Nederlands MediaNetwerk

BVA voorzitter Jan Driessen herdefinieert reclame


Door Bas Vlugt. Afgelopen dinsdag deed de
MWG met de
Algemene Mediabeschouwingen de traditionele aftrap voor het nieuwe mediaseizoen. Vier belangrijke spelers in de media hielden aan de hand van een stelling over het komend mediaseizoen een betoog.


Paul Siero, commercieel directeur
RTL Nederland deed het met
Performance based adverteren is voor televisie voorlopig niet haalbaar wel héél voorzichtig aan. Hij lokte bij
Hans Germeraad, dit keer niet als voorzitter van de
MWG maar als woordvoerder van
The Launch Company een tegenstelling uit:
Binnen vijf jaar zullen alle grote adverteerders performance based werken.


Mark Woerde, strategy director bij
Lemz, legde een brok inspiratie op de vloer: Advertising will heal the world, hij schreef er speciaal voor het Nederlands MediaNetwerk een
column over.


Julius Minnaar, CEO van
Universal Media, had een duidelijke boodschap:
Over 1 jaar zijn er 5 mediabureaus omgevallen. De dienstdoende pers probeerde er alles aan te doen om te weten te komen welke 5 bureaus hij bedoelde maar kreeg niets voor elkaar.


Het opvallendste optreden was van BVA voorzitter
Jan Driessen. Hij zette het mes in de tot nu toe gangbare definitie van reclamemaken:
Binnen de grenzen wat wettelijk nog net gaat, staan liegen tot je groen en geel ziet.


Driessen vindt dit: Reclame zal zich dienen te ontwikkelen van eenrichtingsverleiding naar eerlijke dialoog. De zaal was dermate met stomheid geslagen dat er aanvankelijk helemaal geen reactie kwam. Maar goed, de werkelijk serieus bedoelde stelling is dan niet alleen tamelijk opmerkelijk maar ook nog tamelijk non-valide.


De beweegredenen van Driessen zijn niet van moderne snit - vanwege de duurzame samenleving en zo - maar ouderwets defensief: we leven in nieuwe tijden, waarbij consumenten onder meer door het internet snel en volledig op de hoogte zijn en zich ook snel en goed kunnen organiseren en in het geweer kunnen komen tegen adverteerders.

Als sprekend voorbeeld noemde hij de recente controverse rondom de Staatsloterij, die de Staatsloterij wist op te lossen door binnen een maand de communicatie om te buigen richting een eerlijke dialoog.


Als de adverteerders zelf niet ingrijpen, doet de politiek het wel. Geen reclame meer voor tabak, medicijnen, alcohol, snoep, vervuilende auto's.

Nee, maar dan de eerlijke dialoog. Adverteerders kunnen helemaal geen eerlijke dialoog aangaan met de consument: "Zie hier twee rollen koekjes, een van de Europshopper en die van
Verkade. Onderzoekspanels kunnen geen verschil proeven tussen de koekjes en dat klopt, want er is ook geen verschil. Wel verschillend is de prijs. De koekjes van Verkade zijn precies twee keer zo duur. Dat komt omdat Verkade een A-merk is. Die hoge prijs kunnen wij vragen omdat wij met de koekje ook merkbeleving meeleveren, de suggestie van iets dat er niet is."


Nee, met die eerlijke dialoog zet Jan Driessen het pistool tegen het hoofd van het A-merk. Er zit maar één ding op: Beter liegen!


Bas Vlugt is oprichter van het
Nederlands MediaNetwerk


Lees van Bas Vlugt ook:

- Xander de Buisonjé plundert erfgoed André Hazes

- De VARA heeft Nederland afgemaakt

- Crisisjaren: Marc-Marie Huijbregts terug op de buis, Maurice de Hon...

- Crisisjaren: Homo's, hoeren, het CDA en EO dringt heidense cabareti...

- Sweet sweet France...

Weergaven: 114

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Erwin Fisser: Wat er mankeert aan alleen samen

Bij de lancering van de meest besproken app sinds Pokémon Go, de Coronamelder, zag ik dat de volgende pay-off Alleen samen krijgen we corona onder controle nog steeds wordt gebruikt

Jeroen Verkroost: Over platencontracten, Facebook en Crocs

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: What big brands can learn from a small retailer

Aim to make the best better and invite your customer in your process. How a local retail shop thrives in a very competitive market

[Column] Machiel Verkuyl: Breek uit je eigen bubbel!

Veel mensen in mijn omgeving hebben The social dilemma gekeken, de documentaire op Netflix over social media. Het was voor mij geen onthulling van Bijbelse proporties, veel van de conclusies kennen we wel. Herkenbaar was het zeker. Ik miste in de documentaire een tegenwoord, een ander perspectief

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden