Nederlands MediaNetwerk


Door Ruud van der Zee. Elke dag doen meer dan 3.000 marketingboodschappen een beroep op onze ogen en oren via  print, tv, radio en digitale kanalen. Maar onze smaak-, reuk- en tastzintuigen komen er in de meeste marketingplannen maar bekaaid af, terwijl multi-sensory branding een effectieve en onderscheidende manier is om de brand experience en de relatie met de consument te versterken.


Zoals we specifieke geluiden associëren met  bepaalde producten (bijvoorbeeld: Intel soundlogo en het geluid van een Harley-Davidson uitlaat), zo kunnen ook de andere zintuigen aan een product of dienst worden gelinkt. Zo schijnt geur een directe link te hebben met de hersenen, want wie kan er nu weerstand bieden aan de geur van het leer van een nieuwe auto in de showroom of van versgebakken brood in de supermarkt ?  

Ook kan geur een negatieve invloed hebben: veel mensen denken nog met weemoed terug aan de tijd dat er nog gerookt mocht worden in de horeca, waar nu veel vroeger op de avond sprake is van een mengsel van mensengeur en schraal bier. Werknemers bij Starbucks mogen geen parfum gebruiken omdat de geur slecht samengaat met de natuurlijke koffie-aroma.

We houden er ook van om producten aan te raken, te testen. Een Coca-Cola flesje geeft toch dat hele speciale iconische gevoel en wat te denken van de Grolsh beugelfles die zo lekker ‘plopt’.

Veel van deze zintuiglijke belevingen vinden plaats in de buurt van point of sale/ - consumption, maar wat zijn de mogelijkheden in de beginfase van de customer journey ?

Natuurlijk kennen we allemaal de geur advertenties/- kaarten van de verschillende cosmeticamerken en proefverpakkingen in tijdschriften en direct mail, maar er komen ook steeds meer mogelijkheden in andere touchpoints om de smaak-, geur- en tastzin te beïnvloeden.

Door digitale ontwikkelingen zien  we bijvoorbeeld dat het out-of-home kanaal niet alleen steeds interactiever wordt, maar dat er ook steeds vaker multisensorische uitingen ingezet zullen worden die verschillende zintuigen prikkelen op locaties waar hologrammen, geluid en geuren kunnen worden gecombineerd.

En het is niet uitgesloten dat er apparaten beschikbaar komen die het mogelijk maken dat we geur kunnen waarnemen via bijvoorbeeld televisie, websites en games. Dan kunnen we thuis de keuze maken waar we onze vakantie door gaan brengen: in dat leuke Portugese vissersdorp met die heerlijke lucht van gegrilde sardientjes of toch liever naar Napels met de geur van versgebakken pizza’s.

Ruud van der Zee is Strategy Director by ZenithOptimedia

Weergaven: 53

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: Lookalike-race met Max Verstappen (3) vs Katja Schuurman (2) vs Michiel Muller (1)

Max Verstappen lag comfortabel op winst toen hij Picnic via de Rechtbank Amsterdam tot een schadevergoeding van 150.000 euro aan gederfde reclame-inkomsten dwong. Het Hof Amsterdam zet hier deze week een streep door

[Column] Paola Cassone: Fear of Going Out

Eindelijk is het zover! We kunnen op het terras, in een restaurant en wie weet zelfs naar de sportschool. Zijn we blij? Nou, niet echt als we een Amerikaans onderzoek van technetwerk Blind moeten geloven

Jeroen Verkroost: Wat wil Trump écht - en Zuck niet? Waarom storten Amerikaanse universiteiten in?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Game over

Deze coronatijd, die gelukkig bijna voorbij is, doet een groot beroep op velen. Op hun uithoudings- en doorzettingsvermogen. En op de creatieve capaciteiten. Op social media ontstaan dan ook steeds meer zelfbedachte spelletjes

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden