Nederlands MediaNetwerk

Bij een reunie van oud cursisten journalistiek bleek: een jaar na dato werkten weliswaar driekwart inderdaad in de journalistiek, maar slechts een enkeling verdiende hier haar geld mee. De meerderheid van de oud cursisten waren vrouwen getrouwd met een kostwinner. Ze schreven coverartikelen voor Opzij, Vrij Nederland of Viva: maar ze konden er de huur niet van betalen.

In mijn stad (Utrecht) krijg je 35,- euro voor een dag werk. Er is geen regionale journalistiek, behalve dan de vrijwillig gemaakte bewonerswijkbladen, gemaakt in word in oplages van enkele honderden. Verder zijn er twee gratis advertentie huis-aan-huis- weekbladen, enkele websites en het AD: het Utrechtse nieuws, toch de vierde stad van Nederland, bestaat uit twee pagina's. Voor de verkoopcijfers moet dit nieuws wel leuk blijven: Maxima of de koningin op bezoek, een rommelmarkt of leuke beschilderde gezichtjes van kinderen een paginagroot in beeld.
Wat de gemeenteraad ondertussen doet? Wat de universiteit doet? Welke bomen gekapt en en welke wijken gesloopt? Geen idee. 89 mensen opgepakt tijdens een fietsdemonstratie op vijf mei: enkele regeltjes zonder follow up (de politie werd een jaar later door de rechter veroordeeld voor hun gewelddadig optreden maar dit detail kwam niet in beeld). Huizen gesloopt met de mensen er nog in? Huilende kinderen midden in de nacht op straat? Twee regeltjes konden nog net naar de drukker, maar meer kon het weekblad niet doen. Fraude bij woningbouwcorporaties? Bewijs het maar: dan moet je er wel twee maanden induiken, een Wob aanvragen, en met harde feiten komen: met dit maandenlange onderzoek verdien je maarliefst 30 cent per woord! Een column schrijven verdient meer. Dus die onderzoeksjournalistiek laat maar zitten.
Wordt er in Ondiep een burger neergeschoten??? Een plaatje schieten en klaar, binnen vijf minuten moet je weer bij het volgende item zijn. Wie wat waar en waarom??? Ja dat heb je wel op de school voor journalistiek geleerd: maar in de praktijk lacht met hierom.

Ik moet voor een site tien artikelen per dag schrijven: ik was uitzendkracht voor Reed Business. Naast dit quotum moet ik ook een ander quotum halen: 4000 pageviews per dag. Als ik er Paris Hilton opzette, haalde ik dit. Als ik een interessant ANP bericht natrok kostte dit mij meer dan een half uur en het leverde geen pageviews op. Dus doe dat maar niet!

Weergaven: 89

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Renzo Verwer op 7 April 2009 op 16.51
en zo gaat dat ja. arme mensen die de kost volledig moeten verdienen met freelancen en geen kostwinner in huis hebben...

Interviews

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

[Startup Competition] Penny Whitelaw talks about Scircula

Nederlands MediaNetwerk publishes a series of interviews with start-ups in the context of our Startup Competition. Penny Whitelaw tells all about her startup Scircula

Startup Competitie 1 jaar later: Moodus

Moodus was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf van Ahmed Ali en Tim Smit? We vragen het ze

[Interview] Yvonne Prins en Carolien van ’t Hek: We laten ons niet leiden door conventies

De dagelijkse leiding van UM Nederland is per 1 oktober 2019 in handen van Yvonne Prins als Managing Partner en Carolien van ’t Hek als CEO. Wij spreken hen over UM

[Startup Competitie] Esther Leloux over We Are Eves

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres. We spreken met Esther Leloux van We Are Eves

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Jeroen Verkroost: Hoe geeft Trump een miljard uit aan misinformatie? Hoe zet je Netflix autopreview uit?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden