Nederlands MediaNetwerk

"Three Billboards outside Ebbing, Missouri." Als er een film duidelijk maak wat de impact van buitenreclame kan zijn, is deze het wel.

Maar dan moet je het wel goed doen. Buitenreclame stelt, net als elk ander medium, z’n eigen specifieke eisen aan de creatieve invulling. Een billboard is geen printadvertentie, een tv commercial is geen pre-roll, een website is geen folder. Voor een optimaal resultaat (en dat wil je) passen vorm en inhoud zich aan, aan het gekozen medium.
Billboards, abri’s, driehoeksborden. Buitenreclamemedia hebben één ding gemeen, je loopt of rijdt erlangs. Te voet heb je tijd genoeg om de boodschap te lezen en in je op te nemen. Posters in een bushokje of op een station zijn soms het enige alternatief voor je smartphone. Het wordt echter (letterlijk) al snel anders, gezeten op- of in een vervoersmiddel. Hoe sneller je rijdt des te minder je ziet. Een interessant beeld helpt om de aandacht te trekken, maar wat vooral belangrijk is, is een duidelijk beeld, een duidelijke tekst en een duidelijk logo.

Toch zie je het steeds vaker: billboards die vol staan met teksten en plaatjes, onleesbare typografie, weggemoffelde logo’s en kleurgebruik waar de boodschap in verdwijnt. Allemaal leuk voor de map van de art director, maar het communiceert voor geen meter. Vorige jaar ben ik zeker 20 keer langs een snelwegmast gereden, in de veronderstelling dat het een billboard voor winterbanden betrof. Uiteindelijk bleek het, in aanloop naar de kerst, om stapelringen te gaan. Merknaam, teksten, productnamen, een onduidelijke foto en een mini-logo. Prachtig in een tijdschrift, maar datzelfde beeld op een billboard (waar je langsrijdt) komt niet over. De Open Dagen van school X of Y zijn altijd volkomen inwisselbaar. Je neemt een lachende tiener, een onleesbare tekst en een weggestopt mini-logo (zelfs de Media Academie: foei!) en klaar. En zo hangen de borden iedere week/twee weken weer vol met zoekplaatjes.

HOE MINDER, HOE BETER

De meest succesvolle billboards blinken uit in eenvoud en helderheid. Neem H&M. Een topmodel in een jurk tegen een neutrale achtergrond, daarnaast het woord “Jurk”, de prijs en een goed zichtbaar H&M logo: klaar. That’s all Folks, rijen bij de kassa’s en online. Die simpele, heldere, elementen zijn het enige dat je kunt/wilt onthouden als je erlangs rijdt. De verleiding is echter vaak (te) groot om er een joint effort van te maken, waarbij alle afdelingen hun bijdrage leveren en hun zegje mogen doen. Resultaat: levertijden, productvarianten, een geinig regeltje, een pay off, een adres, een datum, een van/voor prijs, enz, allemaal op die ene poster waar je langsrijdt. Een visuele kakafonie die de passant registreert als een information overload, want de aandacht wordt in eerste instantie toch opgeëist door de medeweggebruikers en de verkeersituatie. Jouw abri- of billboarduiting komt er in een flits tussendoor, een complexe boodschap negeer je als passant.

ONS LUIE BREIN

Ons brein, zo blijkt uit gedragswetenschappelijk onderzoek, heeft grofweg twee “standen”. Stand 1 is de “gemaksstand”. Hiermee kunnen we snel en redelijk intuïtief reageren op de dingen die op ons afkomen. Stand 2 is de “doordenkstand” en wordt in de regel pas geactiveerd als stand 1 er niet uitkomt.

“Eén plus één gratis” communiceert via -stand 1- en leest makkelijker dan: “Bij aankoop van 2 artikelen 50% korting”. De eerste is duidelijk, de tweede moet je over nadenken. Het duurt daarom langer voor je doorhebt wat er staat (bovendien is -gratis- gevoelsmatig goedkoper dan 50% korting), áls je al zin hebt om erover na te denken. Ik kan het in dit stadium niet wetenschappelijk onderbouwen, maar ik ga ervan uit dat communicatie (reclame-uitingen) vrijwel altijd wordt beoordeeld vanuit -stand 1-, de “gemaksstand”. Dat heeft niets te maken met een onderschatting van welke doelgroep dan ook, maar alles met de manier waarop, denk ik, buitenreclame (en reclame in het algemeen) wordt gezien en verwerkt. Toiletvertising is eigenlijk de enige uitzondering in OOH reclame, omdat je er één-op-één met je neus bovenop staat/zit.

10 TIPS VOOR SUCCESVOL OOH
Succesvol OOH adverteren is gebaat bij duidelijkheid, helderheid en zichtbaarheid. Het is vooral de kunst van het (durven) weglaten. Denk aan de homepage van je website, voor OOH gelden dezelfde wetten.

1.Maak liever een extra billboarduiting dan teveel informatie in één uiting te proppen (datzelfde geldt overigens ook voor bijvoorbeeld een preroll of een radiocommercial).

2.Zorg voor een duidelijk (groot) logo (liefst bovenin, een geparkeerde auto en je uiting is weg.)

3.Houdt het overzichtelijk

4.Vermijd kleine lettertjes en ‘verhalen’

5.Gebruik een intrigerend duidelijk beeld

6.Gebruik contrasterende kleuren

7.Wees creatief, zonder door te slaan in esthetiek en vormgeving (leidt alleen maar af van de boodschap).

8.Als het mag en kan bewegen, houdt het simpel.

9.Be bold

10.Wil je hier niet allemaal mee bezig zijn, leg dan voor je volgende buitenreclamecampagne een H&M poster naast jouw abri- of billboardvoorstel, wees kritisch en schrap alles wat er bij jou méér op staat.

Theo Nieveen Copy & Concept/www.theonieveencopy.works ;

Weergaven: 82

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startups] Carla Verwijmeren en Karin Wekema over Smartvoices

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Carla Verwijmeren en Karin Wekema, founders van Smartvoices.

[Interview] Lisette van Eijk (hoofdredacteur VICE Benelux): De scheidslijn tussen branded en redactionele content is altijd duidelijk

Ze begon er als stagiair op de redactie, was er contentmanager, Managing Editor en interim hoofdredacteur. Sinds december 2018 is Lisette van Eijk aangesteld als hoofdredacteur van VICE Benelux. We spreken met haar over haar eerste maanden als beleidsmaker

[Nederlands MediaNetwerk TV] Thomas Hendriks over DFFRNT Media

Thomas Hendriks is senior creative bij DFFRNT Media. Hij werkt er sinds een klein jaar, een periode waarin het bedrijf is gegroeid met een twintigtal nieuwe medewerkers

[Startups] Amran Hardan over Dyseno Studio

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Amran Hardan, CEO van Dyseno Studio

[Startups] Phoebe Ohayon over Voice Branding

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Phoebe Ohayon, mede-oprichter van Voice Branding

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Annemarije Tillema: Richting kiezen

Op steeds meer afdelingen in tal van organisaties werken mensen aan sociale, milieugerelateerde verantwoordelijkheid. Van veel bedrijven hoor ik dat zij dit jaar specifieke campagnes gaan creëren, gericht op het onderwerp duurzaamheid. Ik geloof daar heilig in; je klanten en consumenten meenemen om hen het eerlijke en oprechte verhaal over je merk te vertellen

[Forum] Bart Kleijn De toekomst van de folder

Geen reden tot paniek. De folder is nog een lang leven beschoren. Ondanks de introductie van de ja/ja-sticker blijft de folder over het geheel genomen een waardevol en krachtig middel voor merk- en productcommunicatie

[Column] Bob Goulooze: Michael, Bill & OJ

Ik snap het bijltjesgedrag van de media in deze niet. Wat heeft het voor zin een dode verknipte superster opnieuw in een kwaad daglicht te stellen?

[Column] Ronja Slierendrecht: Video voor iedereen?

De tijd waarin YouTube alleen iets was voor de Enzo Knol’s en beautybloggers van deze wereld, is voorbij. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er wordt gevlogd, gefilmd of ge-unboxed. Er ontstaan ware niches en communities die anders misschien nooit waren ontstaan. Mooi. Toch denk ik dat video niet voor iedereen een geschikt (marketing)middel is

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Pepsi cringe!, wat is Klarna? en gezellig met Volkswagen

Ik weet dat OPVALLEN tegenwoordig misschien wel belangrijker is dan ooit, maar het is en blijft een randvoorwaarde. Een heel belangrijke randvoorwaarde, maar voor Klarna blijkbaar zó belangrijk dat ze alle andere elementen zijn vergeten

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden