Nederlands MediaNetwerk


Door Peter Wybenga. Politiek is een interessant product. De media vinden dat ook en volgen die politiek dan ook op de voet. Sterker, ze hobbelen als makke schapen achter politici, hun partijen en aanverwante clubs aan en blaten vooral datgene wat de bestuurders ons willen laten weten of waarover ze ons juist in het ongewisse willen laten. De politiek bepaalt voor angstaanjagend groot deel wat wij allemaal te zien en te horen krijgen. De media lijken dat allemaal nog steeds reuze spannend te vinden. Over de deur van een CDA kamertje (tja, ze konden opeens toe met een kleinere ruimte) zijn inmiddels pagina’s volgeschreven, maar niet eerder dan nadat wij er dagen (en nachten) achtereen in journaals en andere actualiteitenprogramma’s naar hebben mogen kijken. Het nieuws was dat er niets gebeurde. Het nieuws is dat er misschien iets gaat gebeuren. Maar wellicht ook niet. Te pas - maar vooral te onpas - zien we een altijd vrolijke Ferry Mingele met zijn trouwe microfoon en toupet op inmiddels vertrouwde plaatsen staan om kond te doen van weinig of niets. We zijn er aan gewend geraakt om non-informatie als dagelijks nieuws te accepteren. Dat geldt natuurlijk niet louter voor de politiek. ‘De spaceshuttle is vandaag niet vertrokken’. ‘Onderzoek naar verkoop Essent gaat langer duren’. ‘Bart Chabot weet nog niet welke behandeling hij zal kiezen’. Misschien dat er mensen zijn die willen weten wanneer de spaceshuttle WEL vertrekt. Onderzoek gaat langer duren? Laat ons weten wat de uitslag is en val ons voor die tijd alsjeblieft niet lastig. De behandeling van Chabot is typisch een kwestie die niemand wat aangaat behalve hemzelf. Wat zou het heerlijk zijn. Alle onzin bij elkaar voor degenen die dat leuk vinden in een paar gezondverstandwakkernederland-kranten en op dito televisiezenders. En in het journaal dan gewoon, echt nieuws. Nieuwnieuws, versnieuws, bijzondernieuws. Gewoon nieuws dus eigenlijk. Zaken die er toe doen. Geen dichte deuren. En ook geen open deuren trouwens. En als het geen toupet is, dan is het toch zeker geverfd. Maar dat horen we binnenkort wel. In het nieuws.
Peter Wybenga is managing director van Global Placemarketing Society www.placemarketingsociety.com

Weergaven: 156

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden