Nederlands MediaNetwerk

Interne communicatie is dé belangrijkste interventie voor bedrijfscontinuïteit, of zo je wilt een goede reputatie, zo stelt Marcel Baas (Fleishman-Hillard) tijdens de workshop over de gevolgen van de crisis op interne communicatie. Tijdens deze door Babbage Academy georganiseerde workshop lichtte Baas de resultaten van een kwalitatief onderzoek onder communicatiedirecteuren en -professionals toe. De hoofdvraag bij dit onderzoek: welk effect heeft de crisis op de corporate communicatie en vooral op de interne communicatie? Naar mijn mening een zeer interessante en terechte vraag!

De nieuwe realiteit

Laat ik voorop zeggen dat ik altijd ontzettend veel bewondering heb voor kwalitatief onderzoek. Uit ervaring weet ik hoeveel werk het is om uit zoveel interviews een behapbare eindconclusie te destilleren. Maar de conclusies zelf verrasten mij niet zo zeer:

  • De crisis heeft impact op de rol, betekenis en het belang van interne communicatie;
  • De noodzaak en behoefte om anders, concreter, doelgerichter en transparanter te communiceren is toegenomen door de crisis;
  • De verantwoordelijkheden van communicatieprofessionals zijn veranderd. Het vak is meer strategisch geworden.

 

Wat kunnen wij leren uit de interviews van Fleishman-Hillard met bijna vijftig bedrijven en bovenstaande conclusies? Niet alleen de verantwoordelijkheden zijn veranderd voor de communicatieprofessional, maar ook de rollen. Denk hierbij aan nieuwe rollen als: facilitator, controleur, regisseur, spindoctor, sparringpartner, community manager, veranderaar, organisatieadviseur en inspirator.

 

 

Andere inzichten
Maar dit was niet het enige dat ik leerde bij de workshop. Ook deze inzichten deed ik op:

  1. Interne communicatie heeft de taak om strategische keuzen te duiden en het personeel hierbij te betrekken. Belofte en waarden moeten kloppen bij de identiteit en dus bij de medewerkers.
  2. Interne communicatie moet zorgen voor verbinding. Host je community dus als een goede gastheer of -vrouw. Geef je mondige medewerkers (generatie Y), proactieve en zinvolle berichtgeving en zorg voor interessante interactie.
  3. Interne communicatie werkt vanuit thema’s niet vanuit aantallen. Besef dat Internal Branding bittere noodzaak is.
  4. Welke CEO ook aan het roer staat (paternalistisch of juist niet) zorg ervoor dat jouw leider authentiek, aanspreekbaar en aanwezig is. Wees een goede spindoctor, want hij of zij heeft jou als adviseur nodig.
  5. Het is een dynamische periode, iedereen zit in transitie (lees: reorganisatie of aankomende reorganisatie), wees alert op verandercommunicatie en ondersteun het middenmanagement bij de cascadering van boodschappen.
  6. Interne communicatie verandert ook van vorm en inhoud. Het krijgt een meer journalistieke look – feitelijk & juist, ontdaan van opsmuk.
  7. Interne communicatie heeft toegevoegde waarde. Leg hierover verantwoording af. Maak een dashboard, signaleer, rapporteer en communiceer.
  8. En tenslotte: zoek verbinding met aanpalende vakgebieden zoals HR.

 

Weergaven: 158

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Joris Hoffman (+Drie) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Joris Hoffman, mede-oprichter van en Head of Design bij +Drie, rijdt mee. Wij bellen hem

[Interview] Jantien van Tol (Talpa Radio): Luisteraars kunnen straks hun eigen radiodag samenstellen

Als talentcoach van Talpa Radio is Jantien van Tol verantwoordelijk voor de radio-opleiding van Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica en de jaarlijkse talentendag. Dit jaar zullen de radioprofessionals van Talpa Network op 29 juni weer op zoek gaan naar jong talent

[Forum] NPO deels reclamevrij. Goed idee?

Met regelmaat leggen wij een aantal bepalende spelers in de markt een vraagvoor

[Interview] Perre van den Brink: De wereld verdrinkt in content

Perre van den Brink is Managing Director van VIRTUE in West-Europa. Hij wil dat zijn mensen net zo nieuwsgierig zijn als journalisten en op zoek gaan naar het unieke verhaal. "Als je de aandacht van consumenten wilt, zul je die moeten verdienen"

[Interview] René Huiberts (Value Zipper): Het umfeld van een redactie is heilig

Sinds maart 2019 versterkt René Huiberts het team van Value Zipper waar hij voor verschillende klanten branded content opzet binnen het portfolio van Value Zipper. Een mooie gelegenheid om hem te vragen naar zijn plannen en zijn visie op branded content

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Sietse Pots: De ruimte in beeld

Bijna 50 jaar nadat Neil Armstrong de eerste stappen op de maan zette, ging Apollo 11 in première in de Nederlandse bioscopen. De documentaire put uit meer dan 18.000 uur ongebruikt filmmateriaal, een enorme hoeveelheid waar een filmploeg ontzettend lang mee bezig moet zijn geweest. Het is exemplarisch voor de manier waarop de Amerikanen de maanlanding benaderden

[Column] Femke Leemeijer: Blendle revisited

Ik schreef lang geleden al eens dat ik niet geloof in het verdienmodel van Blendle, domweg omdat er één belangrijke belanghebbende partij bij inschiet: de auteurs van de artikelen die via het Blendle-platform gelezen worden. Zij krijgen een dermate kleine afdracht per artikel, dat ze er bij wijze van spreken niet eens een kop koffie van kunnen aanschaffen

[MediaWeek] Bas Vlugt: De brieven van Frank Volmer en Arie Slob

De afgelopen mediaweek deed Hilversum om zijn grondvesten schudden. Het was de week van de brieven van Frank Volmer en Arie Slob

[Column] Maartje Blijleven: Samen is leuker dan alleen

Is het niet grappig, dat de meest simpele dingen in de wereld, ook opeens het moeilijkst blijken te zijn? Van nature sluiten we ons met gemak aan bij een groep met gelijkgestemden. Dat hebben we altijd al gedaan

[Column] David de Jong: Politiek durft niet te kiezen inzake NPO

Zal ChristenUnie-minister Arie Slob de geschiedenis ingaan als de minister die het derde net regionaliseerde en reclame bij de NPO inperkt? Het uitgelekte voornemen leidt alleen al tot de nodige reuring

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden