Nederlands MediaNetwerk

Diverse online spelers draaien mee in de wereldtop van hun vakgebied, maar zijn nauwelijks bij de gemiddelde Nederlander bekend.

Craiglist
Craigslist is een gecentraliseerd netwerk van online gemeenschappen, waar advertenties staan die door ieder willekeurig persoon geplaatst kunnen worden, zoals vacatures, huizen, contactadvertenties, aan- en verkoopadvertenties. Vooral in de VS razend populair, maar ook in 61 andere landen actief. Zo is er een Craigslist voor Amsterdam, dat vooral door expats en toeristen wordt gebruikt. Bestaat dit jaar alweer 20 jaar, maar is nauwelijks bekend in Nederland.

eBay
Ebay bestaat dit jaar precies 20 jaar. Zij zijn de grootste veilingsite van de wereld. In 2014 had eBay 16 miljard dollar omzet en het aantal werknemers zit boven de 30.000. In Nederland kregen ze echter geen voeten aan de grond en leek concurreren tegen marktplaats onmogelijk. ´If you can´t beat them; buy them’: eBay kocht in 2004 Marktplaats voor 225 miljoen.

Amazon.com
Het is de grootste online retailer in de wereld, maar in Nederland wil het nog niet vlotten. De Amerikaanse van oorsprong online boekenverkoper is gestart in 1994 en uitgegroeit tot een wereldspeler met meer dan 30.000 werknemers en een omzet van 89 miljard dollar (2014). Sinds eind vorig jaar kun je pas ebooks in Nederland bij Amazon bestellen en sind vorige maand hebben ze een kantoor in Den Haag. Bol.com blijft echter nog oppermachtig in ons kikkerlandje.

Pandora
Het Amerikaanse internet radio platform Pandora bestaat viert dit jaar haar 15 jarig bestaan. Het bedrijf telt meer dan 1.300 medewerkers en had in 2014 een omzet van 920 miljoen dollar. Momenteel is Pandora alleen actief in de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland en Australië.

Hulu
De Amerikaanse videowebsite Hulu bestaat sinds 2007 en is erg te vergelijken met Netflix. Het biedt een gratis variant en een betaald (Hulu Plus) abonnement. Deze VOD-dienst is in bezig van Fox Broadcasting Company, Disney/ABC Television Group en NBCUniversal Television. Ondanks de geruchten voor internationale uitrol is de videodienst tot op heden alleen in de VS beschikbaar. Omzet ligt boven de miljard dollar.

Yelp
Yelp is een online-stadsgids met informatie over de restaurants, kledingzaken en andere interessante locaties. Het is gebaseerd op de meningen van de community uit in hun eigen stad. Het Amerikaanse bedrijf bestaat al sinds 2004 en had vorig jaar een omzet van 377 miljoen dollar. Maandelijks is Yelp.com goed voor 135 miljoen bezoekers. In totaal werken er bijna 3.000 mensen en er is ook een Nederlandse site:Yelp.nl. Toch is deze dienst amper bekend bij de gemiddelde Nederlander.

Weergaven: 108

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Aschwin de Bruijn: Het regisseren van influencers is een vak apart

Aschwin de Bruijn is sinds de zomer van 2018 Managing Director van Magna Global, waar hij al werkzaam was onder verschillende functies. Onder zijn leiding moeten de verschillende afdelingen binnen Magna, en de verschillende bedrijven van IPG Mediabrands, nog beter gaan samenwerken

[Cross Media Innovatie 2019] Sanne Groot Koerkamp over Dylan

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst zendt Dylan in als Cross Media Innovatie. We spreken met Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest magazine en Dylan

[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data

Peter de Mönnink is CEO van Talpa Network. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia

[Cross Media Merk 2019] Sanne Groot Koerkamp over Quest

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Quest dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Quest

[Cross Media Case 2019] Aart Lensink over Uitblinkers in Zaken

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG in als Cross Media Case. We spreken met Aart Lensink, directeur bij LVB Content Marketing

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: BN'ers en bitcoins

Het faciliteren van frauduleuze advertenties is onacceptabel. Artikel 6:196 BW benadrukt dat wanneer sprake is van misleidende reclame als gevolg waarvan een ander schade lijdt of dreigt te lijden, deze slachtoffers bij de rechter niet alleen een verbod, maar ook een rectificatie kunnen afdwingen

[Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content

De podcast, met zoveel makers en een groeiend aantal adverteerders, gaat zich in vorm en inhoud ontwikkelen. De vraag is alleen: in welke richting

[Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van addressable TV

Er was eens… de grote wens om lineaire televisiereclame adresseerbaar te maken. Dat wil zeggen dat televisiereclame inhoudelijk wordt afgestemd op kenmerken en voorkeuren van de kijker. Zodat je niet de hele avond tv-reclames ziet langskomen die niet relevant voor jou zijn

[Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd?

Drie jaar geleden stapte ik van reclame over naar branded content. Met de oprichters van De Speld startte ik brandedcontentbureau De Speld & Partners. Wat ik in drie jaar heb opgestoken over branded content (en wat ik graag had willen weten toen ik begon) deel ik graag met je. Of je nou brandmanager of redacteur bent: vroeg of laat krijg je met branded content te maken

[Column] Maartje Blijleven: Een verhaal voor onze dochters

Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face, nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium, want dan bereik je een groot publiek. Dan maak je impact. Dan connect je. En claim je je expertise

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden