Nederlands MediaNetwerk

Bas Vlugt: Het Jaar van het Social Network

Niet eens zo heel lang geleden begon je een eindejaarscolumn met zoiets als: "Voor sukkels zoals u en ik, die op 30 december niet met hun kont in de Oostenrijkse sneeuw zitten maar gewoon aan het werk zijn..." Nu gaat dat niet meer, want met de komst van mobiel internet word je overal gelezen, van de stranden van Hawaï tot op de Zuidpool.
Dit bericht is verstuurd vanaf een I-Phone werd sinds een paar maanden terug opeens aan e-mail berichten toegevoegd. Wat betekent de voortdurende voortstuwing van technologie voor het media- en communicatielandschap? Heel veel. We spreken over een revolutie die niet minder dan de totale democratisering van communicatieproductiemiddelen betreft. Wie 's ochtends wakker wordt met het idee om een televisiezender te beginnen op het internet, heeft deze zender dezelfde dag voor de thee nog operationeel tegen geen kosten. Dit is de bottom line van 2008: iedereen waar ook ter wereld heeft toegang tot gratis cutting edge communicatietechnologie. En wat deden we in 2008 met deze cutting edge communicatietechnologie op onze zolderkamers? We bouwden massaal onze eigen social networks.
LinkedIn,
Facebook,
Hyves, het is allemaal alweer passé.
NING rules! In de komende maanden zal voor elk mogelijke potentiële community een social network worden gebouwd. Meer waarschijnlijk is 100. In The War of Social Networks loopt iedereen elkaar voor zijn netwerkje uit te nodigen en zal het net worden overspoeld met social networks met 1 of 2 leden waarvan verder niemand lid wil worden. Net zoals dat eerder met nieuwsbrieven gebeurde, zal in 2009 een enorme shake out plaatsvinden. Mensen zullen zich massaal gaan terugtrekken uit social networks, uitnodigingen voor social networks als SPAM gaan zien en zich beperken tot die social networks die voor de gebruikers volstrekt relevant zijn. Als de toegang tot technologie en geld geen rol meer speelt bij opzetten van communities, komt het neer op twee andere variabelen: creativiteit tot het bouwen van relevante communities en de kracht om grote groepen mensen te bereiken om deze communities uit te bouwen tot een kritische omvang waarbij tot exploitabele business modellen kan worden gekomen. Dat heeft grote gevolgen voor de grote mediaspelers. Ik zie partijen als
Sanoma Uitgevers,
De Telegraaf en ook televisieproducenten in de komende jaren niet meer zelfstandig nieuwe mediaproducten op de markt brengen maar zich ontwikkelen tot investeringsmaatschappijen die zich toeleggen op het opkopen en professionaliseren van mediaproducten die zich in de tot ongekende grootte aanzwellende poel van zolderkamermediahobbyisme dreigen te gaan bewijzen. En dan is er de recessie. Eerst was ie in Amerika, nu is ie overgewaaid naar Engeland - waar er op dit moment 4000 werklozen per werkdag bijkomen - en wij komen in 2009 aan de beurt. 2009 wordt een verschrikkelijk jaar. En wat gaan al die werkloze communicatieprofessionals straks doen? Die zoeken samen met hun ww-tje de zoderkamer op waar ze met gratis software social networks gaan bouwen. En de crisis zal zich voortslepen. En bij elk bedrijf dat ten onder gaat, zal er ruimte komen in de markt. Ruimte voor nieuw leven, ruimte voor nieuwe dingen, ruimte voor nieuwe ideeën, ruimte voor creatieve mediaprofessionals met kloten. En als in de loop van 2009 de geldkranen weer open gaan, zal daar een nieuwe wereld zijn. Ik kan niet wachten! Ik wens iedereen een fantastisch, fenomenaal verschrikkelijk 2009 toe.
Bas Vlugt is hoofdredacteur van
Communicatienieuws en oprichter van het
Nederlands MediaNetwerk
www.communicatienieuws.nl www.nederlandsmedianetwerk.nl

Weergaven: 67

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis

Alle beetjes helpen in deze sombere tijden: daarom heb ik het Ipsos Global Happiness 2020 onderzoek gelezen, waarin voor het eerst Nederland ook wordt gemeten, samen met 26 andere landen

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden