Nederlands MediaNetwerk


Door Ton Verlind. Op het gevaar af de verdenking van bevooroordeeldheid op me te laden, wil ik hier toch de loftrompet blazen over de
Brandpunt uitzending van zondagavond. De
KRO sloot de trits omroepvernieuwingen van de afgelopen week af. Welk pad valt er nog te bewandelen?, vroeg ik me af, nu de bootjes van
WNL,
NOS-NRT,
EO,
VARA,
Powned, en
NCRV de woelige baren al hadden betreden met hun nieuwe actualiteitenprogramma’s. Eerlijk gezegd vind ik de vernieuwing die de "mastodonten" van
Brandpunt in hun eerste uitzending lieten zien, de meest betekenisvolle van de gehele week. De
KRO heeft een paar terechte journalistieke keuzes gemaakt, die passen in De Tijdgeest. Géén journalistieke bangmakerij, die je in de industrieel gemaakte nieuwsprogramma’s ziet. Steeds vaker zetten journalisten niet meer dan de eerste stap door de voordeur, om de kijkers op te zadelen met snelle oppervlakkige analyses. Dit
Brandpunt komt door de achterdeur en neemt de tijd om het hele huis zorgvuldig te verkennen. Door bekende feiten te voorzien van context (de man die 4 jaar dood lag in zijn woning) ontstaat een nieuwe kijk op de actualiteit. Niet hijgerig, niet opgefokt, maar met betrokkenheid. Slowjournalism, zoals
Fons de Poel het noemt. Alle reportages in
Brandpunt waren goed aan de maat. Of het de dode man in Friesland betrof (met een mooie sociologische schets van de omgeving door
Fons de Poel), de reportage van
Wouter Kurpershoek in Kabul over tolken die door de Taliban met de dood worden bedreigd omdat ze werkten voor de Nederlanders of het portret van
Sven Kockelmann van
Maxime Verhagen (een betrouwbare rat): het was televisie in de beste traditie van
Brandpunt. Uitstekend vertaald naar de behoefte van deze tijd. “Wat heeft het met de
KRO te maken?”, zou hoofdredacteur
Carel Kuyl van het
Nieuwsuur mij nu ongetwijfeld vragen als we net als vorige week samen in een uitzending van
BNR Nieuwsradio zouden zitten. In de ogen van Carel is profilering iets van voorbije tijden. Wat
Brandpunt tot
Brandpunt maakt, is het lef om tegen de stroom in deze keuze te maken. Profileren is niet een kwestie van iets vinden (meer diepgang in de journalistiek brengen bv), maar het vooral doen. Overigens vertelde Carel me, dat hij het nieuwe
Brandpunt van alle journalistieke vernieuwingen bij de publieke omroep (naast zijn eigen
Nieuwsuur) een goede kans gaf. Eerder al heb ik in mijn weblogs betoogd, dat de technische vooruitgang televisie niet in alle opzichten goed heeft gedaan. Verslaggevers zijn tegenwoordig in no time met hun satellietwagens ter plekken. Hun eagerness om on the spot live verslag te doen, is groter dan de intelligentie waarmee de feiten worden verzameld. Te vaak hoor ik “onze man” ter plekke in beeld vertellen, dat er helaas nog geen feiten te melden zijn. Of erger: de verslaggever vertelt me in beeld, wat ik graag met eigen ogen had willen zien.
Brandpunt slaagt er in te doen, waar televisie op zijn beste momenten het sterkst is: het nieuws laten meebeleven. Oók verademend: geen protserig, vanuit het buitenland afgekeken décor, geen hijgerige presentatie, terughoudende vormgeving. “Waar wij écht een onderscheid in gaan maken is, dat
Brandpunt een reportageprogramma wordt. Story telling. Beeldende kracht. Wij kunnen niks maskeren met studio-interviewtjes, even een snel instartje doen en een filmpje hier en een presentatietje daar. Wij gaan goeie verhalen vertellen, mooier gefilmd dan je gemiddeld ziet met veel aandacht voor camerawerk, montage en belichting, zodat het er héél mooi uit komt te zien “, zei
Fons de Poel in een interview in de
Gooi- en Eemlander van zaterdag 11 september. Wat mij betreft zijn al die pretenties in de eerste uitzending waargemaakt. De wedergeboorte van
Brandpunt laat zien, wat we de afgelopen jaren node misten: Brandpunt. Aan het eind van een week vol vernieuwingen geeft deze laatste uitzending me de gelegenheid om mijn persoonlijke ranking te maken.
1. Brandpunt, KRO 2. Nieuwsuur, NOS-NTR 3. Pownews (niet vanwege het resultaat, wel vanwege de ambities), Powned 4. Uitgesproken EO 5. Altijd wat, NCRV 6. Uitgesproken WNL 7. Avondspits, WNL (Radio 1) 8. Ochtenspits, WNL 9. Madiwodo, Vara-BNN 10. Uitgesproken Vara
www.tonverlind.nl Lees van Ton ook: -
De vernieuwingen bij de publieke omroep (1) -
Handen af van Radio 2! -
Hans Laroes vergaloppeert zich -
Nieuwe Publieke Omroep mist realiteitszin -
Politieke visie op de publieke omroep heeft soms de diepgang van ee... -
Peter R. de Vries: Ik weet het niet... -
Klant wordt nog verder de digitale wereld ingetrokken -
Jan des Bouvrie is veroordeeld voordat zijn schuld vaststaat

Weergaven: 52

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Jan Bennink op 29 September 2010 op 11.54
Interessante analyse. Dank Ton.

Interviews

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

[Interview] Maarten Post (Hornbach): De keuze voor bioscoopreclame was snel gemaakt

Maarten Post is marketingmanager van Hornbach. Begin 2019 lanceerde hij een wervingscampagne in samenwerking met Jean Mineur Mediavision, om personeel aan te trekken in de regio Duiven. Naast lokale print-uitingen, koos Maarten voor de bioscoop om zijn boodschap te verspreiden. Wij vragen hem naar de campagne, de resultaten en de bioscoop als advertentiekanaal

[Interview] Jeroen Koopman: SVOD en de bioscoop groeien dichter naar elkaar toe

Jeroen Koopman is founder en Creative Producer bij NewBe. Met onder meer Misfit behaalde hij ongekende internationale successen. We spreken hem over produceren voor on-demand en de groei van SVOD

[Interview] Wilco Wolfers: Bioscoop blijft het belangrijkst voor de lancering van films

Wilco Wolfers begon onlangs zijn eigen filmdistributiemaatschappij WW Entertainment. Het bedrijf verzorgt onder meer de marketing en distributie van Entertainment One-films in de Benelux. We spreken hem over deze nieuwe start

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Erwin Fisser: De ellende van de eerste zijn

We kennen de Wright Brothers als uitvinders van het moderne vliegtuig, niet Henri Giffard die al 50 jaar eerder met een gemotoriseerd toestel vloog. We kennen allemaal David Bowie, veel minder mensen kennen Captain Beefheart

[Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek?

De suggestie leek zo simpel: gewoon even een boek schrijven. Als je om je heen kijkt, dan lijkt het of tegenwoordig iedere professional een boek schrijft. In een weekend (hoe dan!?), in drie weken, drie maanden, of net wat langer. Mijn doel was drie maanden, maar het kostte me uiteindelijk ruim een jaar bloed, zweet en tranen

[Column] Paola Cassone: Empty nesters

Hoera! Mijn puberzoon is geslaagd en vanaf september gaat hij op kamers. Er zijn ongeveer 400.000 ouders die vorige maand dit goede nieuws hebben gehoord. Dit is bijna 20 procent van de gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland

[Commercial Review] Folkert Langeveld: jaloersmakend Zeeman, over the top Vedett en advercontentpublishing van Campina

De grote overwinning gaat de afgelopen maand natuurlijk naar Zeeman. De campagne waarin we aan het denken werden gezet over exclusieve versus goedkope sneakers steeg in creativiteit en uitvoering boven al het andere uit

[Column] David de Jong: Wat is de (on)zin van het Commissariaat voor de Media?

Begin 1988 ging het Commissariaat voor de Media van start als onafhankelijke toezichthouder en opvolger van de zogeheten regeringscommisaris voor de Omroep. Maar is anno 2019 een apart Commissariaat voor de Media nog nodig?

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden