Nederlands MediaNetwerk


Door Bart Schoenmakers. Enkele eeuwen geleden is er begonnen met de aanleg van een serie dijken die het gebied rond de rivier ‘t IJ moest beschermen tegen het water. In de loop der jaren is er in het gebied veel gebeurd, deze verhalen zijn recentelijk digitaal verzameld en een selectie van deze verhalen is ondergebracht in een route die langs een deel van de IJdijken loopt.


 Recentelijk kregen wij via
Sparked de opdracht een mobiele website te ontwerpen om deze verhalen te ontsluiten. Het interessante aan deze opdracht was dat de website locatie specifiek moet zijn en twee dingen goed moet kunnen. Enerzijds moet de website mensen langs de route kunnen leiden en daarnaast moest deze de op detail niveau de verhalen ontsluiten. Onderdeel van de opdracht was dat het moet werken op Android en iPhone en een beperkte ondersteuning geeft aan overige toestellen.




Langs de route zijn op de fysieke locaties borden uitgezet, die de gebruiker naar de website verwijzen. Door het invoeren van een korte URL of het scannen van de QRcode komt men direct op de website van de specifieke locatie.

In het ontwerp kreeg iedere locatie op de route een eigen website waar vanuit de gebruiker de bijbehorende verhalen kan ontdekken. We hebben gekozen de locaties in een simpele kaart weer te geven zodat de gebruiker inzicht heeft in de plaats waar hij of zij zich bevind. Op deze kaart worden de verhalen als locatie markers weergegeven.


Vanwege het visuele karakter van de verhalen, hebben we ze als korte sideshows ontworpen waar de gebruiker doorheen kan swipen. Na het maken van een demoversie, konden we verder met het visuele ontwerp (in samenwerking met Resoluut) en het maken van het uiteindelijke product (door MediaBunker).


De IJdijkenroute die nu staat uitgezet loopt van het Pontplein in Velsen naar de Jodenbreestraat in Amsterdam en is ongeveer 40 km lang. De route kan in beide richtingen gelopen/gefietst worden, zie de IJdijkenroute website voor aanvullende informatie.

Uiteraard maakten we bij het ontwerpproces gebruik van onze favoriete tools:

 


www.unitid.nl

 

Weergaven: 118

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation, Surveillance, Apple Appstore, Retentie en de Paus

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Mike Hendrixen (Vertigo 6): De nieuwe generatie spelcomputers is een tikkeltje ouderwets

Wie gisteravond in de buurt was van de ADAM Toren moet gedacht hebben dat het GLOW-festival verhuisd was naar Amsterdam. Vanaf het gebouw werd een blauwe lichtshow de lucht ingeschoten. Dit was dé marketingstunt van Sony om de lancering van PlayStation5 te vieren

Jeroen Verkroost: MH17, Vloggers, Amazon, Microsoft en Google en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Joris van Lierop: Go live in lockdown

Een maand geleden ging The Content Exchange (TCE) dan eindelijk live. En hoewel ik al behoorlijk wat dingen live heb gezet, blijft het ritueel hetzelfde. Het nerveuze gedoe over het persbericht, de twijfel komt er iemand ...

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Four common mistakes in content strategy

And how to fix them.. Over the past months and even years, all my conversations about content strategy reveal four common elements that hinder their success. Being aware of these pitfalls is half the solution

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden