Nederlands MediaNetwerk

Diverse online spelers draaien mee in de wereldtop van hun vakgebied, maar zijn nauwelijks bij de gemiddelde Nederlander bekend.

Craiglist
Craigslist is een gecentraliseerd netwerk van online gemeenschappen, waar advertenties staan die door ieder willekeurig persoon geplaatst kunnen worden, zoals vacatures, huizen, contactadvertenties, aan- en verkoopadvertenties. Vooral in de VS razend populair, maar ook in 61 andere landen actief. Zo is er een Craigslist voor Amsterdam, dat vooral door expats en toeristen wordt gebruikt. Bestaat dit jaar alweer 20 jaar, maar is nauwelijks bekend in Nederland.

eBay
Ebay bestaat dit jaar precies 20 jaar. Zij zijn de grootste veilingsite van de wereld. In 2014 had eBay 16 miljard dollar omzet en het aantal werknemers zit boven de 30.000. In Nederland kregen ze echter geen voeten aan de grond en leek concurreren tegen marktplaats onmogelijk. ´If you can´t beat them; buy them’: eBay kocht in 2004 Marktplaats voor 225 miljoen.

Amazon.com
Het is de grootste online retailer in de wereld, maar in Nederland wil het nog niet vlotten. De Amerikaanse van oorsprong online boekenverkoper is gestart in 1994 en uitgegroeit tot een wereldspeler met meer dan 30.000 werknemers en een omzet van 89 miljard dollar (2014). Sinds eind vorig jaar kun je pas ebooks in Nederland bij Amazon bestellen en sind vorige maand hebben ze een kantoor in Den Haag. Bol.com blijft echter nog oppermachtig in ons kikkerlandje.

Pandora
Het Amerikaanse internet radio platform Pandora bestaat viert dit jaar haar 15 jarig bestaan. Het bedrijf telt meer dan 1.300 medewerkers en had in 2014 een omzet van 920 miljoen dollar. Momenteel is Pandora alleen actief in de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland en Australië.

Hulu
De Amerikaanse videowebsite Hulu bestaat sinds 2007 en is erg te vergelijken met Netflix. Het biedt een gratis variant en een betaald (Hulu Plus) abonnement. Deze VOD-dienst is in bezig van Fox Broadcasting Company, Disney/ABC Television Group en NBCUniversal Television. Ondanks de geruchten voor internationale uitrol is de videodienst tot op heden alleen in de VS beschikbaar. Omzet ligt boven de miljard dollar.

Yelp
Yelp is een online-stadsgids met informatie over de restaurants, kledingzaken en andere interessante locaties. Het is gebaseerd op de meningen van de community uit in hun eigen stad. Het Amerikaanse bedrijf bestaat al sinds 2004 en had vorig jaar een omzet van 377 miljoen dollar. Maandelijks is Yelp.com goed voor 135 miljoen bezoekers. In totaal werken er bijna 3.000 mensen en er is ook een Nederlandse site:Yelp.nl. Toch is deze dienst amper bekend bij de gemiddelde Nederlander.

Weergaven: 125

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Over geven

In 1924 verscheen Marcel Mauss’ Essai sur le don. Een verhaal over geven. Want door te geven verplicht de ontvanger van de gift zich. De Romeinen zeiden het al: do ut des

[Column] Arno Peperkoorn: Witter dan wit

Dit weekend werd een voetballer van Excelsior in een uitwedstrijd bij FC Den Bosch racistisch uitgescholden. Vergeleken met zwarte piet. Op de tribune stonden mensen fier rechtop de Hitlergroet te brengen

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden