Nederlands MediaNetwerk

DAG 1. Vrijdag 1 mei. Je weet natuurlijk nooit hoe dat andere mensen vergaat maar in mijn geval is het niet te ontkennen dat de vraag of ik beschikbaar was om research te doen voor een documentaire-serie van de NPS over Afrikaans voetbal - gepresenteerd door voormalig profvoetballer en mediafenomeen Jan Mulder - enig enthousiasme veroorzaakte.

Het mag dan ook geen verbazing wekken dat ik vanmorgen vol goede moed een rammelende Airbus 320 van Air France binnenstapt terwijl ik zoiets mompel als: "God, wat hou ik van mijn werk."

Op Charles de Gaulle is men weer eens enthousiast aan het reorganiseren in een verwoede poging om het vliegveld onder controle te krijgen. Wat die controle duidelijk niet ten goede komt, is dat een behoorlijk deel van de transit passagiers het vliegveld wordt uit gejaagd en zich daarna doodleuk weer mag melden bij de douane en security, die op hun beurt maar op halve kracht werken omdat er wordt gestaakt, men geen zin heeft of in blinde staat van paniek verkeert vanwege de uitbraak van Mexicaanse Griep.

Met een vol uur vertraging kiezen we, nu in een Boeing 777 - "Met een werkende hoogtemeter!", roept de gezagvoerder vol trots om - het luchtruim.

De Afrikanen aan boord kijken strak. Als een stewardess vraagt of ze hun stoel nog wat rechter kunnen zetten, of dat de hun opklaptafeltje nog wat meer willen opklappen dan doen ze dat meteen - net volk.

Als onder ons het blauw van de Middellandse Zee verschijnt, verschijnt er op de gezichten van de Afrikanen een voorzichtig glimlachje. Met Algerije onder het vliegtuig, krijgen ze voldoende lef om de stewardessen om een extra bier en whisky te vragen en tegen de tijd dat op het scherm van de GeoControl het echte Afrika zich aandient, vertegenwoordig door de noordelijke frontlinie steden Gao, Timboektoe, Mopti, Nimey en Ouagadougou, is het hele vliegtuig dronken.

De gangpaden staand vol gezellig babbelende Afrikanen, verguld met dat heerlijke gevoel dat wordt ingestraald door het Continent der Continenten, slechts 10 kilometer onder ons.

Ik meng me in de gezelligheid met de vraag of Ivoorkust de WK gaat winnen.
"Nee, natuurlijk niet. Individueel zijn we sterk, als team slecht. Geen organisatie."

Ook word ik ingeleid in de kunst van het Ivoriaanse biercultuur.
"Aan de bar bestel je een Drogba en je krijgt echt een lekker biertje. Drogba dol op bier."
"En wat krijg ik als ik een Kalou bestel?"
"Dan krijg je niets. Drogba speelt voor Ivoorkust, Kalou speelt voor het geld."

Een strakke landing op de luchthaven Abidjan, en een vorstelijk onthaal. Waar op Charles de Gaulle nog met een bus naar ons vliegtuig werden gebracht dat achteraf op een trapveldje stond, worden we in de Ivoriaanse metropool met een heuse slurf van boord gehaald. Dat kunnen ze in Afrika niet op veel luchthavens nazeggen.

Mooi vliegveld! Alles mooi en strak en schoon en zelfs in de wc is het fris en hangt er wc papier. Buiten. Een volle teug West-Afrika in de longen. Altijd weer een bewogen thuiskomst met de geur van warm en klam en nat en kruiden en rook - ach Afrika, hier ben ik!

Een busje van het hotel brengt me naar Ibis Plateau. In de buitenwijken van Abidjan honderden jongens en meisjes die door de lichte tegen heen aan het joggen zijn, met drommen lopen ze op en langs de weg. Onder het licht van anderhalve lantaarnpaal wordt gevoetbald.

Abidjan presenteert zich meteen als een wereldstad: brede wegen, grote bruggen, wolkenkrabbers - overal mensen.

In mijn hotel zet ik me aan de bar, drink een paar bier en stort dan definitief in.

Lees ook:

Dag 2

Weergaven: 51

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de nieuwe coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Mike Hendrixen (Vertigo 6): De nieuwe generatie spelcomputers is een tikkeltje ouderwets

Wie gisteravond in de buurt was van de ADAM Toren moet gedacht hebben dat het GLOW-festival verhuisd was naar Amsterdam. Vanaf het gebouw werd een blauwe lichtshow de lucht ingeschoten. Dit was dé marketingstunt van Sony om de lancering van PlayStation5 te vieren

Jeroen Verkroost: MH17, Vloggers, Amazon, Microsoft en Google en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden