Nederlands MediaNetwerk

Een belangrijke dag voor Mark Peters. De ICT’er moet vandaag een presentatie geven over de vervanging vanhet corenetwerk en hij wil de directie ervan overtuigen dat zijn keuze voor een nieuwe omgeving de juiste is. Hij is zenuwachtig en heeft slecht geslapen. Zijn humeur: -10. Hij trekt zijn kleren van de vorige dag aan. Zijn moeder zei tenslotte altijd: het gaat niet om hoe je eruit ziet, maar om wat je kan. En dus staat Mark Peters om half tien in de presentatie zaal naast het scherm, voor de directie, in zijn oude kloffie met een gezicht als een oorwurm. “Goedemorgen, laat ik maar eerst beginnen met de nadelen van deze keuze…”

Natuurlijk, iedereen kan zich wel eens niet zo fantastisch voelen. We hebben allemaal wel eens een dag waarop we niet zo lekker in ons vel zitten. Dan grijp je vaak naar de kleren waarin je je comfortabel voelt. Geen gedoe, niet opvallen, geen broek of jasje dat net iets te strak zit. Terwijl je juist op zo’n dag de kleding zou moeten aantrekken die niet je huidige humeur versterkt, maar ombuigt naar een krachtige en positieve uitstraling. De kleding waarin je niet wegvalt tegen de achtergrond, maar waarmee je juist verbinding maakt met anderen. Kleding die zegt: luister, ik heb wat interessants te melden. Mark Peters heeft immers een doel: hij wil de directie overtuigen dat zijn keuze juist is, hij wil goedkeuring krijgen voor zijn oplossing voor de vervanging van het corenetwerk.

Welke invloed hebben kleding en persoonlijke uitstraling bij effectieve communicatie? Verschillende onderzoeken laten zien dat communicatie 80% non-verbaal is en 20% verbaal. Oftewel onze verschijning bepaalt grotendeels hoe wij overkomen. Je verhaal kan nog zo goed zijn, als je eruit ziet als een ‘zoutzak’, gaat het effect van het verhaal grotendeels verloren. Kleding is maar een deel van je verschijning, maar wel een belangrijke. Er zijn vijf universele succesfactoren die ervoor zorgen dat je positief overkomt bij anderen. Spiegelen, glimlachen, geven, complimenteren en bedanken. Probeer het eens. Oefen desnoods eerst bij familie en vrienden. Het lijkt misschien ‘gemaakt’ in het begin. Door het vaker te doen, maak je je die manier van communiceren eigen. 

Dus, je moet direct je hele voorkomen en kledingkast aanpassen? Nee, blijf vooral dicht bij jezelf. De moeder van Mark Peters heeft ook gelijk. Maar het een sluit het ander niet uit. Begin voorzichtig en merk het verschil bij anderen en bij jezelf. Het kan daadwerkelijk het verschil betekenen tussen wel of geen groen licht voor je ICT-project.

Dit is het laatste deel van de columnreeks ‘Resultaatgericht en effectiever communiceren met het management’. Natasja la Lau van Communicatie met Flair is communicatieadviseur en –trainster en heeft ruim 14 jaar ervaring met communicatie in de ICT-branche. Zij geeft trainingen bij ICT-trainingsbureau Axolot (http://www.axolot.nl) ‘Resultaatgericht communiceren met management en klanten’.

Weergaven: 195

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

[Interview] Martijn Standaart: Met Scoupy bereikt Sanoma doelgroepen nog beter

Sinds de zomer van 2018 maakt Scoupy deel uit van Sanoma FMCG dat zich met tal van mediamerken richt op FMCG-bedrijven. Martijn Standaart is op 1 oktober 2019 begonnen als directeur

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?

Via de uitstekende Handpicked-nieuwsbrief las ik het verhaal van een mislukte Nederlandse startup: CRM-systeem Lily, een bedrijf dat werd opgericht door de mensen die eerder het bedrijf Voys oprichtte en zeer succesvol maakten. Hier vallen lessen te leren

[Commercial Review] Gijs van der Togt: 15 sec Bol.com, nét niet Samsung en lekker Amsterdamse Ace & Tate

In hoeverre beïnvloeden advertisingmechanismen die online goed werken, ook steeds meer televisiereclame? Bol.com koos vorig jaar voor het digitale bureau DEPT als haar nieuwe lead agency. En dat was na 12 jaar reclamebureau een best verrassende keuze

[Column] Erwin Fisser: Buurman & Buurman innovatiemanagement

Lezers willen zogenaamd niet betalen voor boekjes waarin citaten uit kinderboeken staan. Dat vond ik onzin en dat vind ik nog steeds. Mensen die van mening zijn dat ze geen belangrijke lessen uit kinderliteratuur kunnen halen, kun je niet serieus nemen

[Column] Paola Cassone: De culturele revolutie

Nog een maand tot het eind van dit jaar, maar ik ben al in de stemming voor een terugblik. Want, laten we eerlijk zijn, wat een jaar!

Jeroen Verkroost: website-awards, Prada, Swapfiets duurzaam? Borat maakt zich kwaad, iconische filmauto’s

“Hoera, we zijn beste website van het jaar 2019!” las ik deze week weer diverse malen. Gefeliciteerd hoor, alle 37 (!) winnaars. Vooral leuk voor overall-winnaar PSV, dat verder maar bar weinig won de afgelopen weken

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden