Nederlands MediaNetwerk

Titel: Sonja Magazine / Uitgeverij:
Uitgeverij De Zonnestraal / Hoofdredactie:
Sonja Bakker, Margot Veerman / Art director:
Tina Brouwer / Verschijnt:
Vier maal per jaar / Prijs:
5,95 euro / Omvang:
148 pagina's / Oplage:
200.000 / 1/1 full colour:
14.500 euro Vandaag op de redactionele ontledingstafel:
Sonja Magazine. Ik ben de eerste om toe te geven dat het gros van de tijdschriften dat op deze plaats wordt besproken er stevig van langs krijgt. Dat kan ook niet anders, het is niet aan een mediavakuitgave om de loftrompet te steken over aperte rotzooi. Vandaag is het echter anders. Vandaag zal ik
Sonja Bakker en haar tijdschrift
Sonja Magazine zonder voorbehoud bewierroken. Dit om de eenvoudige reden dat alles klopt: Sonja Bakker klopt als mens, haar product klopt en haar tijdschrift klopt ook. Eerst Sonja Bakker zelf, dat maakt het makkelijker. Er zijn drie dingen die heel goed zijn aan Sonja Bakker. Allereerst haar voorkomen. Dat is geen verdienste maar heeft met afkomst te maken. Ze komt uit West-Friesland en daar komen makkelijke, open, directe, pretentieloze mensen vandaan als
Gerard Joling en
Angela Groothuizen. Mensen vinden dat vaak symathiek. Ten tweede heeft ze voor wat ze doet het perfecte uiterlijk. Ze is een mooie vrouw, knap zelfs, maar op een hele specifieke manier. Ze is naturel, grappig en ontwapenend. Ze heeft ongetwijfeld een geweldig en ongecompliceerd seksleven maar daar willen we niets van weten. Sonja is namelijk wel mooi en leuk maar niet erotisch. We willen haar als schoondochter, als zus of als juf voor onze kinderen, niet als minnares. Daarmee is ze ook niet bedreigend. Deze bijzondere set aan eigenschappen deelt ze met vrouwen als
Yvon Jaspers en
Meg Ryan. Het derde is haar product. Sonja heeft haar methode en daarmee zichzelf totaal toegankelijk gemaakt voor haar doelgroep door een prachtig evenwicht in haar leer. Natuurlijk moet je streng zijn voor jezelf en doorzetten maar een mens is ook maar en mens. En daarom heeft iedereen recht op af en toe zoiets als een SAS-dag - voor de mensen die niet zijn ingevoerd in de methode en het jargon: dit is de Schijt Aan Sonja-dag, een bijkans briljant concept waar vrouwen van houden. Jij bent niet perfect en dat hoeft ook niet. Goed, nu het magazine. Alles aan het magazine klopt. Cover is prachtig. Waar ik een tijd lang naar heb staan kijken is positie van de titel op de cover. Die vult opvallend genoeg niet uit en hij staat ook nog eens uit het lood. Maar hij is heel opvallend, trekt de aandacht, ook al zijn de letters in bescheiden bruin. Vraag me niet waarom maar ik vind het heel mooi. Papier van cover en binnenwerk is mooi. Royaal maar degelijk. De foto van Sonja is prachtig, ze ziet er op deze foto echt heel goed uit, veel beter dan bijvoorbeeld die maffe foto op haar boek
Zomerslank met Sonja. Opgestoken haar is altijd gezellig, haar zomersproetjes zijn charmant, haar ogen stralen, haar tanden prachtig en dat bekkie net even scheef maakt haar benaderbaar. De kleren die ze aan heeft zijn vreselijk maar dat maakt niets uit. Alles wat op de cover staat snijdt hout, alles wat in de inhoudsopgave staat klopt. Wat dit tijdschrift zo goed maakt is dat het naadloos aansluit bij waar Sonja Bakker voor staat, er wordt niets bij de haren bijgesleept. Het gaat over afvallen, het gaat over lekker en verantwoord eten. Het gaat over relevante medische achtergronden. Een artikel over wandelen heet
Uitwaaien op de Westfriese Omringdijk, dat is gewoon bij Sonja Bakker om de hoek. Goed gebruik van celebrities:
Aan de keukentafel bij Robert ten Brink,
De SAS-dag van Catherine Keyl. Sonja Magazine wordt in eigen beheer uitgegeven, een belangrijk deel van de content komt uit eigen huis, waardoor kosten in de hand blijven. Bovendien is de synergie met boeken en andere Sonja Bakker-producten evident. Door de frequentie van eens per drie maanden kun je mooi met de seizoenen meegaan. De eerste oplage van 200.000 vind ik ietwat optimistisch maar dit is hoe dan ook een blijver. Bravo!

Weergaven: 392

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Bas Vlugt op 30 September 2008 op 16.28

Dag Elaine, als ik nog eens ruzie met iemand wil maken, dan bel ik jou niet. Ik vond Maria kansloos en Goedele smakeloos.

JAN vind ik al een tijd lang het tijdschrift met de beste cover, en - ik geef toe, het is misschien een wat obligate mening - over all vind ik LINDA. nog steeds het beste tijdschrift van het moment op basis van een niet aflatende stroom van verrassende, toegepaste creativiteit.

Dit zijn de links:

Bladformule: Maria
Bladformule: Goedele


En nu jij!
Reactie van Elaine Romein op 30 September 2008 op 15.57
Ben het helemaal met je eens Bas. Alleen lees ik net in de krant dat het blad al is uitverkocht!
Dus je optimisme was niet terecht. Heb je trouwens de Maria en de Goedele ook besproken?
Beide bladen vond ik niks...maar ja, ik ben niet van de KRO en ook niet Vlaams.
Wat vind jij overigens het beste Nederlandse blad op dit moment?
groeten, ELaine

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden