Nederlands MediaNetwerk

Een tube tandpasta, aspirines, condooms en een zakje drop. Op het oog een onschuldig boodschappenlijstje. Maar als je denkt alles bij de DMC Pharmacy te kunnen kopen, vergeet het maar. En het probleem is niet de drop.

DMC Pharmacy, die deze zomer officiëel opengaat, is een zogenaamde “pro-life” drogisterij. Je kan er voor alles terecht, behalve de pil, condooms en de morning-after pil. Het gebruik hiervan staat gelijk aan abortus en het werkt losbandigheid, scheidingen, sexueel overdraagbare ziekten en anders sociaal onwenselijk gedrag in de hand. Voor uitbater Robert Semler, die samen met zijn personeel elke werkdag aftrapt met een gebed, is het “een logisch besluit voor een bedrijf dat religie hoog in het vaandel heeft.”

Critici zien de komst van de DMC Pharmacy en soortgelijke drogisten met lede ogen toe. “Contraceptie is een essentiëel onderdeel van de gezondheid van vrouwen,” aldus Marcia Greenberger van de National Women's Law Center. “De beslissing van DMC Pharmacy kan vrouwen in gevaar brengen. Drogisten zouden, net zoals ieder andere profesional, de belangen van hun patientën boven hun eigen gewetensbezwaren plaatsen.”

In Californië, New Jersey, Illinois en Washington mogen drogisterijen sinds kort geen enkel recept meer weigeren en 10 anderen staten overwegen dezelfde wet in te voeren. In veel andere staten bepalen drogisten echter zelf wat ze wel en niet verkopen. “Terecht,” aldus president van Pharmacists for Life International (PFLI ), “als iemand niet betrokken wil worden bij het afbreken van menselijk leven, dan moet dat kunnen.”

Het lijkt redelijk, maar vanzelfsprekend meet de PFLI, zoals iedere conservatief-Gristelijke organisatie met twee maten. Waar zwangere vrouwen resoluut de deur wordt gewezen en het heilige geboorterecht van de ongeboren vrucht gepredikt wordt, kunnen mannen zonder probleem Viagra kopen. Alsof erectieproblemen geen beslissing van hogerhand zijn.

Weergaven: 36

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex

Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

[Column] Marloes Rusting: De rode lampion

Marloes Rusting is Client Director bij Initiative. Voor Nederlands MediaNetwerk dook ze in het fenomeen Halloween

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden