Nederlands MediaNetwerk

Actie! – De Stopera, Amstel 1 Amsterdam, 16 oktober 2009, 14.33 uur

Door Jan Pieter Ekker, foto Bob Bronshoff. ‘Zo, eens even kijken hoe snel we hier een echtelijke ruzie hebben’, grapt geluidsman Antoin Cox. ‘Dit is best confronterend’, zegt regisseur Robert Oey. ‘Alsof je samen in de wc staat. Maar dat is natuurlijk ook zo.’


Op een toilet van het Amsterdamse stadhuis filmt Oey (Wonderland, 2004; Safety First 2007; De Zwemmers, 2008) zijn partner Femke Halsema, in het dagelijks leven fractievoorzitter van GroenLinks. ‘Het is, denk ik, zoiets als het filmen van een seksscène. Dat moet ook een vreemd idee zijn; zo van wat doen wij met zijn tweeën met al die mensen erbij?’.


Halsema moet niet zo maar voor de camera, ze moet zingen. De Leugen is namelijk een ‘muzikale documentaire’. Uitgangspunt vormt ‘de affaire Ayaan Hirsi Ali’: in een uitzending van Zembla in mei 2006, ze was destijds nog Kamerlid voor de VVD, werd zij ervan beschuldigd te hebben gelogen over haar identiteit tegen ambtenaren van de Vreemdelingendienst tijdens haar asielaanvraag in 1992. Rita Verdonk, eertijds minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie, verklaarde na de uitzending dat haar ambtenaren op basis van deze informatie hadden moeten vaststellen dat Hirsi Ali nooit het Nederlanderschap had gekregen.


In de reconstructie van de gebeurtenissen, die is doorsneden met beelden van een asielprocedure en archiefbeelden van Hirsi Ali, komen (bijna) alle hoofdrolspelers aan het woord: Hirsi Ali en Verdonk, Hilbrand Nawijn en advocate Britta Böhler. En Femke Halsema dus. ‘Toen ik het plan schreef, was ik dat niet van plan. Ik had geen zin in een film met mijn vriendin erin. Maar al schrijvende realiseerde ik me dat je niet om haar heen kunt als je een film maakt over de hedendaagse politieke arena. Maar wees gerust, ik kan heel kritisch op haar zijn. En dat is de film ook, ik ben geen verlengstuk van GroenLinks. Ik wil met De Leugen een verhaal vertellen over Nederland; hoe Nederland omgaat met nieuwkomers. En daarin is Femke net zo instrumenteel als Rita Verdonk of Ayaan Hirsi Ali


Oey voerde lange gesprekken met alle betrokkenen, waaruit hij met Erik Jan Harmens de teksten voor de liedjes destilleerde. De muziek werd gearrangeerd en geproduceerd door Reyn Ouwehand, de liedjes zijn gecomponeerd door Robert Jan Stips (The Nits). ‘Met alleen maar interviews zou ik het niet redden. Ik wil het drama laten zien. Het echte drama. Bij interviews springen politici direct in een bepaalde modus. Allemaal, ook Femke. Maar toen ik Rita liet zingen, was ze een open boek. Het lied van Femke werkt ook heel sterk; ik weet natuurlijk precies waar haar pijn zit.’


In werkelijkheid had Halsema een ontmoeting met Verdonk op het toilet van de Tweede Kamer, vlak voor het debat waarin bijna de hele Tweede Kamer Verdonk dwong het dossier nog eens grondig te bekijken en een passende oplossing te vinden. In de film staat Halsema alleen in het toilet.


Ze kijkt in de spiegel en stift haar lippen rood. ‘Hier sta ik / Mijn zusters hoeder / die hier niet meer staat’, zingt/roept ze. ‘Femke bedankt!, zei zij op tv / En ik draag die woorden als een korset met me mee… Het beeld getekend van mij / ‘k Wil dat het verdwijnt…’


De Leugen gaat in première op het Nederlands Film Festival. Voorafgaand vindt in de Utrechtse Stadsschouwburg het debat ‘Spiegel van Holland: de Leugen regeert?’ plaats, een themamiddag over de rol van Nederlands drama ten aanzien van de recente politieke geschiedenis van ons land. Vanaf 30 september is de film in de Nederlandse bioscopen te zien.


Nederland, 2010 / Scenario & regie: Robert Oey / Camera: Bert Pot / Montage: Chris van Oers / Productie: René Mendel / Uitvoerend producent: Bernet Crucq / Song-arrangementen en original music score: Reyn Ouwehand / Liedteksten: Erik Jan Harmens / Songs: Robert Jan Stips / Met: Ayaan Hirsi Ali, Hilbrand Nawijn, Britta Böhler, Rita Verdonk en Femke Halsema / Kleur, 93 minuten / Omroep: VPRO / Distributie: Cinema Delicatessen / Te zien: 30 september


Jan Pieter Ekker is freelance journalist en vormgever.


www.jpekker.nl
www.twitter.com/jpekker


Lees van Jan Pieter ook:


- Vijf nominaties 10e Cinema.nl Afficheprijs

- Een stripverhaal van de rijke geschiedenis van het Stedelijk Museum- Maandag 15 februari, 17.51 uur. Hoek Brouwersgracht en Prinsengrach...

- Iep! - een Ellen Smit-film

- Film van de week: The Sound of Insects

- De naam van de editor staat op een lijmfles

- Hoe Nederlandse documentaires de shortlist van de Oscars niet halen
- IFDA bekroont anderhalf miljoen documentaires

 

Weergaven: 76

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] René Huiberts (Value Zipper): Het umfeld van een redactie is heilig

Sinds maart 2019 versterkt René Huiberts het team van Value Zipper waar hij voor verschillende klanten branded content opzet binnen het portfolio van Value Zipper. Een mooie gelegenheid om hem te vragen naar zijn plannen en zijn visie op branded content

[Interview] Thijs Jaski: Impact maak je door verhalen te vertellen die alleen bij jouw merk passen

Thijs Jaski verruilde begin 2019 ING voor creatief bureau Yune. Hij werd er Chief Brand Publishing. We spreken hem over zijn visie op merken en content

[Nederlands MediaNetwerk TV] Jasper Dijkstra over Eventbrite

Jasper Dijkstra is commercieel directeur van Eventbrite Benelux, de tool om kaartverkoop voor evenementen te realiseren. Hij praat ons bij over wat er speelt in de markt voor kaartverkoop

[Interview] Jouke Tjeerdsma en Sjoerd van der Meijden: Mannen kun je in specifieke hokjes plaatsen

Via meer dan vijftig verschillende websites en apps bereikt Mannenmedia maandelijks ruim zeven miljoen mannen. Wij spreken met Managing Director Jouke Tjeerdsma en Director Sales & Business Development Sjoerd van der Meijden

[Interview] Arun Maljaars (Insight TV): We geven millennials een platform om hun passie uit te breiden

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende avontuurlijke content. We spreken hem over zijn visie op verhalen vertellen en de content van de toekomst

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: LinkedOut

Social media zijn er niet om te discussiëren over al dan niet belangrijke onderwerpen. Twitter, Facebook, ach als één opmerking bij iemand verkeerd valt, ben je zomaar een inwoner van Mongolië, een racist, een communist, een rechtse bal of een gestoorde

[Column] Niels Bruinsma: Folder in de ban in Utrecht

Vanaf 1 januari 2020 ontvangen de bewoners van Utrecht geen folders meer, tenzij ze een JA/JA-sticker hebben geplakt. Na Amsterdam is Utrecht de tweede gemeente die deze maatregel invoert

[Column] Jerome Kuijken: Consistente content

Slechts 2 procent van de content van organisaties slaagt erin om op de socials van hun consumenten te verschijnen. Ik wist dat de sociale algoritmes meedogenloos zijn, maar 2 procent is wel echt minimaal. Daar doe je dan al die moeite voor

[Column] Joris van Heukelom: De mens meer mens maken

Kun jij soms ook met jaloezie naar mensen kijken die veel mening en een beetje inhoud op hoge snelheid de socials op donderen? Ik ben daar te lui voor

[Column] Paola Cassone: Wat eten we vandaag?

Ik voorspelde drie jaar geleden dat gezond eten binnen vijf jaar een revolutionaire impact op marketing en communicatie zou hebben en dit jaar is dat al uitgekomen

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden