Nederlands MediaNetwerk

Door Cor Molenaar. 2010 loopt ten einde. Een bewogen jaar voor internet en ecommerce. De 7 belangrijkste ontwikkelingen heb ik gerubriceerd. Maar 2011 wordt nog belangrijker. De transformatie van een pre-internet periode naar een internet (gebaseerde) periode is in volle gang. Particulieren en bedrijven passen zich aan. Transparantie, convergentie en connectivity zijn belangrijke grootheden. We gaan het allemaal meemaken, maar eerst even terugkijken.

2010 het jaar van social media
2010 was het jaar van de Social Media. Facebook brak wereldwijd door en Mark Zuckerberg werd gekozen tot man van het jaar door TIME. Hyves werd verkocht aan de Telegraaf Media Groep, Twitter werd algemeen geaccepteerd en werd internethype van het jaar. Al deze media werden vooral gebruikt in de privésfeer van de gebruikers. Logisch dat bedrijven hierbij aan wilden haken met hun eigen groep binnen deze Social Media. Opeens werd transparantie een gegeven. Door deze transparantie kon WIKILEAKS het nieuws gaan beheersen. "Geheime" documenten werden op de website gezet en de  diplomatieke wereld (Amerika voorop) reageerde beschaamd. De doorbraak van connectivity en transparantie is een begin van veranderingen, waarbij internet de drager zal zijn.

2010 het jaar van de Smartphones
60% van de verkochte mobiele telefoons in 2010 waren smartphones. De dominante marktpositie van Nokia staat onder druk. Het operating systeem van Nokia heeft het af moeten leggen tegen Apple en Android van Google. Smartphones maken de koppeling van bellen, mailen en internet mogelijk. De "flat fees" van de telecom operators hielpen ook een handje om het betaalbaar te houden. Nu nog zijn het twee soorten gebruik die convergeren binnen de smartphone (bellen en internet), een verdere integratie is op komst

2010 het jaar van de location based services (LBS)
Navigatie, Location Based Services en virtual reality werden toegepast, doordat een directe koppeling met internet mogelijk was door de smartphone. Een veelheid aan "apps" maken het mogelijk om de dichtstbijzijnde winkel, café of restaurant te vinden. Navigeren door een stad tijdens het winkelen is geen probleem meer, en online bestellen in de winkel ook niet. De QR code (Quick Response code) zorgt voor een directe koppeling met internet, een video, extra informatie of gewoon online bestellen. Het wachten is nog op de doorbraak van rfid.

2010 het jaar van de tablet computer
Apple heeft de markt geopend voor de tablet computer. De ipad is een ongekend succes. Andere aanbieders lieten nog even op zich wachten, maar komen nu ook, zoals de Samsung galaxy en de Dell Streak. Volgende jaar zullen er nog veel meer volgen. De tablet computer wordt een belangrijke schakel in de koppeling tussen fysiek en virtueel. De uitdaging ligt nu bij de aanbieders om met apps te komen en om ook toepassingen in de BtoB te ontwikkelen.

2010 De opmaak voor New Retailing, Shopping 3.0
De retail past zich aan. Retailers op internet en internet in de winkels. Kleinschalige winkels in woonwijken en dorpen, "click and collect" bij grotere winkelketens en ook experience shopping komt weer terug. Maar ook komen de grote retailers uit Engeland en Amerika naar het vasteland van Europa. De strijd om de consument is begonnen door internet, met lokale sites en levering binnen 24 uur.

2010 de opmaak voor de nieuwe supply chain
Nieuwe concepten in de supply chain worden mogelijk. Thuislevering door fabrikanten, logistieke dienstverleners als centrale schakel voor ecommerce  en meer consignatie bij retailers zijn hier voorbeelden van. Bedrijven als Katoen Natie uit Antwerpen vervullen een centrale rol, maar ook TNT Expres en pakketservice kunnen integrale dienstverleners worden. 2011 zal het jaar van de waarheid worden voor deze bedrijven.

2010 BtoB past zich aan
Ook BtoB beraadt zich op haar toekomst. Wat wordt de rol van BtoB, welke relatievorm moet worden gekozen en wat kan internet hierbij betekenen. Juist binnen BtoB zullen de nieuwe toepassingsmogelijkheden van internet, smartphones, tablets, cloud computing en rfid belangrijk zijn. Succesvolle en innovatieve toepassingen zullen de concurrentieverhoudingen gaan bepalen. Niet alleen op nationaal, maar juist op internationaal niveau. Het zal er niet gemakkelijker op worden.

Cor Molenaar is bijzonder hoogleraar eMarketing & DistanceSelling aan de School of Management (Erasmus Universiteit) en directeur van eXQuo consultancy.

www.cormolenaar.nl

Weergaven: 60

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden