Nederlands MediaNetwerk

DAG 1. Vrijdag 1 mei. Je weet natuurlijk nooit hoe dat andere mensen vergaat maar in mijn geval is het niet te ontkennen dat de vraag of ik beschikbaar was om research te doen voor een documentaire-serie van de NPS over Afrikaans voetbal - gepresenteerd door voormalig profvoetballer en mediafenomeen Jan Mulder - enig enthousiasme veroorzaakte.

Het mag dan ook geen verbazing wekken dat ik vanmorgen vol goede moed een rammelende Airbus 320 van Air France binnenstapt terwijl ik zoiets mompel als: "God, wat hou ik van mijn werk."

Op Charles de Gaulle is men weer eens enthousiast aan het reorganiseren in een verwoede poging om het vliegveld onder controle te krijgen. Wat die controle duidelijk niet ten goede komt, is dat een behoorlijk deel van de transit passagiers het vliegveld wordt uit gejaagd en zich daarna doodleuk weer mag melden bij de douane en security, die op hun beurt maar op halve kracht werken omdat er wordt gestaakt, men geen zin heeft of in blinde staat van paniek verkeert vanwege de uitbraak van Mexicaanse Griep.

Met een vol uur vertraging kiezen we, nu in een Boeing 777 - "Met een werkende hoogtemeter!", roept de gezagvoerder vol trots om - het luchtruim.

De Afrikanen aan boord kijken strak. Als een stewardess vraagt of ze hun stoel nog wat rechter kunnen zetten, of dat de hun opklaptafeltje nog wat meer willen opklappen dan doen ze dat meteen - net volk.

Als onder ons het blauw van de Middellandse Zee verschijnt, verschijnt er op de gezichten van de Afrikanen een voorzichtig glimlachje. Met Algerije onder het vliegtuig, krijgen ze voldoende lef om de stewardessen om een extra bier en whisky te vragen en tegen de tijd dat op het scherm van de GeoControl het echte Afrika zich aandient, vertegenwoordig door de noordelijke frontlinie steden Gao, Timboektoe, Mopti, Nimey en Ouagadougou, is het hele vliegtuig dronken.

De gangpaden staand vol gezellig babbelende Afrikanen, verguld met dat heerlijke gevoel dat wordt ingestraald door het Continent der Continenten, slechts 10 kilometer onder ons.

Ik meng me in de gezelligheid met de vraag of Ivoorkust de WK gaat winnen.
"Nee, natuurlijk niet. Individueel zijn we sterk, als team slecht. Geen organisatie."

Ook word ik ingeleid in de kunst van het Ivoriaanse biercultuur.
"Aan de bar bestel je een Drogba en je krijgt echt een lekker biertje. Drogba dol op bier."
"En wat krijg ik als ik een Kalou bestel?"
"Dan krijg je niets. Drogba speelt voor Ivoorkust, Kalou speelt voor het geld."

Een strakke landing op de luchthaven Abidjan, en een vorstelijk onthaal. Waar op Charles de Gaulle nog met een bus naar ons vliegtuig werden gebracht dat achteraf op een trapveldje stond, worden we in de Ivoriaanse metropool met een heuse slurf van boord gehaald. Dat kunnen ze in Afrika niet op veel luchthavens nazeggen.

Mooi vliegveld! Alles mooi en strak en schoon en zelfs in de wc is het fris en hangt er wc papier. Buiten. Een volle teug West-Afrika in de longen. Altijd weer een bewogen thuiskomst met de geur van warm en klam en nat en kruiden en rook - ach Afrika, hier ben ik!

Een busje van het hotel brengt me naar Ibis Plateau. In de buitenwijken van Abidjan honderden jongens en meisjes die door de lichte tegen heen aan het joggen zijn, met drommen lopen ze op en langs de weg. Onder het licht van anderhalve lantaarnpaal wordt gevoetbald.

Abidjan presenteert zich meteen als een wereldstad: brede wegen, grote bruggen, wolkenkrabbers - overal mensen.

In mijn hotel zet ik me aan de bar, drink een paar bier en stort dan definitief in.

Lees ook:

Dag 2

Weergaven: 45

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Paul Römer namens VCR over gewenste vergunningsverlenging: "nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden