Nederlands MediaNetwerk

Campagne Kindermishandeling: Miljoenen Nederlanders kunnen signalen oppikken

Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten heeft vandaag in Apeldoorn  de signalentest gelanceerd. Mensen die de test doen, leren de signalen van kindermishandeling kennen, wat belangrijk is bij de aanpak van kindermishandeling. De signalentest die te zien is op Hyves, NU.nl, Startpagina.nl, en diverse andere websites, maakt onderdeel uit van de publiekscampagne aanpak kindermishandeling.

Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten deed zelf als  eerste de test.  “Jaarlijks worden er naar schatting  107.000 kinderen mishandeld. Dat is een groot probleem, want veel slachtoffers krijgen dus ook geen hulp’, aldus Veldhuijzen van Zanten. “Kindermishandeling is vaak onzichtbaar en wordt niet of te laat gesignaleerd. Te weinig Nederlanders herkennen de signalen van kindermishandeling. En dat terwijl miljoenen Nederlanders deze signalen wel op zouden kunnen pikken. De signalentest kan hen daarbij helpen. Ik roep iedereen op de test te doen”, aldus Veldhuijzen van Zanten.

Miljoenen Nederlanders kennen iemand die een mishandeld kind kent. Ze pikken de signalen van kindermishandeling alleen niet op. De signalentest moet hen daarbij helpen. Mensen zijn vaak onzeker en hebben twijfels. Zien ze het nu wel of niet goed? Ze herkennen de signalen van kindermishandeling onvoldoende. Door zoveel mogelijk mensen de test te laten doen, worden mensen bewuster en alerter. Vervolgens kunnen ze tot actie over gaan door de signalen bespreekbaar te maken met betreffende ouders of - als dat niet lukt - advies te vragen bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling.

Speciaal voor deze campagne is VWS een samenwerking aangegaan met Sanoma Media en Hyves. “Om het aantal mensen dat de signalentest doet snel te laten groeien kan de test op 20 juni direct gespeeld worden op de homepage van sites als NU.nl, Startpagina.nl, Libelle.nl, Margriet.nl, Viva.nl en Vrouwonline.nl. Hiermee introduceren we een nieuw formaat, de push down wallpaper”, aldus Michiel Buitelaar, COO Digital van Sanoma Media.

Voor Hyves werd een specifieke aanpak ontwikkeld die gebruik maakt van de rol van Hyves als vriendennetwerk. “Statistisch gezien heeft iedereen in zijn Hyves-vriendengroep wel iemand die een mishandeld kind kent” aldus Edward van de Ridder, Strategy Director/Partner bij NOISE. “We spreken de Hyvers nogal stevig aan via ‘Jij kent iemand die een mishandeld kind kent’. Zo maken we duidelijk dat het belangrijk is dat jij en je vrienden de signalentest doen. Simpelweg omdat er dan meer mensen in de omgeving van een mishandeld kind in staat zijn de signalen te herkennen”.

De signalentest staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van de campagne aanpak kindermishandeling. De lancering van de signalentest vond plaats in Apeldoorn. De komende dagen  trekt een infoteam het land in met de signalentest. Op verschillende locaties kunnen Nederlanders kennis maken met de test en worden ze aangespoord om de test te doen. Het infoteam voorziet geïnteresseerden daarnaast van informatiemateriaal en kan eventuele vragen beantwoorden. Op dinsdag is het infoteam in Den Haag, op woensdag in Amsterdam en op donderdag in Rotterdam.

www.watkanikdoen.nl

www.sanomamedia.nl

Weergaven: 137

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van qais helali op 21 Juni 2011 op 7.02

Afgelopen jaren is Nederland er steeds bewuster  van geworden dat kindermishandeling op een nu nog steeds te grote schaal gebeurt. Het is grotendeels te danken aan de media, reclames over kindermishandeling bijvoorbeeld. Het is daarom ook goed te zien dat er op internet ook mensen ermee geconfronteerd worden. Blijven we zo doorgaan, dan zal er over een aantal jaren nog minder kindermishandeling zijn.

 

Qais Helali

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden