Nederlands MediaNetwerk

Titel: toBe/ Uitgeverij: ToBe Publishers / Hoofdredactie: Garance Bongers / Bladmanager: Hanneke de Jong/ Art director: Klaas van Wieren/ Verschijnt: twee maal per jaar / Prijs: 4,95 euro / Omvang: 132 pagina's / Oplage: 250.000 / 1/1 full colour: 6640 euro / Website: tobemagazine.nl

Het is er de tijd van het jaar voor. Nieuwe lanceringen. Buiten regent het (waar anders, binnen niet natuurlijk), binnen is het bij de kachel behaaglijk. Een mooi tijdschrift en dan de tijd nemen om je gedachten de vrije loop te laten gaan.

Over De Dood bijvoorbeeld, want daar gaat toBe over. En wie zet je op de cover van een glossy die over De Dood gaat? Ik zou zeggen Bart Chabot, Jules Deelder, Gerard Cox, Loes Luca of Lee Towers - het maakt niet uit, zolang hij of zij maar uit Rotterdam komt.

Toch al geen stad waar je lachrimpeltjes oploopt maar toen ik ooit op een winderige middag in februari voor de Kentucky Fried Chicken stond op dat plein aan het eind van de Lijnbaan, toen wist ik het zeker: dit is het epicentrum van De Dood. Dooier dan hier kun je niet worden.

Maar goed, toBe heeft dus gekozen voor Arie Boomsma. Dat kan ik me ook wel weer voorstellen. Waar ik bij de gedachte aan Rotterdam nog langzaam wegzak in een onpeilbare diepe depressie, word ik bij het lachebekje van de EO altijd overvallen door een acute doodswens.

Over Arie schrijft toBe dat hij met flair en overtuiging religie van betweterigheid ontdoet. Daar moest ik wel om lachen. Wat ze er vergeten zijn bij te zetten is dat de zon voor de verandering morgen eens opkomt in het westen.

ToBe is in het bijzonder geschikt voor mensen die niet van verrassingen houden. De bladformule zouden u en ik in een kwartiertje uit onze mouw schudden. Wat kunnen we allemaal met De Dood doen?

Ehhh... een interview met een terminale kankerpatiënt, dat is altijd goed. Een interview met een weduwe, hoe ze er bovenop is gekomen. Een modereportage over rouwkleding - ja dat is leuk. En een artikel over erfenissen, boeken over de dood. Een artikel over een oorlogscorrespondent. En op welke manieren je tegenwoordig allemaal kunt worden begraven. Wat vinden kinderen eigenlijk van De Dood? Interview met een begrafenisondernemer: een leuke, jonge vrouw. De Dood in andere culturen! Enzovoort.

Ik was eigenlijk nog het meest geboeid door de advertenties. Zoals de vier pagina's achterin het tijdschriften met 51 begrafenisondernemers met hun website en telefoonnummers. Alle 51 lachen ze maar ze proberen het wel beschaafd te houden.

De mooiste advertentie is van Coffet, met de briljante copy tekst:

Als een mens overlijdt, dan hoeft er toch niet ook een boom te sterven?

Dit bedrijf levert rieten doodsmanden van wilgentenen die aan de binnenkant zijn bekleed met ongebleekt katoen. Milieuverantwoord en nog eens goedkoop ook. Je zou er bijna zin in krijgen.

www.basvlugt.nl

Weergaven: 228

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Dolly van den Akker: Consumenten vinden purpose steeds belangrijker, merken moeten toegevoegde waarde bieden

Het zijn avontuurlijke jaren geweest voor MPG Group. CEO Dolly van den Akker vertelt over de afgelopen 14 maanden en kijkt vooruit naar 202

[Interview] Paul Römer | Talpa Network: Radio en televisie leven anno 2020 meer dan ooit

Net als andere media-exploitanten heeft Talpa Network een jaar achter de rug vol dynamiek. Een reorganisatie betekende dat een aantal mensen het bedrijf heeft moeten verlaten. De coronacrisis maakte het vak van programmamaker er niet makkelijker op, maar leidde ook tot ongekende innovatie

[Interview] Patrick van Hooy: 2021 is het jaar waarin we Value Zipper Digital op de kaart gaan zetten

Wow Patrick, twéé keer Value Zipper in de top 3 van het Adformatie Kerstrapport. Wat een weelde! Nummer 1 in online en nummer 1 in print... dat is nog eens het jaar afsluiten met een hoogtepunt!

[Interview] David Hanemaayer kijkt uit naar 100 jaar Tuschinski in 2021

Pathé Tuschinski is uitgeroepen tot mooiste klassieke filmtheater van Europa, het midden-Oosten en Afrika. 2020 was een bijzonder jaar voor het bijna 100-jarige bekendste Amsterdamse filmtheater. We spraken met David Hanemaayer, theatermanager Pathé Tuschinski Amsterdam

[Interview] Jeroen Koopman | NewBe: Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik

In aanloop naar de bekendmaking van DeProducenten50 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met producenten. Vandaag spreken we Jeroen Koopman, oprichter en eigenaar van NewBe

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Wie is de baas over social media? Waarom keken we niet meer tv? Waarom bestorm je het Capitool?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Jeroen Verkroost: Reuters Trends, Substack-impact, het probleem van de Autoriteit Persoonsgegevens

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Voorspellen

Aan het begin van deze eeuw moest ik een nieuwjaarskaart bedenken voor het bedrijf waar ik aan het communicatie roer stond. De kaart, een fraai vuurwerk in de kleur van het bedrijf, met daaroverheen een quote van de Britse filosoof Francis Bacon

[Column] Henri Lessing: Waarom we denken dat YouTube de nummer één zal worden op het gebied van muziekstreaming

YouTube is altijd een integraal onderdeel geweest van de muziekbusiness. Het platform tilt de concurrentiestrijd rond het streamen van muziek echter naar een hoger niveau en probeert een uniek muziekuniversum op te bouwen waar concurrenten als Spotify en Apple Music geen deel van kunnen uitmaken

[Column] Paola Cassone: Imagine

Veertig jaar geleden, op 8 december 1980, is John Lennon door een ex-fan vermoord. Zijn culturele bijdrage aan onze maatschappij is volgens mij enorm, maar ik ben een hardcore fan en daardoor ben ik bevooroordeeld

Badge

Bezig met laden...

© 2021   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden