Nederlands MediaNetwerk

Myngle, de innovatieve taallessite, won de Innovation Award die IT-dienstverlener Accenture jaarlijks uitreikt, terwijl Buienradar de voorspelbare winnaar werd van de publieksprijs. Interessant is het vooral te kijken uit welke sectoren de 213 inzendingen afkomstig waren. Uitgevers en printmedia scoren slecht.

De Media & Communications Adviesgroep van Accenture organiseert elk jaar de Innovation Awards. Bedrijven in de media- en communicatiesector worden uitgenodigd innovatieve concepten aan te melden.

In 2008 werden 213 concepten aangemeld. De best vertegenwoordigde branches waren (non-live) entertainment en Communication, met respectievelijk 34 en 33 inzendingen, terwijl Publishing en Printing met 16 en 5 aanmeldingen hekkensluiters waren. Zeker als we bedenken dat een van de inzendingen de inmiddels in de oorspronkelijke vorm ter ziele gegane krant DAG betrof.

Dit laat een geheel ander licht schijnen op de discussie de grote kranten in Nederland financieel te ondersteunen opdat in economisch mindere tijden afdoende geinvesteerd kan worden. Ook de hoogconjunctuur van de afgelopen jaren leidde immers nauwelijks tot innovatie bij deze dagbladen.

Het is in dat licht interessant te zien, dat uit het juryverslag blijkt dat meer dan de helft van de concepten voor minder dan 250.000 euro is te realiseren, 41 inzendingen kosten zelfs minder dan 50k! Wie dan ook nog ziet dat de terugverdientijd in de meeste gevallen minder dan twee jaar bedraagt, kan slechts concluderen dat de dagbladwereld stil heeft gezeten, en innovatie beperkte tot het opnieuw proberen papieren merken te revitaliseren (Carp bij TMG), personeelsadvertenties door te plaatsen in een eigen editie (Volkskrant met Volkskrant Banen) of content te hergebruiken op een ander tijdstip en voor een nieuwe doelgroep (NRC Next). Natuurlijk moeten de bestaande merken in de bestaande vorm maximaal worden uitgebuit - maar toekomstgerichte innovatie is dat niet!

Weergaven: 26

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex

Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

[Column] Marloes Rusting: De rode lampion

Marloes Rusting is Client Director bij Initiative. Voor Nederlands MediaNetwerk dook ze in het fenomeen Halloween

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden