Nederlands MediaNetwerk


Door Ton Verlind. 07.00 De wekker gezet. Ik wil niets missen van de start van de
Ochtendspits, de nieuwsshow van de kersverse omroep Wakker Nederland. Ooit zelf de initiatiefnemer van
Ontbijt-televisie heb ik natuurlijk mijn eigen verwachtingen van lekkere ochtendtelevisie. Ik hoop op een vrolijk decor, een kwinkslag, variatie in het nieuwsaanbod. Ik hoop dat het programma eigen onderwerpen zal weten aan te boren en me vooral goedgemutst zal voorbereiden op de aankomende dag. Nieuws mag ook leuk zijn. En ik verheug me erop, dat dit programma niet vanuit de krogten van Hilversum wordt uitgezonden maar vanuit de stad waar het allemaal gebeurt: Amsterdam.
07.05 Het decor van De ochtendspits blijkt koel blauw. De studio ziet eruit zoals elke actualiteitenstudio eruit ziet: afstandelijk en zakelijk. De presentatrice is wat mij betreft een ontdekking: een alerte, vlot formulerende aangename vakvrouw. Maar verder oogt het allemaal minimalistisch, waaruit ik afleid dat het Wakker Nederland niet is gelukt om bij de publieke omroep een beter programmabudget te bedingen dan waarvoor de
KRO dit programma jarenlang heeft moeten maken (om en nabij de 10.000 euro per aflevering). Het programma is bloedserieus: radio op televisie. Van Amsterdam zie ik alleen een plaatje van een verlaten park. Niets van de dynamiek die het nou juist rechtvaardigt dat je vanuit Amsterdam uitzendt. Een traditioneel programma, (nog) geen vernieuwing dus.
08.00 Ik heb nu al een aantal keren
Telegraaf-verslaggever
John van den Heuvel gehoord over zijn bezoek aan de gevangenis waar
Joran van der Sloot veilig zit opgeborgen. Joran vertelt, dat zijn familie niets meer met hem te maken wilt hebben en dat hij een aantal bewakers Engelse les geeft. Maar ja: kunnen we dat wel geloven? Ik heb het de afgelopen dagen al in de kranten gelezen en voor de rest van het nieuws word ik door De Ochtendspits verwezen naar
RTL, waar vanavond het interview integraal zal worden uitgezonden. Wat zal
Henk Hagoort ervan vinden, dat
Nederland 1 de teasers voor
RTL uitzendt? Toch ook nog een nieuwtje. Ik hoor het niet van Joran zelf, maar via de mond van John van den Heuvel: Joran heeft de familie van Natalee belazerd door een aanzienlijk bedrag te toucheren in ruil voor informatie over de vindplaats van het meisje. Helaas bleek die informatie niet te kloppen. Of dat nou zo verrassend is als het om Joran gaat? Verder economisch nieuws, waaraan
Goedemorgen Nederland zich zelden bezondigde, een interview met
Mark Rutte, die de redactie veel succes wenst met het nieuwe programma en die even later ook het nieuws zal halen met zijn uitspraken, dat hij
Job Cohen niet nodig heeft bij het schrijven van een regeerakkoord. In gedachte beleef ik de euforie mee op De Ochtenspits-redactie: “Jongens het is ons gelukt. We hebben pagina 101 van
Teletekst gehaald. Mission accomplished!”. De uitzending eindigt met een veel te lang interview met 3 politici van
VVD,
D’66 en
Groen Links. Wie heeft er tussen het scheren en het poetsen van de tanden nou tijd om eens rustig voor zo’n interview te gaan zitten? Evenals Goedemorgen Nederland bestaat De Ochtendspits eigenlijk uit een uitzending die niet langer duurt dan 12 minuten en 8 keer wordt herhaald. Wanneer wordt ochtendtelevisie in Nederland nou eens echt volwassen?
09.00 De eieren spetteren in de pan. De koffie pruttelt en in gedachte geef ik De ochtendspits een 6-je. Geen brokken gemaakt, een goede talkhost, het oogt redelijk professioneel, maar het is koud als staal en zo voorspelbaar als de standpunten van De Telegraaf. Wat mij betreft hadden de jongens en meisjes van Goedemorgen Nederland hiervoor niet het veld hoeven ruimen. Maar ik weet ook: je mag een programma nooit op zijn eerste aflevering beoordelen.
09.10 Ook
Radio 2 is vernieuwd. Ik heb het de afgelopen dagen in alle toonaarden moeten horen. Laat u verrassen!, roept
Ron Stoeltie me al dagenlang toe. Waartoe de veranderingen dienen en welk visioen erachter zit, is al die tijd in de marketingcampagne van Radio 2 in het ongewisse gebleven. Ik werd afgelopen weekend droevig van het grote aantal keren, dat ik moest horen “nou, dit is dan voor de laatste keer”. Radio 2 op zaterdag en zondag was een tranentrekkend afscheidscircus. Had het allemaal niet wat chiquer gekund? Na ongeveer een half uur luisteren deze ochtend heb ik nog niet ontdekt wat in de look and feel van het station nou precies de fundamentele wijziging is. De nadruk wordt ernstig op de eigthties-gelegd en het valt me op dat de leeftijd wordt genoemd van de veertigers die het station bellen om het te complimenteren met de “veranderingen”. Kritici zijn er kennelijk niet. De boodschap is duidelijk: Radio 2 moet jonger en frivoler. Niks op tegen om een zender te vernieuwen. Maar ik voel me toch een beetje een lul. Als jarenlang luisteraar van Radio 2 wordt me pijnlijk ingewreven dat ik tot de verkeerde doelgroep hoor. Niet dat de zender wordt opgestuwd in de vaart der volkeren, ergert me. Alles wat niet beweegt atrofieert, kan een goede arts je vertellen. Maar dat de zender op leeftijd wordt geprofileerd en niet op een inhoudelijke ambitie: dat vind ik een gemiste kans van de eerste orde. Veertigers trekken zou het resultaat moeten zijn van een mooie profilering en niet het doel ervan.
10.30 Het wordt een drukke dag. Ook de vernieuwingen op
Radio 1 wil ik me vandaag nog eigen maken. En dan straks natuurlijk nog de nieuwe actualiteitenrubriek
Uitgesproken! En het onafhankelijke
Nieuwsuur. Dan aan het eind van de week nog
Altijd wat van de
NCRV en nog als toefje de wedergeboorte van
Brandpunt. Zou Nederland wel genoeg nieuws hebben om al die nieuwe programma’s onderscheidend te vullen?
11.52 Zakelijke afspraak. Ik heb mijn portable radio opgeduikeld om zo min mogelijk van het nieuwe radioaanbod te missen. Met de oortelefoontjes in loop ik naar mijn volgende afspraak. Shandy belt met de dj van Radio 2 om haar bewondering te uiten over de toppers. "Ik ben blij, dat Gerard terug is", zegt ze, "ik heb het niet zo op Jeroen". De wijzigingen bij Radio 2 zijn nog moeilijk in een zin te vatten, maar ik zou zeggen; er is meer adrenaline in de zender gestopt.
13.45 Op weg naar Utrecht.
Frits Spits klinkt vertrouwd. Om vijf over twee begint de
Roodshow van
Jan-Willem Roodbeen. Niks mis mee, maar door de hoge ritmedichtheid loopt mijn een hoofd wat vol. Even tot rust komen bij Radio 1, dat op dit moment van de dag klinkt als altijd. Volgens zendercoordinator Laurens Borst, die me deze ochtend mailde, heb ik afgelopen nacht al heel wat vernieuwing op Radio 1 gemist.
14.00
Angela de Jong van het
Algemeen Dagblad belt om te vragen of ik morgen de eerste aflevering van
Uitgesproken wil recenseren.
16.00 De redactie van
NCRV Radio 1 belt met het verzoek om morgen in de uitzending het nieuwe onafhankelijke
Nieuwsuur te recenseren.
18.30 Natuurlijk ben ik benieuwd naar
De Avondspits van
Wakker Nederland op de radio, maar ik laat mijn kans lopen, omdat ik het bezoek van een gewaardeerd oud-collega belangrijker vindt. Heerlijk gegeten en de nieuwe ontwikkelingen bij de publieke omroep begeesterd en uitvoerig besproken.
20.30
Uitgesproken Vara. Ik schrik van het decor. Het is somber, donker en dreigend. In de studio. serieus ogende mannen, die serieuze onderwerpen bespreken. Presentator
Jan Tromp, een oude rot in het vak, oogt gespannen. Dat feit, samen met het schreeuwerige decor schept afstand, terwijl de avond toch eigenlijk vraagt om intimiteit en betrokkenheid. De onderwerpen zijn er naar. Dit is onmiskenbaar Vara! Maar dan de Vara van 1970. Dat is dus nog ruim voordat
Marcel van Dam de bezem haalde door de redactie van
Achter het Nieuws en
Paul Witteman een minimaal budget gaf om de omroep te voorzien van een wat vriendelijkere uitstraling. In deze eerste uitzending een gesproken column van een cabaretier. Geen erg geslaagde poging om de opinie van een kwinkslag te voorzien. Cabaret en een nieuwsprogramma: ze staan in een moeizame verhouding ten opzichte van elkaar. Niet leuk en dus mislukt! In deze uitzending o.a. een onderwerp over een man, die zijn sperma doneert onder de voorwaarde, dat het uitsluitend voor het verwekken van blanke nakomelingen aangewend mag worden. De Vara frontaal in de aanval tegen het fascisme. De toon is gezet.
22.00
Nieuwsuur, Nos-NTR. Wat is er in de Nederlandse decorontwerpers gevaren? Evenals de redactie van
De Ochtendspits hebben de dames en heren van de NTR en de NOS gekozen voor koud-als-ijs. Het lijkt immens qua afmetingen. Hoe later op de avond, hoe groter de gebaren, moet iemand hebben gedacht. Ik mis nu al de cosy omgeving van het vertrouwde
Nova, onder eminente leiding van
Clairy Polak die ik zelden op partijdigheid heb kunnen betrappen. Het Nieuwsuur profileert zich als “onafhankelijk nieuwsprogramma”. Onafhankelijk waarvan? Het is allemaal even wennen. Het programma neemt de tijd voor zijn onderwerpen en gebruikt
Arjen Robben voor een uitgekiende journalistieke marketing. Hij had in Afrika niet mogen voetballen, omdat hij niet 1, maar 2 scheuren in zijn spieren had. Het sportnieuws wordt breed uitgemeten,hetgeen ik betreur, omdat ik geen belangstelling heb voor sportnieuws, dat zelden nieuws is. Verder (misschien moet ik zeggen: vooral) een interview met de Iraanse president, waarvan in de dagen voor deze eerste uitzending via het
NOS Journaal al veel is weggegeven. Ik kan niet wennen aan de omgeving waarin Nieuwsuur wordt gepresenteerd en kan ook wel uitleggen hoe het komt: met een klein en intiem decor geef je aan, dat je deel uitmaakt van de gewone mensen wereld. Met een groot en pompeus decor straal je uit, dat je boven de alledaagse werkelijkheid staat. Het is precies dat wat me tegenstaat. Verder is Nieuwsuur een uitstekend programma, gemaakt met dezelfde professionaliteit als Nova. Dat leidt ook tot de conclusie, dat Nova niet had hoeven verdwijnen, maar nu het eenmaal zover is: Welkom Nieuwsuur!
22.45
Powned Nieuws met
Dominique Weesie en
Rutger Castricum in de hoofdrol. Ik denk, dat dit programma uiteindelijk wel wat zou kunnen worden. Hun draai hebben de internet-kornuiten nog niet gevonden, maar ze zijn vasthoudend en enthousiast en het is een poging tot het neerzetten van iets anders. De brutaliteit van
Powned, gecombineerd met iets van de intelligentie van de
VPRO, zou een mooie combi kunnen opleveren. Het programma oogt nog rommelig. Het is een optelsom van korte onderwerpen, die onderling geen verbinding hebben, waardoor ik geen lijn kan ontdekken. Het lukt me niet om de volgende ochtend ook maar een onderwerp te herinneren, behalve dan de man die zijn toekomstige vrouwelijke huurders masturberend verwelkomt. Powned maakt nog niet waar, wat men bij de oprichting heeft beloofd: nieuwsmaken met hulp van gewone Nederlanders. Maar het is een kwestie van veel vlieguren maken. Als de verf straks is opgedroogd, kan er best iets aparts te voorschijn komen. Na afloop van de uitzending valt Rutger, Dominique om de hals. Bedoeld ter bemoediging, zo neem ik aan. Het valt niet mee om anders, intelligent, humorvol, veelbelovend en populair tegelijk te zijn. De oude fans van
Geen Stijl vellen een vernietigend oordeel.
08.30, de volgende ochtend Ik zie het laatste half uur van
De Ochtendspits aflevering 2. Opnieuw raak ik gecharmeerd van presentatrice
Petra Grijzen. Opnieuw begrijp ik niet waarom de redactie op dit tijdstip 3 gasten bijna een half uur lang met elkaar laat discussiëren, terwijl ik met een been in de auto sta om te vertrekken. Buiten valt de regen met grote stromen naar beneden. Terwijl de ruitenwissers mij een onbelemmerd zicht op de voorgaande auto proberen te garanderen, hoor ik op
Radio 1, dat er nog nooit zoveel files hebben gestaan dan deze ochtend. Een verkeersdeskundige adviseert me om rustig thuis te wachten tot het op de Nederlandse wegen weer veilig is. Kijk, dat had ik nou graag in het laatste halfuur van De Ochtendspits willen horen, hoewel het niet goed mogelijk is dit soort nieuws vanuit rechts perspectief te beschouwen.
11.00 Op
Radio 1 spreekt
Prem me namens de
NTR toe. Ik heb een zwak voor hem, hoewel het niet gemakkelijk is om hem langer dan een half uur te aanhoren. Ik heb het nu vooral over zijn performance bij
BNR Nieuwsradio: wat een spraakwaterval. Helder in zijn opvattingen en standvastig en daarmee smaakmaker van belang. Op Radio 1 neemt Prem me deze ochtend mee in de audiografie van
Rob de Nijs, volgens Prem de beste zanger van Nederland. Waarom deze keuze voor Rob de Nijs? Prem kan zich opwinden over het grote en ontroerd raken door het kleine: het zijn eigenschappen die ik zeer in hem waardeer. Goed dat hij terug is bij de publieken.
11.45 De kijkcijfers laten zien hoe het Nederlandse publiek de vernieuwingen waardeert. Naar
De Ochtendspits van maandag hebben tussen de 195.000 en 220.000 mensen gekeken, vergelijkbaar met
Goedemorgen Nederland.
Het Nieuwsuur van de
NTR boekte ruim 1 miljoen kijkers, vergelijkbaar met
Nova van vorige week.
Uitgesproken Vara moet het doen met 362.000 fans, tegen
Netwerk vorige week op woensdag 511.000 kijkers en
Powned Nieuws scoort met 430.000 fans voor de eerste uitzending opvallend goed. Maar niet te vroeg gefeest: bij de eerste uitzending blijven alle kijkers uit nieuwsgierigheid hangen. Veel belangrijker zijn de cijfers van de 2e en 3e uitzending, want dan is de keuze definitief gemaakt.
www.tonverlind.nl Lees van Ton ook: -
Handen af van Radio 2! -
Hans Laroes vergaloppeert zich -
Nieuwe Publieke Omroep mist realiteitszin -
Politieke visie op de publieke omroep heeft soms de diepgang van ee... -
Peter R. de Vries: Ik weet het niet... -
Klant wordt nog verder de digitale wereld ingetrokken -
Jan des Bouvrie is veroordeeld voordat zijn schuld vaststaat

Weergaven: 73

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad

De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Telfort-miljonair bij KPN, Allsecur en Charlie Temple

Deze keer duikt Machiel Verkuyl in de wereld van het omnummeren, het omstickeren, het fuseren. Goede merken zijn buigzaam, maar waar begint het kraken

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden