Nederlands MediaNetwerk

KPN, Liander, de Gemeente Amsterdam en AIM (de Amsterdamse Innovatie Motor) gaan samenwerken in Amsterdam Smart City. Het doel van dit vervolg van Amsterdam Smart City is om van Amsterdam de meest duurzame en slimme stad van Europa te maken. 

Dit is vandaag tijdens een bijeenkomst in Amsterdam bekendgemaakt door Burgemeester Eberhard van der Laan, Wethouder Maarten van Poelgeest (Ruimtelijke Ordening, Klimaat en Energie), Eelco Blok, CEO KPN, Peter Molengraaf, directeur netbeheerder Liander, en Joke van Antwerpen, directeur AIM. Kernpunt van de samenwerking is om (MKB)bedrijven de kans te geven om innovatieve toepassingen te toetsen in de praktijk. De afgelopen jaren heeft Amsterdam Smart City dit samen met Liander, AIM en de Gemeente Amsterdam al voor verschillende partijen mogelijk gemaakt met een sterke focus op energietransitie. Nu komt daar met KPN de focus op het gebruik maken van open breedbandverbindingen bij.

De samenwerking van deze partijen betekent naast het voortzetten van het open platform Amsterdam Smart City ook dat er zowel op het gebied van het energienet als open connectiviteit grote investeringen staan gepland in de regio Amsterdam. Zo voorziet KPN op dit moment al diverse wijken, zoals IJburg, van glasvezel. KPN wil op basis van de mogelijkheden van glasvezel, diensten mogelijk maken die bijvoorbeeld thuiswerken stimuleren, die zorg op afstand verbetert en die energiebeheer in huizen en in wijken verbetert. Netbeheerder Liander investeert in het verdubbelen van de capaciteit op het elektriciteitsnetwerk en slimme meters in huizen en kantoren. 

Met een nog steeds groeiend aantal partners (huidig aantal 71) gaat Amsterdam Smart City de komende jaren verder om bedrijven, kennisinstellingen, overheid en bewoners in een innovatieve omgeving  bij elkaar te brengen om sneller tot een effectieve implementatie van nieuwe producten en diensten te komen. Hiervoor zullen per jaar zo’n 5-10 pilots worden opgezet. Om in deze tijd van economische stagnatie en gekorte budgetten toch vooruit te komen, als regio duurzamer en slimmer te worden en dus nieuwe investeringen en ontwikkelingen mogelijk te maken, is samenwerking van groot belang. Tussen partijen die investeren in infrastructuur en bedrijven die nieuwe concepten ontwikkelen, maar ook met de Amsterdammer zelf. Juist die samenwerking staat centraal. Technologie is hiervoor een middel en nieuwe producten en geteste concepten het resultaat. De resultaten van de afgelopen twee jaar tonen aan dat dit mogelijk is. 

Amsterdam Smart City is een onafhankelijke partner voor klimaat- en energieprojecten. Het open platform is een samenwerkingsverband tussen Amsterdammers, bedrijven, kennisinstellingen en overheden, met als doel om slim energie te gebruiken en nieuwe technologieën te testen in Amsterdam. Amsterdam Smart City is gestart in 2009. Sinds de oprichting zijn er in totaal zestien slimme projecten gestart in samenwerking met meer dan 70 partners op het gebied van werken, wonen, mobiliteit en publieke ruimte. Voorbeelden van projecten zijn de Klimaatstraat, ITO Toren, Buurzaam Wonen Geuzenveld en de Brandstofceltechnologie.

www.amsterdamsmartcity.nl

www.amsterdam.nl 

Weergaven: 123

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Gerard Kroon op 8 Juli 2011 op 17.10

Met 71 (!) partners gaat Amsterdam de Innovatie stevig neerzette! Ik word een beetje moe van al die platforms.  Er komt geen bal van terecht.

Innovatie komt tot stand door briljante figuren die tegen de stroom in iets bedenken waarvan iedereen zegt dat het niet kan. Wie gaf er ooit een dubbeltje voor Bell ('Waardeloos product zo'n telefoon, want niemand die ik ken heeft een telefoon'), SMS (per ongeluk een succes, nooit zo bedacht) en de kubus van Rubic (ideetje voor zijn studenten, werd een wereldwijde hit).

Wie wel eens een goed idee in een groep heeft gegooid weet dat het idee direct wordt weg-gediscussieerd. De een vindt dit, de ander dat. Nee, met 71 m/v aan tafel heb ik er alle vertrouwen in dat er niks uit komt...

Gerard Kroon/Promomix

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden