Nederlands MediaNetwerk

Er vloeit bloed in marcomland, termen als ambush-, guerillamarketing en damage control buitelen over elkaar heen in de recente Bavaria- en BP-affaires maar dat is nog kinderspel vergeleken bij de geraffineerde psychologische terreur die Heineken zou hebben toegepast inzake de bikkelharde strijd met horeca-magnaat Sjoerd Kooistra, eindigend met de zelfmoord van laatstgenoemde. Volgens advocaat Oscar Hammerstein is naar de beste Sharia-tradities “zijn hoofd op het hakblok gelegd.”

Temidden van al dit ‘grote’ nieuws is het kleine nieuws over het recente ontslag van het hoofd van de Brandweer van Bronckhorst onderbelicht gebleven. Zo op het oog een nieuwtje voor het lokale sufferdje, ware het niet dat dit soort kleine berichtjes veelvuldig verschijnen. Wat was er aan de hand? De brandweerman had op zijn Hyves-pagina een paar ‘seksueel getinte’ opmerkingen geplaatst die hem uiteindelijk fataal zijn geworden. Niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, zal ook niet de laatste keer zijn.
Een paar collega’s hadden de burgermeester overigens op de hoogte gebracht, wat een beetje deed denken aan het NSB’en rondom presentatrice Eva Jinek. Het is niet te achterhalen wat er precies gezegd is, maar het laat zich makkelijk raden als je met branden blussen en spuiten in de weer bent. De man zal geregeld jolige opmerkingen naar zijn helm geslingerd hebben gekregen en daar eens wat vunzigs op teruggezegd hebben.
Welke ontslagen kunnen we nog meer verwachten? De marketingmanager van Conimex die op een forum iets ondeugends over zijn sambal-lancering zegt tegen een mooie meid waar hij mee chat? Of zit de brandmanager van Ola-raketten op de schopstoel omdat hij in zijn enthousiasme over de stijgende ijsverkopen op een LinkedIn-groep geroepen heeft: “Onze klanten lusten er wel pap van met dat hete weer!” Een oplettende lezer van de Clara Wichman-Stichting ziet dat er geen knipoog bij staat, verveelt zich toch al stierlijk omdat de strijd om het feminisme gestreden is, neemt een Spong in de arm, zegt in de publiciteit dat de raketten vooral door moeders worden gekocht die zich hierdoor gegriefd voelen en eist het het vertrek van de vermeend seksistische brandmanager.

Nog niet zo heel lang geleden was er de rituele vuilbekkerij bij het koffie-automaat en ook het personeelsfeestje deed altijd weer stof opwaaien. “Zo ken ik die Jansen niet,” zei de vrouw van de directeur dan bij thuiskomst tegen haar man, nadat de anders zo stille boekhouder zich in beschonken staat opzichtig flirtend met de receptioniste had opgehouden. Een paar dagen later was het weer business as usual, omdat de oppervlakkige jolijt weer net zo snel vergeten is als-ie is opgekomen.
Het geschreven woord vervliegt echter niet. Social Media zouden de digitale belichaming van Beethoven’s negende symfonie “Alle Menschen werden Brüder” moeten zijn door vrijuit met elkaar te discussiëren. Maar er is ook sprake van een democratische paradox op Internet, waar stiekeme Stasi’s die nog een appeltje met deze of gene hebben te schillen, hun voordeel mee doen. Zelfcensuur is geboden, omdat de digitale democratie en een totalitaire staat soms griezelig dicht bij elkaar te liggen. De vijand kan meekijken, altijd.

Weergaven: 43

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Innovatie 2019] Sanne Groot Koerkamp over Dylan

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst zendt Dylan in als Cross Media Innovatie. We spreken met Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest magazine en Dylan

[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data

Peter de Mönnink is CEO van Talpa Network. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia

[Cross Media Merk 2019] Sanne Groot Koerkamp over Quest

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Quest dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Quest

[Cross Media Case 2019] Aart Lensink over Uitblinkers in Zaken

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG in als Cross Media Case. We spreken met Aart Lensink, directeur bij LVB Content Marketing

[Cross Media Bureau 2019] Isabelle Dacz over Wavemaker

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Wavemaker dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Isabelle Dacz, CEO van Wavemaker

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: BN'ers en bitcoins

Het faciliteren van frauduleuze advertenties is onacceptabel. Artikel 6:196 BW benadrukt dat wanneer sprake is van misleidende reclame als gevolg waarvan een ander schade lijdt of dreigt te lijden, deze slachtoffers bij de rechter niet alleen een verbod, maar ook een rectificatie kunnen afdwingen

[Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content

De podcast, met zoveel makers en een groeiend aantal adverteerders, gaat zich in vorm en inhoud ontwikkelen. De vraag is alleen: in welke richting

[Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van addressable TV

Er was eens… de grote wens om lineaire televisiereclame adresseerbaar te maken. Dat wil zeggen dat televisiereclame inhoudelijk wordt afgestemd op kenmerken en voorkeuren van de kijker. Zodat je niet de hele avond tv-reclames ziet langskomen die niet relevant voor jou zijn

[Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd?

Drie jaar geleden stapte ik van reclame over naar branded content. Met de oprichters van De Speld startte ik brandedcontentbureau De Speld & Partners. Wat ik in drie jaar heb opgestoken over branded content (en wat ik graag had willen weten toen ik begon) deel ik graag met je. Of je nou brandmanager of redacteur bent: vroeg of laat krijg je met branded content te maken

[Column] Maartje Blijleven: Een verhaal voor onze dochters

Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face, nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium, want dan bereik je een groot publiek. Dan maak je impact. Dan connect je. En claim je je expertise

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden