Nederlands MediaNetwerk

Volgende maand vertrek ik voor vier maanden naar New York om te wonen en te werken. Ik ga freelance aan de slag voor ongeveer tien bladen. Ik vond een appartement in East Village en een werkvisum leek me ook geen probleem. Aan alle voorwaarden die ze stelden op hun website voldoe ik. Vol goede moed stapte in het Amerikaanse consulaat in Amsterdam binnen.

Volledig gefouilleerd en gestript stond ik met mijn aanbevelingsbrieven en mijn hele persoontje op papier tegenover een Amerikaan in een soort aquarium. Hij leek me best aardig. Tot hij me onderwierp aan een spervuur van vragen. Wat ga ik daar doen? Hoe lang wil ik er heen? Waarom wil ik er naar toe? Wat heb ik er te zoeken? Hoe durf ik te denken dat ze daar op me zitten te wachten? Wie denk ik wel niet dat ik ben? Denk je dat we zelf niet genoeg journalisten hebben? De moed zonk me steeds meer in de schoenen. Hij werd ook steeds naarder. Het leek alsof hij er lol in had dat ik steeds kleiner werd. Ik beet in mijn onderlip op mezelf niet te laten kennen. En met een paar minuten stond ik met met mijn dikke pak papier en mijn ontmantelde telefoon op straat. Zonder visum.

Er ging vanalles door me heen: onbegrip, verbazing, verdriet, woede, vastberadenheid. Ik zette mijn telefoon weer in elkaar en belde de Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF), de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en verschillende freelancers die regelmatig naar de States reizen voor werk. Ook zij waren erg verbaasd en maakten zich zorgen om deze ontwikkeling. De NVJ schakelde zelfs meteen het ministerie van Buitenlandse Zaken in. Die namen op hun beurt weer contact op met de consul-generaal van de VS.
Nog geen week na mijn mislukte aanvraag, werd ik gebeld door de NVJ. De consul-generaal had gevraagd naar mijn naam om de zaak tot op de bodem uit te zoeken. Journalisten zijn immers altijd van harte welkom in de VS. Dit was donderdag. Het is nu de zondag daarna. Vol verwachting klopt mijn hart. Ik hoop op een mooie welkomstbrief van de consul-generaal. Dan laat ik door dezelfde nare man mijn visum in orde maken en bedank ik hem met een lieve glimlach en mijn beste Amerikaanse accent. De in mijn schoenen gezonken moed heb ik herwonnen. Ik loop weer licht als een veertje en zoals ol' blue eyes zong: 'These vagabond shoes are longing to stray.'

Weergaven: 60

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex

Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden