Nederlands MediaNetwerk

België moet meer aan haar imago gaan doen

Lees maar. Bron: interneteditie De Morgen. Hoe zit het met imago van Nederland? Iemand een idee?

Imago van België verliest terrein in het buitenland

Het imago van België verliest terrein in het buitenland, op het vlak van bestuur, mensen, cultuur, toerisme, immigratie, investeringen en export. Dat blijkt uit het Marketing Manifest van de Master Marketeers dat woensdag werd voorgesteld. Volgens de studie is er een opportuniteit en noodzaak om snel te starten met een "nation branding-programma" voor België.

België zakt verder weg
België bekleedde in 2008 de twintigste plaats op de ranking GfK Roper, dat is een studie die de competitieve positie van 50 verschillende landen bepaalt. De positie van België is de laatste vier jaren verder verzwakt. In 2005 stond ons land nog op een 16de plaats. België scoort nu het zwakst van alle West Europese landen, op IJsland na.

"Meest geglobaliseerde land"
Volgens de Master Marketeers, een expertgroep van de Stichting Marketing, is België het meest geglobaliseerde land ter wereld, wat de noodzaak aan een sterk imago in het buitenland nog versterkt. "Landen worden zich steeds meer bewust van het belang om hun troeven ten volle in de verf te zetten door middel van nation branding", klinkt het.

"België heeft sterke troeven"
De Master Marketeers zien kansen in een solide branding voor ons land. "België heeft de troeven in huis die een sterk merk nodig heeft: een kwaliteitsvolle businessomgeving en een uitzonderlijke leefomgeving in het kloppend hart van Europa. Het is een must om een nation branding project voor België op te starten. Het Belgische Voorzitterschap van de Europese Unie in 2010 is een eerste opportuniteit."

"Businesscomfort in hartje Europa"
Uit de analyse van de Master Marketeers volgen enkele duidelijke aanbevelingen, zoals de oprichting van een Brand Office om het imago van België te ontwikkelen en te verbeteren. De merkcampagne zou zich volgens de marketeers in eerste instantie moeten richten tot buitenlandse investeerders en handelspartners, met als thema: "België, businesscomfort in het hart van Europa". (belga/vsv)

Weergaven: 37

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden