Nederlands MediaNetwerk

TitelFFM / Uitgeverij: Sportfacilities & Media BV / HoofdredactieLeyla Sinouh / VormgevingAnton Gouverneur / Verschijnt5 x per jaar / Prijs: 4,95 euro / Omvang84 pagina’s / Oplage25.000 / 1/1 full colour: 2700 euro / website: www.ffmagazine.nl 


Door Mat Heffels. Ooit zat ik op een mooie tribuneplaats bij een interland-voetbalwedstrijd. Amsterdam Arena, dus heerlijk gegeten bij een vlakbij gelegen McDonalds, vlot geparkeerd in een geconfisqueerde parkeergarage en dus mooi op tijd om de warming up mee te maken en alvast wat deskundige aanwijzingen aan de spelers te geven; de Arena kent een heel fijne akoestiek. Na afloop van de opwarming kwamen de spelers eensgezind mijn kant uit, vriendelijk zwaaiend en kushandjes gevend; blijkbaar konden ze mijn tactische adviezen waarderen. Het duurde even voordat ik door had dat de spelersvrouwen op de ring vlak boven mij zaten.

 

Sindsdien wil ik eigenlijk niets liever dan spelersvrouw worden. Alleen het feit dat ik al getrouwd ben en wat lichamelijk ongemak houden me tegen. Maar nu is er dan Fabulous Football Magazine, kortweg FFM. In het eerste nummer staat zelfs een praktische instructie hoe je zelf een WAG kunt worden. Voor zover ik het nog niet wilde onderkennen, word ik daar nog maar eens buitenspel gezet. Dat artikeltje is overigens zo ongeveer het enige dat vóór (would be) voetbalvrouwen (Wives And Girlfriends) is geschreven. Verder gaat het vrijwel uitsluitend óver deze mensensoort, die eigenlijk sinds de WK van 2006 door de Engelse tabloids werd benoemd en een gezicht kreeg met Posh Spice en Cheryl Cole en ook in ons land een paar markante vertegenwoordigsters kent in Sylvie Meis, Yolanthe Karbouw van Kasbergen en – avant la lettre – Estelle Cruijff.

 

http://94.100.114.135/1350450001-1350500000/1350494201-1350494300/1350494245_5_Dmpn.jpeg

 

En dat is dus heel slim. In tegenstelling tot wat wel wordt aangenomen, en Estelle natuurlijk niet te na gesproken, gaat het bij voetbalvrouwen tegenwoordig om vrouwen die zelf iets kunnen of voorstellen. Soms niet eens gelanceerd door beroemd manlief. Zoals hoofdredacteur Leyla Sinouh zegt: ‘Sommigen van ons werken gewoon.’ In haar eigen geval misschien ook wel verstandig want de carrière van manlief is als derde keeper van een provincieclub wel enigszins in het slop geraakt. Geen platina creditcard-niveau meer, schat ik. Alhoewel, afgelopen zondag stond hij er ineens weer en verrichte toen zelfs een paar hinderlijke reddingen.

 

Eigenlijk is het geniaal in al zijn eenvoud, ik zeg het zonder de voor mij gebruikelijke cynische zuurpruimerij. Een tijdschrift over rijke, succesvolle vrouwen die nog eens ergens komen, daar is waarschijnlijk nog steeds een omvangrijk vrouwelijk lezerspubliek voor. Kijk naar Beau Monde, Celebrity en dat soort bladen. Vrouwen die bovendien vaak een voetballende beroemdheid als wederhelft hebben, waar ook een publiek voor is. Denk aan Voetbal International. Dicht vervolgens de gapende kloof tussen onderwerp en doelgroep met wat ‘gewone voetbalvrouwen’ van modale voetballers, huisje, kruisje, lach en traan, wat porseleinen windhonden-interieurs, wat opzichtige horloges en ordinaire auto’s als rollenpatroonbevestiging en je hebt een potentiele bestseller. FFM zou zo maar het eerste blad voor mannen én vrouwen kunnen worden.

 

De uitwerking mag dan wel nog wat aangescherpt. Leyla moet er nog een beetje inkomen. De rubriekjes zijn hier en daar iets té opzichtig gejat van andere titels en de dragende interviews zijn ook nog niet helemaal top. Lief kind hoor, die Kim Stekelenburg, best goed geschreven verhaal, maar ze heeft wat weinig te vertellen. Haar mislukte modewinkeltje doet me toch net iets te veel denken aan de sigarenzaken waarin profvoetballers vroeger eindigden. In plaats daarvan had een echte voetbaldiva aan het woord kunnen komen in een interview en in een ander de vrouw van de keeper van VVSB (Voetval Vereniging Sint Bavo uit Noordwijk) die in de bekercompetitie tegen PSV moest spelen. Niet het gewone meisje en het succesvolle in één verhaal proberen te vinden. Dat gelooft toch niemand.

 

Rest ons alleen de vraag, gaat FFM het redden? Daar maakten we ons enige zorgen over omdat nummer 2 wel heel erg lang op zich laat wachten. Dus geheel tegen onze gewoonte in hebben we wat research gedaan. Naar Zeist gebeld.

 

We hoeven ons geen zorgen te maken, want het volgende nummer komt eraan. Eind oktober in de winkel. Heel gebruikelijk volgens de woordvoerder om het even aan te kijken na een eerste nummer. Flauwekul natuurlijk, maar zoals gezegd, ze moeten er nog even inkomen.

 

En nou we toch aan de telefoon zijn, kan er voor ons als oprecht geïnteresseerden wellicht een tipje van de sluier worden opgelicht? Zodat we het ook echt geloven, dat volgende nummer? Daar moet over overlegd, we horen nog.

 

Nog dezelfde dag blijkt Leyla de beroerdste niet. Ze verklapt: De status van voetballers spreekt een hoop vrouwen aan en dus zullen zij soms ver gaan om bij hen onder de aandacht te komen. De vraag is hoe sterk de spelers zelf in hun schoenen staan. In deze uitgave van FFM borduren we daar op voort: vreemdgaan. Het gebeurt vaker dan men lief is (!!, MH): een partner die vreemdgaat. In de voetballerij is het niet anders. Sterspelers worden aanbeden door vele vrouwen. Hoe houden zij zich in die weelde? Gaan zij 's avonds braaf terug naar vrouw of vriendin of kunnen zij de verleiding niet weerstaan? Vreemdgaan is weliswaar een taboe, maar in een wereld van veel geld, snelle auto's en vrouwen wel een item dat besproken moet worden. Dat gebeurt in deze uitgave van FFM.

 

Wij zien grote mogelijkheden voor FFM. Onze wedstrijden zullen nooit meer hetzelfde zijn.


Mat Heffels is bladenmaker


www.matsbv.n
l

Weergaven: 208

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Dom en dommer

In de steeds zichtbaardere strijd tegen nepnieuws en taps toelopende informatiefuiken is een initiatief van D66, de partij van ja zeggen maar nee doen, en twijfelpartij CDA gelanceerd

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Help content for hot leads and short sales

Help content claims your leadership par excellence. If you show-and-tell your pride and passion for what you do, and know how to do this in an informative and functional way, you proof that know what you are doing. And that’s (part of) being a leader

[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis

Alle beetjes helpen in deze sombere tijden: daarom heb ik het Ipsos Global Happiness 2020 onderzoek gelezen, waarin voor het eerst Nederland ook wordt gemeten, samen met 26 andere landen

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden