Nederlands MediaNetwerk


Door Ton Verlind. Op het gevaar af de verdenking van bevooroordeeldheid op me te laden, wil ik hier toch de loftrompet blazen over de
Brandpunt uitzending van zondagavond. De
KRO sloot de trits omroepvernieuwingen van de afgelopen week af. Welk pad valt er nog te bewandelen?, vroeg ik me af, nu de bootjes van
WNL,
NOS-NRT,
EO,
VARA,
Powned, en
NCRV de woelige baren al hadden betreden met hun nieuwe actualiteitenprogramma’s. Eerlijk gezegd vind ik de vernieuwing die de "mastodonten" van
Brandpunt in hun eerste uitzending lieten zien, de meest betekenisvolle van de gehele week. De
KRO heeft een paar terechte journalistieke keuzes gemaakt, die passen in De Tijdgeest. Géén journalistieke bangmakerij, die je in de industrieel gemaakte nieuwsprogramma’s ziet. Steeds vaker zetten journalisten niet meer dan de eerste stap door de voordeur, om de kijkers op te zadelen met snelle oppervlakkige analyses. Dit
Brandpunt komt door de achterdeur en neemt de tijd om het hele huis zorgvuldig te verkennen. Door bekende feiten te voorzien van context (de man die 4 jaar dood lag in zijn woning) ontstaat een nieuwe kijk op de actualiteit. Niet hijgerig, niet opgefokt, maar met betrokkenheid. Slowjournalism, zoals
Fons de Poel het noemt. Alle reportages in
Brandpunt waren goed aan de maat. Of het de dode man in Friesland betrof (met een mooie sociologische schets van de omgeving door
Fons de Poel), de reportage van
Wouter Kurpershoek in Kabul over tolken die door de Taliban met de dood worden bedreigd omdat ze werkten voor de Nederlanders of het portret van
Sven Kockelmann van
Maxime Verhagen (een betrouwbare rat): het was televisie in de beste traditie van
Brandpunt. Uitstekend vertaald naar de behoefte van deze tijd. “Wat heeft het met de
KRO te maken?”, zou hoofdredacteur
Carel Kuyl van het
Nieuwsuur mij nu ongetwijfeld vragen als we net als vorige week samen in een uitzending van
BNR Nieuwsradio zouden zitten. In de ogen van Carel is profilering iets van voorbije tijden. Wat
Brandpunt tot
Brandpunt maakt, is het lef om tegen de stroom in deze keuze te maken. Profileren is niet een kwestie van iets vinden (meer diepgang in de journalistiek brengen bv), maar het vooral doen. Overigens vertelde Carel me, dat hij het nieuwe
Brandpunt van alle journalistieke vernieuwingen bij de publieke omroep (naast zijn eigen
Nieuwsuur) een goede kans gaf. Eerder al heb ik in mijn weblogs betoogd, dat de technische vooruitgang televisie niet in alle opzichten goed heeft gedaan. Verslaggevers zijn tegenwoordig in no time met hun satellietwagens ter plekken. Hun eagerness om on the spot live verslag te doen, is groter dan de intelligentie waarmee de feiten worden verzameld. Te vaak hoor ik “onze man” ter plekke in beeld vertellen, dat er helaas nog geen feiten te melden zijn. Of erger: de verslaggever vertelt me in beeld, wat ik graag met eigen ogen had willen zien.
Brandpunt slaagt er in te doen, waar televisie op zijn beste momenten het sterkst is: het nieuws laten meebeleven. Oók verademend: geen protserig, vanuit het buitenland afgekeken décor, geen hijgerige presentatie, terughoudende vormgeving. “Waar wij écht een onderscheid in gaan maken is, dat
Brandpunt een reportageprogramma wordt. Story telling. Beeldende kracht. Wij kunnen niks maskeren met studio-interviewtjes, even een snel instartje doen en een filmpje hier en een presentatietje daar. Wij gaan goeie verhalen vertellen, mooier gefilmd dan je gemiddeld ziet met veel aandacht voor camerawerk, montage en belichting, zodat het er héél mooi uit komt te zien “, zei
Fons de Poel in een interview in de
Gooi- en Eemlander van zaterdag 11 september. Wat mij betreft zijn al die pretenties in de eerste uitzending waargemaakt. De wedergeboorte van
Brandpunt laat zien, wat we de afgelopen jaren node misten: Brandpunt. Aan het eind van een week vol vernieuwingen geeft deze laatste uitzending me de gelegenheid om mijn persoonlijke ranking te maken.
1. Brandpunt, KRO 2. Nieuwsuur, NOS-NTR 3. Pownews (niet vanwege het resultaat, wel vanwege de ambities), Powned 4. Uitgesproken EO 5. Altijd wat, NCRV 6. Uitgesproken WNL 7. Avondspits, WNL (Radio 1) 8. Ochtenspits, WNL 9. Madiwodo, Vara-BNN 10. Uitgesproken Vara
www.tonverlind.nl Lees van Ton ook: -
De vernieuwingen bij de publieke omroep (1) -
Handen af van Radio 2! -
Hans Laroes vergaloppeert zich -
Nieuwe Publieke Omroep mist realiteitszin -
Politieke visie op de publieke omroep heeft soms de diepgang van ee... -
Peter R. de Vries: Ik weet het niet... -
Klant wordt nog verder de digitale wereld ingetrokken -
Jan des Bouvrie is veroordeeld voordat zijn schuld vaststaat

Weergaven: 51

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Jan Bennink op 29 September 2010 op 11.54
Interessante analyse. Dank Ton.

Interviews

[Interview] René Huiberts (Value Zipper): De umfeld van een redactie is heilig

Sinds maart 2019 verstrekt René Huiberts het team van Value Zipper waar hij voor verschillende klanten branded content opzet binnen het portfolio van Value Zipper. Een mooie gelegenheid om hem te vragen naar zijn plannen en zijn visie op branded content

[Interview] Thijs Jaski: Impact maak je door verhalen te vertellen die alleen bij jouw merk passen

Thijs Jaski verruilde begin 2019 ING voor creatief bureau Yune. Hij werd er Chief Brand Publishing. We spreken hem over zijn visie op merken en content

[Nederlands MediaNetwerk TV] Jasper Dijkstra over Eventbrite

Jasper Dijkstra is commercieel directeur van Eventbrite Benelux, de tool om kaartverkoop voor evenementen te realiseren. Hij praat ons bij over wat er speelt in de markt voor kaartverkoop

[Interview] Jouke Tjeerdsma en Sjoerd van der Meijden: Mannen kun je in specifieke hokjes plaatsen

Via meer dan vijftig verschillende websites en apps bereikt Mannenmedia maandelijks ruim zeven miljoen mannen. Wij spreken met Managing Director Jouke Tjeerdsma en Director Sales & Business Development Sjoerd van der Meijden

[Interview] Arun Maljaars (Insight TV): We geven millennials een platform om hun passie uit te breiden

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende avontuurlijke content. We spreken hem over zijn visie op verhalen vertellen en de content van de toekomst

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: Consistente content

Slechts 2 procent van de content van organisaties slaagt erin om op de socials van hun consumenten te verschijnen. Ik wist dat de sociale algoritmes meedogenloos zijn, maar 2 procent is wel echt minimaal. Daar doe je dan al die moeite voor

[Column] Joris van Heukelom: De mens meer mens maken

Kun jij soms ook met jaloezie naar mensen kijken die veel mening en een beetje inhoud op hoge snelheid de socials op donderen? Ik ben daar te lui voor

[Column] Paola Cassone: Wat eten we vandaag?

Ik voorspelde drie jaar geleden dat gezond eten binnen vijf jaar een revolutionaire impact op marketing en communicatie zou hebben en dit jaar is dat al uitgekomen

[Column] Nathalie Peters: De mix maakt het verschil

In de mediasector worden allerlei experimenten gedaan om te kijken hoe je je doelgroep goed bereikt en er ook nog wat aan verdient. Zijn dit wanhoopspogingen of strategisch slimme moves?

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: voorsorteren met Batavus Actieradius en de sjoemelstroom Vandebron

E-bikers zijn de schaamte voorbij. Als ik een paar jaar geleden werd ingehaald door een 60-plusser op een e-bike, meende ik toch altijd iets van gêne bij ze te zien

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden