Nederlands MediaNetwerk

Twaalf jaar geleden maakte ik een reis door Zuid-Afrika, Zimbabwe en Zambia, startpunt: Johannesburg. Toen ik een paar dagen na aankomst de eerste klas naar Pretoria pakte, bleek een schielijk om zich heen kijkende kleurling van een jaar of achttien mijn enige gezelschap.

Nadat de trein in beweging was gekomen, kwam hij steeds dichterbij zitten en knoopte een praatje aan. Of ik het niet eng vond om als vrouw alleen te reizen, vroeg hij na verloop van tijd. En Nederland moest wel een heel rijk land zijn, hoe kon ik anders zo’n reis betalen?
Ik antwoordde op argeloze toon dat ik niet bang ben uitgevallen, maar zeker niet zo dom om al mijn geld uit de hotelkluis mee te nemen. Uit voorzorg had ik een beetje geld in mijn portemonnee gestopt, een groter deel in de neus van mijn schoen.
Toen we een paar stations gepasseerd waren, onderbrak hij het praatje voor de vaak abrupt met: “I’m hungry.” Ik dacht koortsachtig na en gaf hem uiteindelijk een rol ongeopende kaascrackers, waar hij naar keek alsof het een concertkaartje voor Dries Roelvink was.
Uiteindelijk was het kat- en muisspelletje afgelopen toen hij opsprong en voor me ging staan. “I want money” zei hij kortaf, vergezeld van een snijdende vingerbeweging over zijn hals. Ik gaf hem na enige aarzeling mijn portemonnee, waar hij het geld uitpakte en verrassend genoeg ineens “Thank you ma’am” zei, met een grimas die leek te zeggen: waarom deed je nou zo moeilijk? Nadat hij op de eerstvolgende halte was uitgestapt, zwaaide hij me nog vriendelijk na.

Op de terugweg van Pretoria besloot ik de overvolle, overwegend zwarte derde klas te pakken. Op de houten banken schuin tegenover mij zat een man die mij af en toe tersluiks aankeek. Uiteindelijk vroeg hij wat ik daar deed. Ik legde hem uit wat er die morgen was gebeurd en dat ik in m’n eentje peentjes had zitten zweten.
De man die -zoals uit een zeer boeiend gesprek bleek- arts in Soweto was, stamelde: “I’m sorry for my brother ma’am.” Toen ik zei dat ik het nog druk zou krijgen als ik me moet verontschuldigen voor elke Hollandse hufter die z’n hond op straat laat schijten, zei hij weer hoofdschuddend: “I’m so sorry ma’am.”

Een paar weken geleden zag ik op tv een zwarte Zuid-Afrikaan boos praten over de geldverkwisting voor het WK. Terwijl hele drommen kinderen in the townships onder de armoedegrens leven, wordt meneer Blatter in een Mercedes rondgereden en draait het allemaal om commercie. Wie zal hem die visie kwalijk nemen?
Desalniettemin dacht ik weer aan het gesprek met de dokter uit Soweto, waaruit mij was gebleken hoezeer Apartheid z’n mentale sporen heeft nagelaten. De verontschuldigingen die duiden op een gebrek aan eigenwaarde, de erfenis van de knechting.

Alle ogen zijn inmiddels op Zuid-Afrika gericht, deze keer eens niet op de criminaliteit maar op een volksfeest met vuvuzela’s, op de logistieke prestatie die het land met de organisatie heeft geleverd, op het natuurschoon, op de nalatenschap van ‘Madiba.’ Het WK lijkt een maandenlange campagne voor nationale catharsis en trots.
Ik zou er een lief ding voor over hebben om de dokter uit Soweto nog eens te spreken. Zou hij zich nog altijd verontschuldigen voor iets wat hij niet heeft gedaan? BS

Weergaven: 53

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Innovatie 2019] Sanne Groot Koerkamp over Dylan

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst zendt Dylan in als Cross Media Innovatie. We spreken met Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest magazine en Dylan

[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data

Peter de Mönnink is CEO van Talpa Network. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia

[Cross Media Merk 2019] Sanne Groot Koerkamp over Quest

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Quest dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Quest

[Cross Media Case 2019] Aart Lensink over Uitblinkers in Zaken

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG in als Cross Media Case. We spreken met Aart Lensink, directeur bij LVB Content Marketing

[Cross Media Bureau 2019] Isabelle Dacz over Wavemaker

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Wavemaker dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Isabelle Dacz, CEO van Wavemaker

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: BN'ers en bitcoins

Het faciliteren van frauduleuze advertenties is onacceptabel. Artikel 6:196 BW benadrukt dat wanneer sprake is van misleidende reclame als gevolg waarvan een ander schade lijdt of dreigt te lijden, deze slachtoffers bij de rechter niet alleen een verbod, maar ook een rectificatie kunnen afdwingen

[Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content

De podcast, met zoveel makers en een groeiend aantal adverteerders, gaat zich in vorm en inhoud ontwikkelen. De vraag is alleen: in welke richting

[Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van addressable TV

Er was eens… de grote wens om lineaire televisiereclame adresseerbaar te maken. Dat wil zeggen dat televisiereclame inhoudelijk wordt afgestemd op kenmerken en voorkeuren van de kijker. Zodat je niet de hele avond tv-reclames ziet langskomen die niet relevant voor jou zijn

[Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd?

Drie jaar geleden stapte ik van reclame over naar branded content. Met de oprichters van De Speld startte ik brandedcontentbureau De Speld & Partners. Wat ik in drie jaar heb opgestoken over branded content (en wat ik graag had willen weten toen ik begon) deel ik graag met je. Of je nou brandmanager of redacteur bent: vroeg of laat krijg je met branded content te maken

[Column] Maartje Blijleven: Een verhaal voor onze dochters

Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face, nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium, want dan bereik je een groot publiek. Dan maak je impact. Dan connect je. En claim je je expertise

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden