Dit zijn de 5 redenen:

  •  Smartphone schermen worden steeds groter en zijn daarom aangenamer om online te shoppen.
  • De websites van retailers waren lange tijd niet mobiel vriendelijk. Op tablets werkte het meestal nog aardig, maar op de smartphone was het vaak bijna niet mogelijk om iets online te kopen. De laatste twee jaar hebben steeds meer retailers hun website aangepast voor kleinere schermen.
  • Tablet-verkopen zakken in en tablets worden minder vaak vervangen dan smartphones. Hierdoor is app en internet gebruik via smartphones vaak aangenamer 'dan die oude trage iPad'. 
  • Tablets werden veel in de avond gebruikt, wanneer de consument rustig op de bank zit; Het populairste online shop-moment. Steeds meer consumenten zitten echter rond die tijd met een smartphone in de hand ipv een tablet op schoot. Smartphones worden de gehele dag gebruikt en daarnaast worden de sensoren steeds geavanceerder, waardoor er ook meer data gegenereerd kan worden. Retailers kunnen hierdoor ook relevanter communiceren, wat weer een betere salesconversie kan opleveren.   
  • Tablets worden nog steeds vaak door meerdere mensen binnen een huishouden gebruikt, terwijl de smartphone een veel persoonlijkere 'shopping' device is. Online shopping via mobile devices wordt vaak gedreven door nieuwsbrieven en persoonlijke voorkeuren in oa apps. Dat is bij tablets lang niet altijd ingesteld, terwijl dat wel het geval is bij smartphones.