay off, een adres, een datum, een van/voor prijs, enz, allemaal op die ene poster waar je langsrijdt. Een visuele kakafonie die de passant registreert als een information overload, want de aandacht wordt in eerste instantie toch opgeëist door de medeweggebruikers en de verkeersituatie. Jouw abri- of billboarduiting komt er in een flits tussendoor, een complexe boodschap negeer je als passant.

ONS LUIE BREIN

Ons brein, zo blijkt uit gedragswetenschappelijk onderzoek, heeft grofweg twee “standen”. Stand 1 is de “gemaksstand”. Hiermee kunnen we snel en redelijk intuïtief reageren op de dingen die op ons afkomen. Stand 2 is de “doordenkstand” en wordt in de regel pas geactiveerd als stand 1 er niet uitkomt.

“Eén plus één gratis” communiceert via -stand 1- en leest makkelijker dan: “Bij aankoop van 2 artikelen 50% korting”. De eerste is duidelijk, de tweede moet je over nadenken. Het duurt daarom langer voor je doorhebt wat er staat (bovendien is -gratis- gevoelsmatig goedkoper dan 50% korting), áls je al zin hebt om erover na te denken. Ik kan het in dit stadium niet wetenschappelijk onderbouwen, maar ik ga ervan uit dat communicatie (reclame-uitingen) vrijwel altijd wordt beoordeeld vanuit -stand 1-, de “gemaksstand”. Dat heeft niets te maken met een onderschatting van welke doelgroep dan ook, maar alles met de manier waarop, denk ik, buitenreclame (en reclame in het algemeen) wordt gezien en verwerkt. Toiletvertising is eigenlijk de enige uitzondering in OOH reclame, omdat je er één-op-één met je neus bovenop staat/zit.

10 TIPS VOOR SUCCESVOL OOH
Succesvol OOH adverteren is gebaat bij duidelijkheid, helderheid en zichtbaarheid. Het is vooral de kunst van het (durven) weglaten. Denk aan de homepage van je website, voor OOH gelden dezelfde wetten.

1.Maak liever een extra billboarduiting dan teveel informatie in één uiting te proppen (datzelfde geldt overigens ook voor bijvoorbeeld een preroll of een radiocommercial).

2.Zorg voor een duidelijk (groot) logo (liefst bovenin, een geparkeerde auto en je uiting is weg.)

3.Houdt het overzichtelijk

4.Vermijd kleine lettertjes en ‘verhalen’

5.Gebruik een intrigerend duidelijk beeld

6.Gebruik contrasterende kleuren

7.Wees creatief, zonder door te slaan in esthetiek en vormgeving (leidt alleen maar af van de boodschap).

8.Als het mag en kan bewegen, houdt het simpel.

9.Be bold

10.Wil je hier niet allemaal mee bezig zijn, leg dan voor je volgende buitenreclamecampagne een H&M poster naast jouw abri- of billboardvoorstel, wees kritisch en schrap alles wat er bij jou méér op staat.

Theo Nieveen Copy & Concept/www.theonieveencopy.works ;

Weergaven: 125

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

[Interview] Maarten Post (Hornbach): De keuze voor bioscoopreclame was snel gemaakt

Maarten Post is marketingmanager van Hornbach. Begin 2019 lanceerde hij een wervingscampagne in samenwerking met Jean Mineur Mediavision, om personeel aan te trekken in de regio Duiven. Naast lokale print-uitingen, koos Maarten voor de bioscoop om zijn boodschap te verspreiden. Wij vragen hem naar de campagne, de resultaten en de bioscoop als advertentiekanaal

[Interview] Jeroen Koopman: SVOD en de bioscoop groeien dichter naar elkaar toe

Jeroen Koopman is founder en Creative Producer bij NewBe. Met onder meer Misfit behaalde hij ongekende internationale successen. We spreken hem over produceren voor on-demand en de groei van SVOD

[Interview] Wilco Wolfers: Bioscoop blijft het belangrijkst voor de lancering van films

Wilco Wolfers begon onlangs zijn eigen filmdistributiemaatschappij WW Entertainment. Het bedrijf verzorgt onder meer de marketing en distributie van Entertainment One-films in de Benelux. We spreken hem over deze nieuwe start

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek?

De suggestie leek zo simpel: gewoon even een boek schrijven. Als je om je heen kijkt, dan lijkt het of tegenwoordig iedere professional een boek schrijft. In een weekend (hoe dan!?), in drie weken, drie maanden, of net wat langer. Mijn doel was drie maanden, maar het kostte me uiteindelijk ruim een jaar bloed, zweet en tranen

[Column] Paola Cassone: Empty nesters

Hoera! Mijn puberzoon is geslaagd en vanaf september gaat hij op kamers. Er zijn ongeveer 400.000 ouders die vorige maand dit goede nieuws hebben gehoord. Dit is bijna 20 procent van de gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland

[Commercial Review] Folkert Langeveld: jaloersmakend Zeeman, over the top Vedett en advercontentpublishing van Campina

De grote overwinning gaat de afgelopen maand natuurlijk naar Zeeman. De campagne waarin we aan het denken werden gezet over exclusieve versus goedkope sneakers steeg in creativiteit en uitvoering boven al het andere uit

[Column] David de Jong: Wat is de (on)zin van het Commissariaat voor de Media?

Begin 1988 ging het Commissariaat voor de Media van start als onafhankelijke toezichthouder en opvolger van de zogeheten regeringscommisaris voor de Omroep. Maar is anno 2019 een apart Commissariaat voor de Media nog nodig?

[Column] Annemarije Tillema: Duurzaamheid door de ogen van de consument

Ook dit jaar is er weer onderzoek gedaan naar wat de consument vindt van bedrijven en merken als het gaat over duurzaamheid. Annemarije Tillema duikt in deze materie

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden