Nederlands MediaNetwerk

Crisisjaren: Marc-Marie Huijbregts terug op de buis, Maurice de Hond er vanaf (en Catherine Keyl strijkt neer op het televisiekerkhof)

Rare crisis. Neem publiekstijdschriften, print is toch de hoek waar de klappen vallen. Er wordt daar ongetwijfeld heel wat geïncasseerd maar omvallen ho maar. Nu zitten tijdschriften al jarenlang in een netelige positie maar tijdens deze crisis is de bom vooralsnog niet gebarsten. In 2006 verdwenen 19 tijdschrifttitels uit het schap, in 2007 slechts 3 en in 2008, toen we aan de crisis mochten proeven, vielen 14 titels om. Als 2009 al een slagveld gaat opleveren - het is er nog niet. In de eerste zeven maanden van het jaar verdwenen er slechts 6 titels:
Motorjacht (Sanoma),
Hide & Chic (Hemels),
La Vie en Rose (Sanoma),
Get in Shape (Sanoma),
Maria (AKN) en
GTO (Sanoma) zijn ter ziele. (Sanoma: Als je veel hebt, kun je ook lekker veel opheffen).


In 2008 kwamen er maar liefst 80 nieuwe tijdschrifttitels bij, in de eerste zeven maanden van 2009 waren dat er nog steeds 36. Het kan van alles beteken, bijvoorbeeld dat het
NUV wat selectief is in zijn berichtgeving, dat er helemaal geen crisis is in publiekstijdschriften is, of dat ie nog moet komen - bijvoorbeeld omdat je als uitgever de vakantie van wat nu nog jouw medewerkers zijn niet wilt bederven. Ook bij de uitgevers schiet het niet erg op. Onder meer boekuitgevers
Bzztôh en
Tririon gingen dit jaar kopje onder en ook bij de bureaus wil het niet vlotten. In 2008 gingen
Nieuwe Oogst en
Redpepper, dit jaar moeten we ons behelpen met de kruimeldiefjes
More,
Danko en
Storm, dat door
Kroymans de diepte in werd gesleurd. Als het zo moet, vind ik die hele crisis niets aan. Ondertussen is er wel dubbel goed nieuws:
Marc-Marie Huijbregts komt komend seizoen op vrijdagavond terug als vaste, hemels kirrende side-kick naast
Matthijs van Nieuwkerk in
De Wereld Draait Door. En alsof dat nog niet genoeg is, verdwijnt
Maurice de Hond van de buis. De
Nederlandse Energie Maatschappij had al aangekondigd om de commercial met De Hond half augustus te beëindigen maar de
Reclame Code Commissie nam geen risico en kwam met de krankzinnige constatering dat De Hond te veel autoriteit heeft om in een reclamefilmpje op te treden. Stel je voor dat kijkers de lariekoek die hij de huiskamer in slingert eens voor waar zouden aannemen? Ik had altijd begrepen dat liegen totdat je groen en geel ziet juist de essentie van reclame is - maar wat maakt het uit, élk argument om deze intens lelijke man van het scherm te weren met dat debiele
Ik zeg doen! is welkom, hoe onwaarschijnlijk ook. En dan is er nog
Catherine Keyl, die gaat nog lekker een jaartje Hennie Huismannen op het kerkhof van de Nederlandse televisie. Dit keer niet bij de
EO of
Max maar onschuldig bij een publiek regionaal dingetje zonder kijkers,
RTV Noord-Holland. We hebben deze crisis wel eens mindere weken meegemaakt.

Weergaven: 84

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Mike Hendrixen (Vertigo 6): De nieuwe generatie spelcomputers is een tikkeltje ouderwets

Wie gisteravond in de buurt was van de ADAM Toren moet gedacht hebben dat het GLOW-festival verhuisd was naar Amsterdam. Vanaf het gebouw werd een blauwe lichtshow de lucht ingeschoten. Dit was dé marketingstunt van Sony om de lancering van PlayStation5 te vieren

Jeroen Verkroost: MH17, Vloggers, Amazon, Microsoft en Google en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden