Nederlands MediaNetwerk

"Three Billboards outside Ebbing, Missouri." Als er een film duidelijk maak wat de impact van buitenreclame kan zijn, is deze het wel.

Maar dan moet je het wel goed doen. Buitenreclame stelt, net als elk ander medium, z’n eigen specifieke eisen aan de creatieve invulling. Een billboard is geen printadvertentie, een tv commercial is geen pre-roll, een website is geen folder. Voor een optimaal resultaat (en dat wil je) passen vorm en inhoud zich aan, aan het gekozen medium.
Billboards, abri’s, driehoeksborden. Buitenreclamemedia hebben één ding gemeen, je loopt of rijdt erlangs. Te voet heb je tijd genoeg om de boodschap te lezen en in je op te nemen. Posters in een bushokje of op een station zijn soms het enige alternatief voor je smartphone. Het wordt echter (letterlijk) al snel anders, gezeten op- of in een vervoersmiddel. Hoe sneller je rijdt des te minder je ziet. Een interessant beeld helpt om de aandacht te trekken, maar wat vooral belangrijk is, is een duidelijk beeld, een duidelijke tekst en een duidelijk logo.

Toch zie je het steeds vaker: billboards die vol staan met teksten en plaatjes, onleesbare typografie, weggemoffelde logo’s en kleurgebruik waar de boodschap in verdwijnt. Allemaal leuk voor de map van de art director, maar het communiceert voor geen meter. Vorige jaar ben ik zeker 20 keer langs een snelwegmast gereden, in de veronderstelling dat het een billboard voor winterbanden betrof. Uiteindelijk bleek het, in aanloop naar de kerst, om stapelringen te gaan. Merknaam, teksten, productnamen, een onduidelijke foto en een mini-logo. Prachtig in een tijdschrift, maar datzelfde beeld op een billboard (waar je langsrijdt) komt niet over. De Open Dagen van school X of Y zijn altijd volkomen inwisselbaar. Je neemt een lachende tiener, een onleesbare tekst en een weggestopt mini-logo (zelfs de Media Academie: foei!) en klaar. En zo hangen de borden iedere week/twee weken weer vol met zoekplaatjes.

HOE MINDER, HOE BETER

De meest succesvolle billboards blinken uit in eenvoud en helderheid. Neem H&M. Een topmodel in een jurk tegen een neutrale achtergrond, daarnaast het woord “Jurk”, de prijs en een goed zichtbaar H&M logo: klaar. That’s all Folks, rijen bij de kassa’s en online. Die simpele, heldere, elementen zijn het enige dat je kunt/wilt onthouden als je erlangs rijdt. De verleiding is echter vaak (te) groot om er een joint effort van te maken, waarbij alle afdelingen hun bijdrage leveren en hun zegje mogen doen. Resultaat: levertijden, productvarianten, een geinig regeltje, een pay off, een adres, een datum, een van/voor prijs, enz, allemaal op die ene poster waar je langsrijdt. Een visuele kakafonie die de passant registreert als een information overload, want de aandacht wordt in eerste instantie toch opgeëist door de medeweggebruikers en de verkeersituatie. Jouw abri- of billboarduiting komt er in een flits tussendoor, een complexe boodschap negeer je als passant.

ONS LUIE BREIN

Ons brein, zo blijkt uit gedragswetenschappelijk onderzoek, heeft grofweg twee “standen”. Stand 1 is de “gemaksstand”. Hiermee kunnen we snel en redelijk intuïtief reageren op de dingen die op ons afkomen. Stand 2 is de “doordenkstand” en wordt in de regel pas geactiveerd als stand 1 er niet uitkomt.

“Eén plus één gratis” communiceert via -stand 1- en leest makkelijker dan: “Bij aankoop van 2 artikelen 50% korting”. De eerste is duidelijk, de tweede moet je over nadenken. Het duurt daarom langer voor je doorhebt wat er staat (bovendien is -gratis- gevoelsmatig goedkoper dan 50% korting), áls je al zin hebt om erover na te denken. Ik kan het in dit stadium niet wetenschappelijk onderbouwen, maar ik ga ervan uit dat communicatie (reclame-uitingen) vrijwel altijd wordt beoordeeld vanuit -stand 1-, de “gemaksstand”. Dat heeft niets te maken met een onderschatting van welke doelgroep dan ook, maar alles met de manier waarop, denk ik, buitenreclame (en reclame in het algemeen) wordt gezien en verwerkt. Toiletvertising is eigenlijk de enige uitzondering in OOH reclame, omdat je er één-op-één met je neus bovenop staat/zit.

10 TIPS VOOR SUCCESVOL OOH
Succesvol OOH adverteren is gebaat bij duidelijkheid, helderheid en zichtbaarheid. Het is vooral de kunst van het (durven) weglaten. Denk aan de homepage van je website, voor OOH gelden dezelfde wetten.

1.Maak liever een extra billboarduiting dan teveel informatie in één uiting te proppen (datzelfde geldt overigens ook voor bijvoorbeeld een preroll of een radiocommercial).

2.Zorg voor een duidelijk (groot) logo (liefst bovenin, een geparkeerde auto en je uiting is weg.)

3.Houdt het overzichtelijk

4.Vermijd kleine lettertjes en ‘verhalen’

5.Gebruik een intrigerend duidelijk beeld

6.Gebruik contrasterende kleuren

7.Wees creatief, zonder door te slaan in esthetiek en vormgeving (leidt alleen maar af van de boodschap).

8.Als het mag en kan bewegen, houdt het simpel.

9.Be bold

10.Wil je hier niet allemaal mee bezig zijn, leg dan voor je volgende buitenreclamecampagne een H&M poster naast jouw abri- of billboardvoorstel, wees kritisch en schrap alles wat er bij jou méér op staat.

Theo Nieveen Copy & Concept/www.theonieveencopy.works ;

Weergaven: 22

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Annemarie Brouwer (Traffic4u) over de IAB Talent Award

Door IAB Nederland zijn voor de tweede maal de Programmatic Awards uitgereikt. Annemarie Brouwer van Traffic4u mocht de Talent Award voor Campaign Manager in ontvangst nemen

[Interview] Frank Volmer over de eerste periode zonder bureau- en volumekortingen

Begin 2018 gooide Frank Volmer een bom op medialand: Ster schafte bureau- en volumekortingen af en hanteert sindsdien een vaste prijs. Wij spreken met de directeur over hoe het de eerste maanden is gegaan

[Interview] Derk Nijssen over de stap naar het buitenland en programmatic bij XITE

XITE lanceerde vorige zomer als eerste een gepersonaliseerde tv-zender en dendert dit jaar verder met het aanbieden van programmatic advertising en de lancering van XITE in de VS. We spreken met Derk Nijssen, CEO en oprichter van XITE Networks

[Interview] Rick Vriesema over AMMA's en Exterion

Rick Vriesema, Head of National Sales bij Exterion Media, won de prestigieuze Carl Lipp-prijs tijdens de AMMA Awards en is mediavertegenwoordiger van het jaar. We spreken hem over de prijs en het bedrijf waar hij nu zo’n zeven jaar werkt

[Interview] Robert Witteman over zijn rol binnen NRC Media

Robert Witteman is recent gestart bij NRC Media als Senior Marketing Analist. Hiervoor heeft hij in diverse functies gewerkt binnen media, marketing en onderzoek.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Podcast Day: zoeken naar de geheimen van een nieuw medium

"Het is alsof je werkt in de filmindustrie van 100 jaar geleden." Aan het woord is Andy Bowers, oprichter van Panolpy; één van de grote producenten in de Amerikaanse podcastwereld

[Column] Femke Leemeijer: Nepnieuws

Vanochtend hoorde ik op Radio 1 dat Nederlanders zich weinig zorgen maken over nepnieuws. Slechts 30 procent van ons ligt wakker van de vraag of een nieuwsbericht dat in onze nationale media verschijnt feitelijk waar is

[Podcast] Deike Schulz en Didier Kick | Robin van Wechem over het belang van kritische storytelling

Journalist Van Wechem gaat met Deike Schulz en Didier Kick in gesprek over eerlijke en open communicatie als basis voor succesvolle marketing. Als consultant geeft van Wechem kritisch advies aan bedrijven die willen kijken hoe hun manier van communiceren overkomt op hun stakeholders

[Column] Ronja Slierendrecht: Tijd versus pageviews

We zijn te veel bezig met pageviews en vergeten waar het echt om draait. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw publiek graag tijd besteedt aan de content die je maakt? Als je deze en andere bijbehorende vragen stelt, kom je al gauw uit op de elementen die jouw platform onderscheiden van andere mediaorganisaties en daar ligt jouw succesformule

[Column] Herman Spinhof: Nepnieuws en censuur

In de loop der tijd heb ik geleerd elke bron te wantrouwen, ook doorgaans betrouwbare. Objectiviteit bestaat niet, berichtgeving is vrijwel altijd gekleurd. Achter elk verhaal schuilt een wereldbeeld beginnend met de wijze waarop je een gebeurtenis observeert

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden