Nederlands MediaNetwerk

D66 symposium in Amsterdam: Privacy van de 19de naar de 21ste eeuw

Op 30 juni a.s. organiseert D66 een symposium over privacy in Amsterdam. Met dit symposium wil D66 het huidige en toekomstige maatschappelijke debat over transparantie en privacy voeden, aanjagen en nuanceren voor leden, niet-leden en journalisten. De Thema Afdeling Digitaal66, de Thema Afdeling Democratie & Rechtsstaat en de Kennisgroep Mensenrechten & Veiligheid van D66 Amsterdam nodigen u van harte uit naar dit symposium. Locatie: De Nieuwe KHL, Oostelijke Handelskade 44, 1019 BN Amsterdam. Aanvang: 19.30 uur met afsluitende netwerkborrel tot 23.00 uur. De toegang is gratis. Meld u snel aan voor een zitplaats via aanmelden.privacy@gmail.com, want vol is vol.

Nederland is één van de meest online landen ter wereld. Door de snelle digitalisering is ons land nu een moderne en levendige informatiesamenleving. Enerzijds is er sprake van een maatschappelijke beweging die oproept tot meer transparantie van, voor en door burgers, overheden en bedrijven, simpelweg omdat de huidige technologie dit mogelijk maakt. Anderzijds is privacy een actueel onderwerp als nooit tevoren, omdat diezelfde burgers, overheden en bedrijven ook het recht hebben op een privédomein dat niet voor de buitenwereld bestemd is.

Per 1 januari 2016 is de Wet bescherming persoonsgegevens vernieuwd met als belangrijkste aanpassing de meldplicht voor datalekken. Daarnaast heeft de Autoriteit Persoonsgegevens uitgebreidere boetebevoegdheden gekregen en kan zij hogere boetes opleggen. Op 24 mei jl. is de definitieve tekst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming aangenomen die vanaf 25 mei 2018 van kracht zal zijn. Onlangs is het concept voor de nieuwe Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten uitgelekt. Kortom, privacy is een ‘hot item’.

Maar wat was privacy eigenlijk in het verleden en wat betekent privacy op dit moment? Wie zijn de ‘privacy-populisten’ die van mening zijn dat privacy helemaal niet meer bestaat en voorspellen dat dit geen houdbaar recht zal zijn in de data-economie van de toekomst? Wie zijn de ‘privacy-fetisjisten’ die privacy tot hun houvast hebben verklaard op de woelige baren van disruptieve technologieën die leiden tot nieuwe modellen voor business en bestuur? Is er een gulden middenweg van ‘privacy-realisten’ die een redelijk alternatief tussen transparantie en privacy bepleiten? En wat is de rol binnen deze discussie in de samenleving voor de overheid van vandaag en morgen? Dat zijn de kernvragen die zullen worden beantwoord op dit symposium in een levendige dialoog tussen experts, professionals en burgers over privacy van gisteren, vandaag en morgen.

De sprekers zijn Klaus van den Berg (dagvoorzitter namens D66), Bas Filippini (oprichter & voorzitter Privacy First), Eva de Vries (advocaat Van Doorne Advocaten), Anne Thier-Goubitz (Privacy Company), Annelies Willinck (jurist met ingediende privacy-klacht gemeente), Guido van ’t Noordende (UvA medische privacy & EPD), Thomas Bruning (algemeen secretaris Nederlandse Verenigingen Journalisten), Boudewijn Steur (clusterhoofd strategie ministerie BZK), Sander Duivestein (trendwatcher technologie), Frederik Zuiderveen Borgesius (onderzoeker Instituut voor Informatierecht) en Wanda Tuerlinckx (robot-fotograaf).

Het programma wordt formeel afgesloten met een interactieve sessie voor de dialoog tussen de sprekers op het podium en het publiek in de zaal. En daarna proosten wij op het politieke en persoonlijke privacy-debat voor de toekomst tijdens de informele netwerkborrel.

Programma & sprekers

19.30-19.40 uur Opening D66 symposium: Privacy van de 19de naar de 21ste eeuw

drs Klaus van den Berg, inleider & dagvoorzitter namens D66

Klaus is politicoloog in de Internationale Betrekkingen (UvA) en werkzaam in marktonderzoek, strategie en trends voor bedrijven, overheden en goede doelen. Zijn toekomstperceptieonderzoek ‘De (r)evolutie van de iSamenleving’ binnen de verkenning iOverheid in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties is online gepubliceerd. Hij is blogger bij MarketingTribune en actief binnen D66 en de Thema Afdeling Digitaal66.

19.40-19.50 uur Nederland Privacy Gidsland: waarom is privacy belangrijk?

drs Bas Filippini, oprichter en voorzitter Privacy First

Bas heeft een ondernemende carrière achter de rug in het bedrijfsleven, als laatste bij KPN Telecom. In 1997 richtte hij zijn eigen bedrijf op, Tele’Train te Amsterdam. Op dit moment participeert hij als venture capitalist in diverse bedrijven en projecten. Persoonlijke vrijheid en integriteit ziet hij als het meest kostbare wat een mens bezit en wat hem vanuit eigen ervaring heeft gevormd, zowel privé als zakelijk. Als persoonlijke bijdrage aan de samenleving heeft hij daarom het initiatief genomen voor het oprichten van de stichting Privacy First.

19.50-20.20 uur Juristenpanel: Transparantie & privacy in mijn praktijk van 2016 naar 2018

19.50-20.00 uur mr drs Eva de Vries, Van Doorne

Eva is als advocaat verbonden aan de sectie Intellectuele Eigendom (IE) en IT bij Van Doorne en maakt deel uit van het Privacy Team van Van Doorne. Eva heeft communicatie en informatiewetenschap gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en daarna  rechtsgeleerdheid eveneens aan de UvA, met als master Informatierecht aan het Instituut voor Informatierecht (IViR). Eva heeft als advocaat en jurist ervaring opgedaan in zowel de advocatuur als het bedrijfsleven, steeds met een focus op IE, IT en privacy. Namens D66 is zij lid van het Algemeen Bestuur van Amsterdam Centrum.

20.00-20.10 uur mr Anne Thier-Goublitz, Privacy Company

Anne werkt als adviseur en trainer bij Privacy Company. Zij is jurist en is afgestudeerd aan het Instituut voor Informatierecht (IViR) van de Universiteit van Amsterdam. Zij heeft een grote interesse in recht, technologie en kunst. Op dit moment werkt zij o.a. mee aan het big data kunstproject ‘De Nationale Verjaardagskalender’ van SETUP. 

20.10-20.20 uur mr Annelies Willinck, jurist & burger met ingediende privacy-klacht gemeente

Annelies is als jurist Nederlands Recht gespecialiseerd in Media- en Informatierecht, (Internet) Marketing en Privacyrecht (UvA). Zij was werkzaam als projectmanager, juridisch medewerker, consultant en accountmanager in de financiële sector en advocatuur. Als trotse moeder van drie kinderen en als burger waakt zij over haar privacyrechten.

20.20-20.30 uur Pauze

Vertoning videoclip Jean-Michel Jarre & Edward Snowden

http://vevo.ly/HKiUOp

20.30-20.40 uur Transparantie, zeggenschap, het beroepsgeheim & andere verantwoordelijkheden bij (elektronische) communicatie van patiëntendossiers van 400BC naar 2018

dr Guido van ’t Noordende, UvA wetenschapper medische privacy & EPD en oprichter Whitebox Systems

Guido is gespecialiseerd in grootschalige computersystemen en de beveiliging daarvan. Hij heeft onderzoek gedaan naar de beveiliging van het Landelijke Schakelpunt, het voormalige landelijke EPD. Daarnaast was hij betrokken bij onderzoek naar data-anonimisering en heeft hij onder meer geschreven over privacyrisico's van nauwe definities van anonieme gegevens in de Europese verordening databescherming. Hij is oprichter van Whitebox systems, een bedrijf dat uitwisseling van medische gegevens mogelijk maakt volgens 'privacy by design' criteria in samenwerking met huisartsen.

20.40-20.50 uur Persvrijheid, vrijheid van meningsuiting & bronbescherming van 2016 naar 2018

drs Thomas Bruning, algemeen secretaris, Nederlandse Verenigingen Journalisten (NvJ)

Thomas is algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en bestuurder van Villamedia Uitgeverij. Hij studeerde Nederlands Recht aan de Universiteit van Amsterdam, met als specialisatie Media- en Auteursrecht. Hij is o.a. initiatiefnemer, bestuurslid en secretaris van Stichting Persvrijheidsfonds, lid van het Persvrijheidsdag-Comité 3 mei, bestuurslid en penningmeester van De Tegel, Jaarprijzen voor de Journalistiek en lid van de Studiecommissie Journalistieke Bronbescherming.

20.50-21.00 uur Transparantie, privacy, iOverheid en iSamenleving van 2016 naar 2018

drs Boudewijn Steur, clusterhoofd strategie, ministerie BZK

Boudewijn is clusterhoofd strategie bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eerder was hij projectleider van het visietraject iSamenleving-iOverheid en van de Studiegroep Openbaar Bestuur. Daarnaast bekleedt hij een aantal nevenfuncties op gemeentelijk niveau. In zijn vrije tijd schrijft hij regelmatig artikelen en opiniestukken over het functioneren van het openbaar bestuur.

21.00-21.30 uur Toekomstpanel: Transparantie & privacy van 2020 naar 2030

21.00-21.10 uur Sander Duivestein, trendwatcher technologie

Sander is spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie. Hij doet onderzoek naar de impact van digitale technologie op mensen, bedrijven en maatschappij. Uit naam van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) schreef hij in de afgelopen jaren meerdere boeken en rapporten over o.a. het Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud Computing en de economische crisis.

21.10-21.20 uur dr Frederik Zuiderveen Borgesius, onderzoeker Instituut voor Informatierecht (IViR)

Frederik is onderzoeker bij het Instituut voor Informatierecht (IViR) van de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich onder meer op privacy, persoonsgegevens, vrijheid van meningsuiting, profiling en discriminatie – en meer in het algemeen op het recht in de context van technologische ontwikkelingen. Over deze onderwerpen publiceert en spreekt hij regelmatig in het binnen- en buitenland.

21.20-21.30 uur Wanda Tuerlinckx, robot-fotograaf

Wanda is als fotograaf afgestudeerd aan de Rietveld Academie, werkte voor o.a. Elsevier en Ajax, haar werk is aangekocht door het Rijksmuseum en sinds enkele jaren portretteert zij mensen en robots met een ‘camera obscura’ uit 1880. Zij vertelt over het mens-machine contact ten behoeve van haar robotportretten, waaronder de Nederlandse winnaar ‘Robirds’ (robotroofvogels) van de eerste European Tech Transfer Award ooit tijdens het European Robot Forum 2016 in Slovenië. Copyright persfoto's hieronder: Wanda Tuerlinckx.

WandaRobotEduard.jpeg

Screen%20Shot%202016-06-01%20at%2017.15.32.png

21.30-22.00 uur Sprekerspanel  

Vragen, dialoog, discussie en kennisuitwisseling tussen alle sprekers op het podium en het publiek in de zaal gemodereerd door de dagvoorzitter.

22.00-23.00 uur Netwerkborrel

Een proost op het privacy-debat voor de toekomst.

Luister hier naar het radioprogramma Studio 45 waarin Harold Thiehatten spreker Eva de Vries en dagvoorzitter klaus van den Berg interviewt over dit symposium;

https://www.mixcloud.com/harold-thiehatten/gordijnen-dicht/

Weergaven: 78

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Edwin Tromp over het vermarkten van voetballers

Een aantal maanden geleden stapte Edwin Tromp in 90/24 Sports, een marketingbedrijf voor profvoetballers. Zijn eerste zet: het openen van een kantoor in Brussel, naast de bestaande kantoren in Amsterdam en Londen. Wij spreken hem over voetballers, internationale expansie en de grenzen van branded content

[Interview] Annemarie Veen over de comeback van print

Head Office NL leverde onlangs GO TOYOTA af, het luxe relatiemagazine van Toyota. Het content marketing bureau van Sanoma | SBS merkt dat bedrijven en merken steeds vaker investeren in hoogwaardige magazines voor hun owned content. Is dit de comeback van print? We vragen het aan Head of Content Annemarie Veen.

[Interview] Marco Vroedsteijn over gerichte communicatie met Court1

Bied geen schuttinghout aan bij klanten die in een flat wonen, staat er op de website van Court1. Het bedrijf helpt zijn klanten met gericht communiceren met behulp van data. Onlangs lanceerde ze een eigen app: CÄSAR. We spreken met één van de eigenaren van Court1, Marco Vroedsteijn.

[Interview] Arne de Greeff over ANWB en partnerships

Dit jaar en in 2018 voert de ANWB een aantal veranderingen door. Zo verdwijnt ANWB Media en zet het bedrijf vol in op samenwerkingen in plaats van platte advertenties. We spreken met Manager Commercie, Partnerships en B2B Sales Arne de Greeff.

[Interview] Peter Vandermeersch over de NRC Code

NRC lanceert met nrc.nl/nrc-code een platform waarop lezers van nrc.next en andere geïnteresseerden worden geïnformeerd over de werkwijze van de NRC-journalisten. We spreken met hoofdredacteur Peter Vandermeersch over de NRC Code, of zoals Vandermeersch het noemt: de bijbel van de redactie.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Het F-woord

Collectief huilen is een verschijnsel dat weinig voorkomt. Afgelopen week was het weer eens raak. Feyenoord kampioen. Het ‘kindeke Kuijt’ kwam bij Feyenoord voor ons allemaal. En om zijn eigen droom te verwezenlijken

[Column] Marianne van Soomeren: Influzenden

Het Commissariaat van de Media heeft onderzocht dat 60 procent van de YouTubers merken of producten in beeld brengt en maar liefst 75 procent niet duidelijk vermeldt of daarvoor betaald is. Regelgeving is in de maak om vooral jonge volgers erop te wijzen dat dit toch vooral (sluik)reclame is

[Column] Ruud Verheijen: Gezocht: adverteerders met Europese ballen

Als ik zeg dat er een mogelijkheid is om meer dan 200 miljoen tv-kijkers en ruim 40 miljoen twitteraars in Europa in één keer te bereiken met een extreem hoge betrokkenheid en tegen relatief lage kosten. Wat zeg je dan als adverteerder? Daar moet je bij zijn toch?

[Column] Marc Stubbé: Google maakt veel reclame voor privacy. Hoe logisch is dat?

Het is inmiddels bijna onmogelijk om niet iets van de privacycampagne van Google te hebben gezien. In Nederland gaan ze met een bus het land door. En in elk dagblad staan ze met een paginagrote advertentie waarin uitgelegd wordt hoe je je eigen gegevens kunt beheren. Waarom doet Google dit?

[Column] Erwin Fisser: Bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid

Ik weet even niet precies wat de kleuterequivalent is van een aanrandingsfantasie, maar ik weet wel dat wij kleuters die dergelijke dingen over het schoolplein roepen, hierop aanspreken. Ik geloof ook niet dat er iemand is die vindt dat je als kleuter andere kleuters mag uitschelden omdat die ander iets vindt waar je het niet mee eens bent

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden