Nederlands MediaNetwerk

Virtuele warmte. De eerste keer dat ik de term voorbij hoorde gaan, dacht ik Getverrr wat is dat voor een natte wind. Inmiddels ben ik om. Virtuele warmte is helemaal hot (pardon the pun). Maar wat is virtuele warmte eigenlijk en hoe kan je er vandaag nog voor zorgen dat jouw site warm aandoet?

Bij de bakker
Het is zaterdagmorgen. Je hebt nog niet ontbeten want er was geen kruimel brood meer te vinden thuis. Met je zaterdagkloffie aan en een beetje verwaaid hoofd loop je even naar de bakker op de hoek. Goedemorgen mevrouw Contentgirl, lacht hij je bij binnenkomst toe. Goedemorgen Bert (goeie naam voor een bakker lijkt mij), lach je terug. “Hetzelfde als altijd?” aan Bert hoef je niet uit te leggen waar je op zaterdagochtend behoefte aan hebt. “Ik doe er een chocolaatje bij voor bij de koffie.” Biedt Bert ook nog aan. Nadat je hebt afgerekend voor het brood en niet voor de chocolaatjes loop je met een warm gevoel de winkel uit. Jouw dag kan niet meer stuk.

Nu is het zaterdagochtend en wil je boodschappen doen. Dit keer niet in de winkel, maar via internet. Is het mogelijk om ook van een webwinkel weg te lopen met dat warme gevoel? Ja, dat is zeer zeker mogelijk.

Prettig wee
Virtuele warmte is niets anders dan het gevoel dat je gekend, begrepen en geholpen wordt op internet. Zoals Bert wist dat jij chocolaatjes bij de koffie heerlijk vind en die als attentie bij je bestelling deed. Zoals hij wist welk brood je elke zaterdagochtend graag bij het ontbijt eet en wat je naam is. Zo kan je ook je virtuele klanten een prettig wee gevoel in de maagstreek meegeven.

5 tips

* Ken de naam van je klant en noem hem bij naam
Is het niet prettig als je op een site surft waar je ooit al eerder een bestelling hebt gedaan of je in hebt geschreven en je naam staat bovenin beeld? Fijn, dan weet je in elk geval dat ze jou hebben onthouden, maar ook dat je niet onder het account van een ander aan het surfen bent.
* Onthoud wat je klant eerder al eens heeft gedaan
Als je vaker bij een site bestelt, dan weet je dat het prettig is als die site heeft onthouden wat je eerder allemaal al hebt gedaan. Alleen al omdat je dan niet steeds dezelfde aanbiedingen in beeld krijgt. Dat is zo saai. Nog handiger is als je je eigen geschiedenis in kan kijken. Dan weet je zeker dat je dat spannende boek niet voor de tweede keer bestelt.
* Adviseer je klant
Je productassortiment is misschien wel heel erg uitgebreid. Je klanten hebben de tijd niet om álles door te klikken en te lezen. Daarbij weet je als klant helemaal niet altijd waar je naar op zoek bent. Adviseer je klanten dus. Het liefst op basis van eerder gemaakte keuzes zodat je er niet al te hard naast zit. Wat hebben andere klanten gedaan, wat lijkt qua onderwerp wel op waar je klant nu op klikt etc.
* Vertel de klant precies waar hij is
Of hij nu aan het bestellen is, aan het surfen door de site, op zoek naar hulp vertel je klant altijd waar hij zich bevindt en hoe hij er weer weg kan komen. Niks erger dan een doodlopende straat en niks vervelender dan verdwaald raken in een website (okay, verdwaald raken in de woestijn – geef ik grif toe). Een kruimelpad is een vereiste en alternatieven voor de door jou bedachte navigatie. Een blokje links of rechts met links naar aanvullende informatie of gerelateerde producten bijvoorbeeld.
* Geef eens een cadeau
Omkopen is niet erg netjes. Maar een cadeautje voor de moeite moet kunnen. Het hoeft niet eens gratis, maar misschien korting op de bestelling. Het liefst een gepersonaliseerde korting als het dan om virtuele warmte gaat. Korting op producten waarvan je op basis van de klanthistorie kan raden dat de klant deze ook wel interessant zal vinden. Het hoeft jou niet zoveel te kosten, maar wat een warm gevoel krijgt je klant ervan.

Erg opzienbarend zijn deze tips niet realiseer ik me. Ze gelden al jaren voor de bedrijven buiten het virtuele. Maar rondom internet blijft het idee hardnekkig bestaan dat het nieuwe media is en daarmee dus ook nieuwe business. Dat valt wel mee. Ga gewoon na wat jij fijn vindt in een winkel en hoe jij graag benaderd wilt worden. Dat vertaal je naar het web en tadaa virtuele warmte!

www.contentgirls.nl

Weergaven: 33

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jeroen Verkroost: Disney+ zal een succes worden (en dit zijn de risico's)

Ik denk wel dat Netflix voorlopig nog marktleider blijft, zeker wereldwijd met ruim 150 miljoen aansluitingen, maar de komst van Disney gaan ze voelen

[Column] Mike Hendrixen: gamescom 2019

Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden