Nederlands MediaNetwerk

Bij het schrijven van een boek komt meer dan je denkt

In de zomer van 2008 ben ik begonnen met de research voor mijn tweede boek. Nou ja, research? Het gaat over mijn observaties en belevenissen in Antwerpen, mijn nieuwe woonplaats sinds mei 2006. Ik kon dus putten uit een rijk eigen archief. Maar toch, je moet wel eerst goed voor jezelf op een rijtje krijgen wat wel en niet in het boek aan de orde komt en hoe je dat wilt indelen.

Sinds ik in Antwerpen woon, schrijf ik praktisch elke dag een blog over mijn ervaringen op de Volkskrant-blog: www.volkskrantblog.nl/blog/4180 Dat archief was zomer 2008 dus al behoorlijk groot. Redigeren is schrappen en dat moest grondig gebeuren in de eerste ruwe selectie van blogs die ik eventueel zou kunnen gebruiken.

Het boek moest echter geen oude koe uit de sloot worden. Geen aaneen plakken van blogs aldus. Behalve het redigeren van de uiteindelijk uitgekozen blogs, heb ik de afgelopen maanden ook veel nieuwe teksten geschreven. Het hele tekstuele gedeelte is al sinds eind december 2008 afgerond en klaar om naar de uitgever te gaan. Er resteert nog één probleem dat langer duurt dan gedacht. Een probleem dat ik zelf niet kan oplossen: de foto's.

Een boek over Antwerpen zonder foto's is als een broodje kaas zonder kaas. De Antwerpse fotografe Kathleen Van Geyt, http://kathleen.vangeyt.be, heeft 19 locaties voor mij gefotografeerd. Bekende hot spots in Antwerpen stad, maar ook locaties verder weg van het historische centrum of zelfs in een ander district. Deze foto's waren half december bewerkt en kon ik in de tekst inpassen.

Helaas is het daar misgegaan. De ene foto wilde ik wat breder of langer op de betreffende pagina dan de ander. Ik stoeide wat met Microsoft Picture Manager en rekte ze nog een beetje in Word zelf uit. Het uiteindelijke resultaat was niet de bedoeling :-(. Momenteel is de fotografe bezig ze in de tekst te plaatsen, zoals het wel hoort. Dat wil zeggen zonder rare vervormingen.

Ieder zijn vak en technisch zal ik nooit worden. Helaas heeft mijn boek hierdoor wel een aardige vertraging opgelopen. Het zij zo. Beter een goed product dan een half geslaagd product. Er komt echt meer bij kijken dan menigeen vermoedt. Het eindresultaat mag er zeker en vast zijn. Hopelijk laat het niet al te lang meer op zich wachten.

Weergaven: 37

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden