Nederlands MediaNetwerk

Alle aankondigen over een ‘glossy met een knipoog’ ten spijt, kan ik niet anders dan constateren dat het linkeroog van Maarten weliswaar dreigt dicht te vallen, maar van een echte knipoog kan hier geen sprake zijn. Ja, aankondigingen zijn ook niet meer wat het geweest is. Wel blijk ik bij de aanschaf van
Maarten! totaal onverwacht een Collectors Item in huis gehaald te hebben. Hoewel
Maarten! een uitgave is van
Historisch Nieuwsblad, boezemt het historisch besef van dit genootschap weinig vertrouwen in. Een Collectors Item ontstaat door duistere machten, soms na eeuwen vergetelheid. Kan ook zijn dat die rode sticker in een soort ultiem decorumbesef de knipoog is van
Historisch Nieuwsblad naar het heden. Naar verluidt werken er bij
Historisch Nieuwsblad de meest knappe koppen, mensen die
Jan Zonder Land beter kennen dan hun eigen vrouw, lieden die met oorlogen opstaan en naar bed gaan. Aan teveel vrede zouden ze zieltogend ten onder gaan. Als juist deze mensen een glossy uitgeven is dat bijzonder te noemen, zeg gerust merkwaardig. Evenals het uitroepteken achter Maarten, alsof dat Maarten meer Maarten maakt. Als dat zo is, noem ik dat een briljante vondst. Zelf denk ik dat
Maarten€ duidelijker was geweest. De glossy zelf is zowel zwaarmoedig optimistisch als opgewekt ernstig. De beste illustratie hiervoor is de achterkant. Ik heb bij toeval onlangs een vriendinnetje op de kop getikt en zij leest de
Grazia. Ik ben allang blij dat het kind kàn lezen dus wat maakt het uit. Op de achterkant van die Grazia stond: ‘Laat je oksels de sensatie van frisse komkommer voelen’. Geloof me, ik zou willen dat ik zoiets kon verzinnen. De achterpagina van
Maarten! heeft voor een andere opzet gekozen. ‘
Uitgeverij Verloren maakt geschiedenis’ valt er te bewonderen en dan 5 boekwerken waaronder het adembenemende ‘
Getemd maar Rusteloos’, een multidisciplinair onderzoek naar het indammen van de Zuiderzee onder redactie van Tom Sintobin. 268 blz., Ingenaaid en geïllustreerd. Kijk, dan hebben we het ergens over! In de glossy zelf is een pagina gewijd aan het boek van Maarten zelf, getiteld drie oorlogen. Ja, voor èèn oorlog komt Maarten z’n bed niet meer uit. Maarten heeft ook een hate- en lovelist verwerkt in z’n glossy. Wat hierbij het meest in het oog springt is, dat er geen familieleden bij staan. Geen akelige oom of lievelingstante, jammer. Ik had als kind een gloeiende hekel aan ome Kees, tenslotte heeft Vladimir Poetin mij nooit aan de oren getrokken. Hoewel ik geen Maarten adept ben, vind ik het geweldig hoe hij op televisie de meest aangrijpende calamiteit weg relativeert tot een geschil bij de groenteboer om de hoek over een wormstekige appel. Maar ik vind bovenal dat je Maarten moet zien, dat je Maarten moet horen, dan is ie op z’n best. Als Maarten op de televisie is tijdens de meest kritieke toestand waar dan ook ter wereld, en je luistert goed, dan weet je, er komt nog een morgen.
Het loont nog om nieuwe schoenen te kopen.
Dat is de gave van Maarten. Dat simpele feit is genoeg reden om hem zonder rancune deze eenmalige glossy te vergeven.

Weergaven: 48

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Bas Vlugt op 24 Juli 2008 op 12.34
Yo! Vanuit warm en heerlijk Tanzania kan ik het kort houden. Ton Boom rules! Geweldige bijdrage aan het Nederland MediaNetwerk... (zo en nu weer het zwembad in, daarna een Jack Daniels met cola en ijs en dan misschien een duik in de Indische Oceaan voordat ik tegen zonsondergang op het terras een aanval op mijn kreeft doe).

Interviews

[Interview] Floris Venneman over de overname van tv-zender ONS

ONS is overgenomen door het creatieve bureau Bureauvijftig. We spreken met mede-eigenaar en partner Floris Venneman over de overname en plannen met de aangekochte televisiezender

[Interview] Colin Butfield (WWF) over David Attenborough: A Life On Our Planet

Op 16 april 2020 gaat David Attenborough: A Life On Our Planet in première met een livestream vanuit de Royal Albert Hall in Londen. Deze première is live te volgen over de hele wereld. De film maakte Sir David Attenborough in samenwerking met Silverback Films en het Wereld Natuur Fonds. We spreken met Colin Butfield, Executive Producer van het WWF

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: Microphone Media

Microphone Media was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het podcastbedrijf? We spreken Frank Kromer

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: 5PM

5PM was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf, dat organisaties helpt aan meer succes op YouTube? We spreken Peter Minkjan en zijn team

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld

Het jaar is nog maar net begonnen en er is een hoop zorgwekkends gaande dat primair of zijdelings gaat over klimaatverandering en verantwoordelijkheden in dit kader

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden