Nederlands MediaNetwerk

Diverse online spelers draaien mee in de wereldtop van hun vakgebied, maar zijn nauwelijks bij de gemiddelde Nederlander bekend.

Craiglist
Craigslist is een gecentraliseerd netwerk van online gemeenschappen, waar advertenties staan die door ieder willekeurig persoon geplaatst kunnen worden, zoals vacatures, huizen, contactadvertenties, aan- en verkoopadvertenties. Vooral in de VS razend populair, maar ook in 61 andere landen actief. Zo is er een Craigslist voor Amsterdam, dat vooral door expats en toeristen wordt gebruikt. Bestaat dit jaar alweer 20 jaar, maar is nauwelijks bekend in Nederland.

eBay
Ebay bestaat dit jaar precies 20 jaar. Zij zijn de grootste veilingsite van de wereld. In 2014 had eBay 16 miljard dollar omzet en het aantal werknemers zit boven de 30.000. In Nederland kregen ze echter geen voeten aan de grond en leek concurreren tegen marktplaats onmogelijk. ´If you can´t beat them; buy them’: eBay kocht in 2004 Marktplaats voor 225 miljoen.

Amazon.com
Het is de grootste online retailer in de wereld, maar in Nederland wil het nog niet vlotten. De Amerikaanse van oorsprong online boekenverkoper is gestart in 1994 en uitgegroeit tot een wereldspeler met meer dan 30.000 werknemers en een omzet van 89 miljard dollar (2014). Sinds eind vorig jaar kun je pas ebooks in Nederland bij Amazon bestellen en sind vorige maand hebben ze een kantoor in Den Haag. Bol.com blijft echter nog oppermachtig in ons kikkerlandje.

Pandora
Het Amerikaanse internet radio platform Pandora bestaat viert dit jaar haar 15 jarig bestaan. Het bedrijf telt meer dan 1.300 medewerkers en had in 2014 een omzet van 920 miljoen dollar. Momenteel is Pandora alleen actief in de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland en Australië.

Hulu
De Amerikaanse videowebsite Hulu bestaat sinds 2007 en is erg te vergelijken met Netflix. Het biedt een gratis variant en een betaald (Hulu Plus) abonnement. Deze VOD-dienst is in bezig van Fox Broadcasting Company, Disney/ABC Television Group en NBCUniversal Television. Ondanks de geruchten voor internationale uitrol is de videodienst tot op heden alleen in de VS beschikbaar. Omzet ligt boven de miljard dollar.

Yelp
Yelp is een online-stadsgids met informatie over de restaurants, kledingzaken en andere interessante locaties. Het is gebaseerd op de meningen van de community uit in hun eigen stad. Het Amerikaanse bedrijf bestaat al sinds 2004 en had vorig jaar een omzet van 377 miljoen dollar. Maandelijks is Yelp.com goed voor 135 miljoen bezoekers. In totaal werken er bijna 3.000 mensen en er is ook een Nederlandse site:Yelp.nl. Toch is deze dienst amper bekend bij de gemiddelde Nederlander.

Weergaven: 101

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Marc Adriani: Ik heb er alle vertrouwen in dat Edwin Evers terugkomt bij Talpa

In de zomer van 2018 startte Marc Adriani bij Talpa Network als directeur Radio. In die hoedanigheid is hij verantwoordelijk voor de koers van de radiozenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica

[Interview] Nisrine Sahla: NOS Stories zit middenin de doelgroep

Nisrine Sahla is redacteur en verslaggever bij NOS Stories, dat nieuws brengt uit de belevingswereld van jongeren op YouTube, Instagram en Snapchat. NOS Stories is gericht op dertien- tot en met achttienjarigen en biedt verhalen die hen op de hoogte houden van het nieuws, uitleg geven en ze helpen een mening te vormen. Wij spreken met Nisrine Sahla over haar werk en haar ambities

[Interview] Thijs Boon: De digitale media zitten in een existentiële crisis

Thijs Boon is oprichter van VICE Benelux. Twaalf jaar lang was hij CEO, in maart 2018 werd hij President Digital van VICE Media EMEA. We spreken hem over zijn nieuwe werkzaamheden, over geld verdienen en dalende kijkcijfers

[Interview] Marc van Warmerdam: arthousefilms hebben het onverminderd moeilijk

Imagine Filmdistributie brengt Donbass van Sergei Loznitsa op 7 februari 2019 uit in de bioscopen. De Nederlander Marc van Warmerdam was een van de producenten van de film over het gespannen leven in Oost-Oekraïne waarin fake news hoogtij viert

[Q&A] Dave Minneboo over het binnenhalen van de Top 40 bij Qmusic

In het nieuwe jaar start Qmusic met het uitzenden van de bekende Top 40 onder leiding van dj Domien Verschuuren. Het ijzersterke merk vertrekt - niet zonder slag of stoot - na 25 jaar bij Radio 538. We houden een Q&A met de programmadirecteur van Qmusic, Dave Minneboo

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[MediaWeek] Bas Vlugt: Oorlog op de mediawerkvloer en in de boardroom

Wat een mediaweek! Dat zeg ik natuurlijk elke keer als ik aan deze rubriek begin maar de afgelopen week en de begin van deze week waren dagen voor de volgers van wat er in het Hilversumse en Amsterdamse gebeurt werkelijk om al je vingers bij af te likken

[Column] Erwin Fisser: Slechts 15 procent van de lezers haalt het einde van deze column

Wat leven we toch in een heerlijk kwantificeerbare tijd. ‘Weer je dagelijkse 10.000 stappen norm gehaald? Gefeliciteerd, dat is dan al een streak van 15 dagen. Slechts 13 procent van de mannen van jouw leeftijd wereldwijd presenteerden hetzelfde!’

[Column] Machiel Verkuyl: Afhaken

Turend over mijn laptop probeer ik te verzinnen wat voor media hét onderwerp van 2019 gaat zijn. U hoort of ziet de onderwerpen vast elke dag voorbijkomen, is het circulaire economie? Is het Purpose? China? De prijsstijgingen die we verwachten? Consolidatieslagen bij mediabedrijven

[Column] Jerome Kuijken: Aaaii Love Branded Content

Moeten we irritante reclame verbieden? Ik vind eigenlijk van wel. Irritante reclame stompt het publiek af en heeft reclame een slechte naam gegeven. Ik geloof echt dat wij, de brandedcontentmakers, de Loden Leeuwen op termijn overbodig maken

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Slaapverwekkend Philips, ontspannen met Perla, irritant effectief Becam

Juist door te fluisteren krijg je aandacht. Steeds meer video’s op YouTube maken daar gebruik van, vooral omdat mensen die vaak met koptelefoons op bekijken. Mijn aandacht heeft de commercial dus en wat dan volgt zijn 8 minuten beelden van koffiezetten. Saai zou je denken, maar eigenlijk is het heel prettig

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden