Nederlands MediaNetwerk

Bol.com: verkopen digitaal lezen overstijgen alle verwachtingen

Een jaar na de introductie van digitaal lezen in Nederland blijken de verkopen van digitale artikelen alle verwachtingen te overstijgen. Bol.com verkocht honderdduizenden digitale boeken en enkele tienduizenden e-readers. Ter vergelijking: de verwachting een jaar geleden was enkele tienduizenden boeken en enkele duizenden readers. Dit succes wordt voornamelijk gedreven door de consument. Waar klanten kunnen kiezen tussen een digitaal of een fysiek boek, kiezen zij in tien tot twintig procent van de gevallen voor digitaal, met uitschieters naar boven de vijftig procent.

De Nederlandse markt voor digitaal lezen groeit veel harder dan bijvoorbeeld de Amerikaanse markt. Daar is digitaal lezen al een aantal jaren gemeengoed en wordt voor 8,5% aan digitale boeken verkocht. Bol.com verkoopt slechts een jaar na introductie al ruim 5% aan digitale boeken. De verwachting is dat met het groeiende aanbod digitale titels de markt zich nog verder zal ontwikkelen.

“Naar onze schatting zijn in de afgelopen 12 maanden in Nederland een kleine 100.000 e-readers verkocht. Als je kijkt naar een populair artikel als de iPhone werden daarvan in de afgelopen 3 jaar in Nederland 450.000 stuks verkocht”, zegt Daniel Ropers, managing director bij bol.com. “De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat nog niet alle boeken digitaal worden aangeboden. Het aanbod is sinds de introductie wel al meer dan verdubbeld. Van de Bestseller 60 is bijvoorbeeld de helft als digitaal boek verkrijgbaar. Aangezien steeds meer uitgevers en schrijvers zien dat digitaal lezen door de consument wordt omarmd, verwachten we dat het aantal digitale titels ook in de komende jaren snel zal groeien. De huidige verkoopcijfers geven hier ook alle aanleiding toe.”

Digitaal lezen blijkt ook een goede impuls voor lezen in het algemeen. Digitale lezers kopen gemiddeld per persoon meer boeken dan fysieke lezers en lezen daardoor waarschijnlijk ook meer. De verhouding man-vrouw in kopers van digitale boeken ligt ongeveer gelijk. De Nederlandse digitale titels verkopen echter net iets beter bij vrouwen terwijl de buitenlandse digitale titels eerder door mannen worden gekocht. Kijkend naar de populairste genres doen thrillers en literatuur het bovengemiddeld goed. De aanschaf van de digitale artikelen kent ook enkele piekmomenten. Verdeeld over de dag zijn dat 15.30 uur en 20.30 uur, verdeeld over het jaar zijn dat de laatste weken van december en de weken voor de vakantie.

“Critici verwijzen weleens naar het geringe aantal digitale verkopen vergeleken met de fysieke verkopen. Toch wordt digitaal lezen sneller geadopteerd dan het gebruik van mobiele telefonie toentertijd. We zien dan ook een grote bereidheid vanuit de markt om deze snelle groei van digitaal lezen te ondersteunen”, zegt Ropers. “Een jaar na de introductie hebben we de tussenbalans opgemaakt en gezien dat er nog veel te verbeteren en te veranderen valt. De komende tijd willen we een werkgroep oprichten van betrokkenen om te zorgen dat we een duidelijke toekomstvisie formuleren voor de markt. Samen met alle belanghebbenden willen we zorgen voor een nog betere adoptie van digitaal lezen.”

Om het succes van een jaar digitaal lezen te vieren, schenkt bol.com iedere koper van een digitaal boek tot en met 26 september de gratis digitale versie van ‘Wanneer je omringd bent door vlammen’ van de Amerikaanse auteur David Sedaris. In november organiseert bol.com ‘De week van het digitale boek’. In deze week presenteert de werkgroep zijn eerste bevindingen en zullen er activiteiten plaatsvinden om digitaal lezen verder te promoten.


Top 10 digitale boeken

Mannen die vrouwen haten – Stieg Larsson
De dood voor ogen – Peter James
Het lot van de familie Meijer – Charles Lewinsky
All Inclusive – Suzanne Vermeer
De samenzwering – David Baldacci
Ik haal je op, ik neem je mee – Niccolò Ammaniti
De stilte van de hel – Cody Macfadyen
Haar naam was Sarah – Tatiana de Rosnay
Gerechtigheid – Stieg Larsson
Caribisch complot – Tomas Ross & Havank


Top 10 fysieke boeken

Het verloren symbool – Dan Brown
Mannen die vrouwen haten – Stieg Larsson
Haar naam was Sarah – Tatiana de Rosnay
De vrouw die met vuur speelde – Stieg Larsson
Gezond slank met dr. Frank – Frank van Berkum
Gerechtigheid – Stieg Larsson
Topkoks voor thuiskoks 3 – Diverse auteurs
Taal is zeg maar echt mijn ding – Paulien Cornelisse
Afgunst & een goed huwelijk – Saskia Noort
God is gek actieboekje – Kluun

www.bol.com

Weergaven: 55

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden