Nederlands MediaNetwerk

[door Richard Otto] Dit voorjaar werd door de Ster (Stichting Ether Reclame) al hun tweede scherm toepassing aangekondigd en ook de commerciele zenders zijn er mee actief. Het fenomeen 'Second Screen' is hot. Deze week is de Ster Extra iPad app echter met weinig bombarie live gegaan in de App Store. Sterker nog: MobileMarketing.nl was de enige website die hier over heeft geschreven. Gisteren heb ik de app kunnen testen en hierbij mijn eerste bevindingen

iPad only
Zoals ik gisteren reeds beschreef is de Ster Extra second screen app momenteel alleen nog beschikbaar voor de iPad, al kunnen we er vanuit gaan dat een iPhone en Android versie niet lang op zich zullen laten wachten. Opvallend is dat buiten de premium reclameblokken er momenteel nog weinig content in de app te vinden is. Deze app is dus alleen dan relevant. Het was voor mij voor het eerst dat ik aan het wachten was voordat het reclameblok eindelijk zou beginnen. Wanneer je in de ochtend kijkt staat er 'Nog even geduld!'  en wordt er middels een aftellende klok aangegeven dat ik nog 10 uur moet wachten op het reclameblok.   Een pushbericht zou handig zijn geweest; al is een officiele aankondiging van een reclameblok op deze wijze wel iets te veel van het goede..



Kinderziektes
Toen het reclameblok was gestart bleek al snel dat de app nog niet helemaal soepel loopt. De tijdsbalk onder in het scherm bleef regelmatig hangen. Deze kinderziektes zullen nog wel verholpen worden en misschien is daarom deze app nog wel niet groots aangekondigd. Het is momenteel natuurlijk ook nog komkommertijd en het echte TV seizoen begint pas weer over 2 weken. Het was echter handiger geweest om dan de app pas live te zetten en augustus als interne testing te gebruiken om de app nog even te optimaliseren. Bij veel gebruikers krijg je maar één kans, voordat je app permanent wordt verwijderd. Al kunnen we er van uit gaan dat de app momenteel nog zeer beperkt gedownload is. Een handige feature is dat je maar eenmalig je NAWT gegevens hoeft in te vullen en daardoor snel kan reageren op 'premium tv commercials' met een interactieve mogelijkheid via second screen. Je kunt hierdoor snel oa brochures of proefverpakkingen bestellen. Opvallend is dat er niet naar je email wordt gevraagd. Dit kan toch wel handig zijn om bijvoorbeeld digitale brochures te ontvangen.


User Experience
Het 'premium reclameblok' bevatte g 3 interactieve premium tv commercials:Go Tan, Dell en Greetz.

Wat jammer is dat ik bij oa Dell alsnog uit de app schoot, toen ik via de app meer wilde weten over de aanbieding. Het zou goed voor de user experience zijn als je alle info in de app zou kunnen bekijken. Bij Greetz kreeg je een een code voor het versturen van een gratis kaart. In mijn optiek ook direct de meest interessante en toegankelijke second screen aanbieding voor het brede publiek.



Toegevoegde waarde
Om dit second screen project te laten slagen zijn Relevantie en Toegevoegde Waarde uiteraard key. Vooral buiten de reclameblokken om zal de app hierin nog wel enkele verbeteringen kunnen doorvoeren. Het aanbod van interactieve commercials is nog wat karig en om een groot aantal actieve gebruikers te trekken zal hierin nog wel wat slagen gemaakt moeten worden. Zijn adverteerders en (media)bureaus klaar voor deze offline en digitale gecombineerde aanpak of verstranden we in het bekende kip/ei verhaal op gebied van bereik? Gaat de Ster ook gebruik maken van een hybride afrekenmodel naar de adverteerders toe (bijv. CPC, CPL, CPS)? En heeft de Ster voldoende in huis om het voor deze partijen zo toegankelijk mogelijk te maken? De tijd zal het leren.



Connected TV
In een tijd waar steeds meer consumenten met tablet en smartphone op de bank zitten en waar vaak de televisie de second screen is geworden is deze app een welkome aanvulling. Ik ben ook erg benieuwd of de Ster ook al plannen heeft met het onderschoven kindje: 'connected tv'. Uit onderzoek blijkt dat eind dit jaar 36 procent van de huishoudens er een in bezit heeft (2013: 56 %) ook hiermee kan de Ster toegevoegde waarde bieden. Daarnaast bieden veel tv aanbieders zoals UPC ook nog steeds 'de rode knop' als interactieve mogelijkheid. 













'Ster Extra' (iPad) is hier te downloaden: http://itunes.apple.com/us/app/ster-extra/id551586630?mt=8

 

Richard Otto is reeds jaren actief in de Mobile Marketing & -Advertising en oprichter van van Mobile Marketing Nederland. Dit platform is breed actief in de Mobile Marketing & - Advertising branche en biedt oa Workshops, Mobile Marketing Advies, PR ondersteuning voor mobiele projecten en evenementen en doet onderzoek naar Mobile Marketing. 



Weergaven: 146

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

[Interview] Maarten Post (Hornbach): De keuze voor bioscoopreclame was snel gemaakt

Maarten Post is marketingmanager van Hornbach. Begin 2019 lanceerde hij een wervingscampagne in samenwerking met Jean Mineur Mediavision, om personeel aan te trekken in de regio Duiven. Naast lokale print-uitingen, koos Maarten voor de bioscoop om zijn boodschap te verspreiden. Wij vragen hem naar de campagne, de resultaten en de bioscoop als advertentiekanaal

[Interview] Jeroen Koopman: SVOD en de bioscoop groeien dichter naar elkaar toe

Jeroen Koopman is founder en Creative Producer bij NewBe. Met onder meer Misfit behaalde hij ongekende internationale successen. We spreken hem over produceren voor on-demand en de groei van SVOD

[Interview] Wilco Wolfers: Bioscoop blijft het belangrijkst voor de lancering van films

Wilco Wolfers begon onlangs zijn eigen filmdistributiemaatschappij WW Entertainment. Het bedrijf verzorgt onder meer de marketing en distributie van Entertainment One-films in de Benelux. We spreken hem over deze nieuwe start

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek?

De suggestie leek zo simpel: gewoon even een boek schrijven. Als je om je heen kijkt, dan lijkt het of tegenwoordig iedere professional een boek schrijft. In een weekend (hoe dan!?), in drie weken, drie maanden, of net wat langer. Mijn doel was drie maanden, maar het kostte me uiteindelijk ruim een jaar bloed, zweet en tranen

[Column] Paola Cassone: Empty nesters

Hoera! Mijn puberzoon is geslaagd en vanaf september gaat hij op kamers. Er zijn ongeveer 400.000 ouders die vorige maand dit goede nieuws hebben gehoord. Dit is bijna 20 procent van de gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland

[Commercial Review] Folkert Langeveld: jaloersmakend Zeeman, over the top Vedett en advercontentpublishing van Campina

De grote overwinning gaat de afgelopen maand natuurlijk naar Zeeman. De campagne waarin we aan het denken werden gezet over exclusieve versus goedkope sneakers steeg in creativiteit en uitvoering boven al het andere uit

[Column] David de Jong: Wat is de (on)zin van het Commissariaat voor de Media?

Begin 1988 ging het Commissariaat voor de Media van start als onafhankelijke toezichthouder en opvolger van de zogeheten regeringscommisaris voor de Omroep. Maar is anno 2019 een apart Commissariaat voor de Media nog nodig?

[Column] Annemarije Tillema: Duurzaamheid door de ogen van de consument

Ook dit jaar is er weer onderzoek gedaan naar wat de consument vindt van bedrijven en merken als het gaat over duurzaamheid. Annemarije Tillema duikt in deze materie

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden