Nederlands MediaNetwerk

Zeg eens Aaa komt weer terug op televisie. Niet bij de
VARA maar bij
RTL4. De meest succesvolle Nederlandse comedy serie aller tijden betekende na
Blue Movie de come-back van
Carry Tefsen. Dat ik nooit heb begrepen waarop haar succes was geschoeid - haar stemgeluid is een regelmatig terugkerend fenomeen in mijn allerzwaarste nachtmerries - doet nu niet ter zake. Feit is dat ze ooit het dating-programma
Op Goed Geluk presenteerde. Een jongen moest een meisje uitkiezen dat hij niet kon zien. Hij moest uit een aantal kandidaten zijn date kiezen op basis van haar stemgeluid en haar antwoorden op zijn vragen.
Moment suprème was dat de kandidaten naast elkaar op het podium stonden - met een schot ertussen - en ze elkaar bijna voor het eerst gingen zien. In desbetreffende aflevering vroeg Carry de jongen vlak voordat het luik naar beneden zou zakken naar zijn verwachtingen. 'Ik hoop dat ze blond is. En slank', zei de jongen. Aan de andere kant van het schot stond een klein, dik Indisch meisje met ravenzwart haar. 'Nou', probeerde Carry de situatie te redden. 'Je hebt natuurlijk geen idee, het kan van alles zijn. Wat vind je nou echt belangrijk?' Maar de jongen, die niet kon worden betrapt op enige vorm van decorumbesef, verdomde het in alle toonaarden om te zeggen dat het niet uitmaakte, als ze maar aardig was. In plaats daarvan schroefde hij de spanning nog verder op door er eens goed over na te denken en toen wist hij het: 'Het belangrijkst vind ik dat ze slank is.' Tefsen wist het verder ook niet en liet het maar gebeuren. Het schot zakte naar beneden en het werd doodstil in de studio. De jongen keek het meisje uitdrukkingloos aan, uit haar ogen sprak aperte wanhoop. 'En, wat vind je ervan?', vroeg Carry Tefsen uiteindelijk dan maar. 'Best nog wel slank', zegt de jongen en - heel verrassend - ik heb tegelijkertijd een soort van out-of-body-experience, waarbij ik mezelf gillend over het vloerkleed zie rollen. Ik wist niet dat plaatsvervangende schaamte zo'n pijn kon doen. De laatste tijd heb ik steeds vaker last van plaatsvervangende schaamte bij televisiekijken. Zoals laatst bij de real-life soap van
Frans Bauer. Al jaren lang ga ik mee in het idee dat het zo'n normale jongen is, die ze hebben weggetrokken uit een woonwagen en die doet wat zijn hart hem ingeeft. Ja, morgen weer! Natuurlijk is Bauer niets anders dan een strak geregisseerde marketingmachine. Ik had al mijn twijfels toen hij na een optreden voor een groep dementerende bejaarden staalhard beweerde dat dit het was waarvoor hij het als artiest allemaal deed. Voor de liefde die hij van die mensen voelde. Dat gelooft toch niemand? Hij heeft een leuke vrouw en leuke kinderen, misschien heef ie zelfs wel vrienden. Wat zou je dan willen met de liefde van een horde kwijlende oude wijven die hun verstand zijn verloren? Maar het was pas later in het programma dat hij echt door de mand viel. Hij was net klaar met een optreden dat hij had gegeven met
Marianne Weber. Zegt hij: 'Dat vind ik nou zou leuk aan Marianne, die kan makkelijk wat met mij gaan drinken, maar dat doet ze niet, ze wil gewoon naar haar kleinkind.' Vervolgens volgt de camera Marianne Weber met haar kleinkind. Dat kleinkind zit in een buggy die ze voortduwt. Het kind zelf komt helemaal niet in beeld, ze doet ook niets met het kleinkind en al snel zou ook blijken dat het kleinkind helemaal niet ter zaken doet. Ze duwt de buggy naar binnen bij een draaiorgelmuseum, waar men tot ons aller verbijstering op het eerste het beste draaiorgel een hit speelt van Marianne Weber. Wij wisten helemaal niet dat Marianne een hit had gehad. Marianne zelf is ook compleet verrast. Ze staat erbij te janken. Het kleinkind is inmiddels volledig uit beeld verdwenen en zien we in de rest van het programma ook niet meer terug. Maar dat is nog allemaal niets vergeleken met
Dr Phil, de man die door
Oprah zo groot is gemaakt dat hij niet meer in haar show paste en voor zichzelf begon. Onlangs was er een vrouw bij hem terug in de show die hij van de ondergang had gered. Ze was net oma geworden en had haar leven zoals ze dat nu kende voor de volle 100 procent aan Dr Phil te danken. Om haar kleinkind optimaal te kunnen ontvangen, kreeg ze van Dr Phil een verrassingspakket. Het was een houten wiegje vol kussentjes en knuffels. Dr Phil kondigde dat heel raar aan. Hij zei bij welke winkel ze dat gekocht hadden, waar die winkel was, dat de spulletjes van de hoogste kwaliteit waren en ook aan de zwaarste milieu-eisen voldeden. Terwijl de door Dr Phil geredde mevrouw haar geluk niet op kon en in tranen uitbarstte, kwam onder in beeld de website te staan waar je zo'n leuk verrassingspakket kunt bestellen. Die Dr Phil, therapeut en marktkoopman tegelijk. We noemen dat nu in-program branding. Vroeger zou je kwakzalverij zeggen.
www.basvlugt.nl

Weergaven: 125

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gerrit Reinders: Adcombi slaat een brug tussen lokale communicatiedoelen en landelijke advertentieplatforms

Adcombi breidt local-advertisingtechnologie uit met video. Wij spreken met Gerrit Reinders, oprichter van Adcombi

[Interview] Roland Sars: Wij weten precies wat er in een video gebeurt

Roland Sars is ondernemer en CEO van Media Distillery. Het bedrijf gebruikt kunstmatige intelligentie op allerlei vlakken rondom video. We spreken hem over het inzetten van AI en andere recente ontwikkelingen

[Interview] Daan Zoetmulder: Als je de klant centraal stelt, behaal je successen

Wayne Parker Kent won de Content Marketing Award voor het Beste Multiyear Contentprogramma met het platform Android & You, ontwikkeld voor Samsung en Google. We spreken met met Daan Zoetmulder, Managing Director

[Interview] Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

Bert van der Veer is programmamaker, oud-programmadirecteur, schrijver en mediadeskundige. Nederlands MediaNetwerk sprak Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Michiel Rotteveel: 10 tips voor geloofwaardige interne communicatie

Onlangs heeft Mediatest op een congres een succesvolle sessie verzorgd over geloofwaardige interne communicatie. Geloofwaardige interne communicatie is namelijk cruciaal voor een goede reputatie onder de medewerkers

[Column] Jerome Kuijken: De publieke omroep reclamevrij: moeten we dat wel willen?

Alle superirritante (“Ja, maar het werkt toch?”) commercials hebben ervoor gezorgd dat mensen het beu zijn. Ik denk dat we daarom de mening van het volk moeten accepteren. Heel erg jammer voor adverteerders en bureaus die wel hun best doen om iets moois en waardevols te maken voor hun doelgroep

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Nieuwe reclamestroming geboren

Laten we in tijden van deep fake-video’s eens een keer het goede voorbeeld geven. Als de roep om eerlijke en bewuste producten toeneemt, moet dat ook gelden voor reclame

[Column] Kenny de Vilder: Communicatieve kater?

Precies op het moment dat Heineken aankondigt de inmiddels klassieke slogan "Biertje?!” weer af te stoffen, waren er nog twee interessante communicatiecases rondom alcohol in het nieuws. Met, het moet gezegd, zeer verschillende reacties van de betrokkenen en hun werkgevers

[Column] Jeroen Verkroost: Wat is een E-Girl? Door locatiedata veroordeeld voor moord? Live AI die fake news produceert?

Uit onderzoek blijkt dat Instagram-influencers steeds minder effectief worden. De engagement rates dalen en er ontstaat een soort esthetische tegencultuur onder jongeren, die genoeg hebben van al die gefilterde, gefacetunede en bovenmatig kleurverzadigde influencers

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden