Nederlands MediaNetwerk


Door Ton Verlind. Op het gevaar af de verdenking van bevooroordeeldheid op me te laden, wil ik hier toch de loftrompet blazen over de
Brandpunt uitzending van zondagavond. De
KRO sloot de trits omroepvernieuwingen van de afgelopen week af. Welk pad valt er nog te bewandelen?, vroeg ik me af, nu de bootjes van
WNL,
NOS-NRT,
EO,
VARA,
Powned, en
NCRV de woelige baren al hadden betreden met hun nieuwe actualiteitenprogramma’s. Eerlijk gezegd vind ik de vernieuwing die de "mastodonten" van
Brandpunt in hun eerste uitzending lieten zien, de meest betekenisvolle van de gehele week. De
KRO heeft een paar terechte journalistieke keuzes gemaakt, die passen in De Tijdgeest. Géén journalistieke bangmakerij, die je in de industrieel gemaakte nieuwsprogramma’s ziet. Steeds vaker zetten journalisten niet meer dan de eerste stap door de voordeur, om de kijkers op te zadelen met snelle oppervlakkige analyses. Dit
Brandpunt komt door de achterdeur en neemt de tijd om het hele huis zorgvuldig te verkennen. Door bekende feiten te voorzien van context (de man die 4 jaar dood lag in zijn woning) ontstaat een nieuwe kijk op de actualiteit. Niet hijgerig, niet opgefokt, maar met betrokkenheid. Slowjournalism, zoals
Fons de Poel het noemt. Alle reportages in
Brandpunt waren goed aan de maat. Of het de dode man in Friesland betrof (met een mooie sociologische schets van de omgeving door
Fons de Poel), de reportage van
Wouter Kurpershoek in Kabul over tolken die door de Taliban met de dood worden bedreigd omdat ze werkten voor de Nederlanders of het portret van
Sven Kockelmann van
Maxime Verhagen (een betrouwbare rat): het was televisie in de beste traditie van
Brandpunt. Uitstekend vertaald naar de behoefte van deze tijd. “Wat heeft het met de
KRO te maken?”, zou hoofdredacteur
Carel Kuyl van het
Nieuwsuur mij nu ongetwijfeld vragen als we net als vorige week samen in een uitzending van
BNR Nieuwsradio zouden zitten. In de ogen van Carel is profilering iets van voorbije tijden. Wat
Brandpunt tot
Brandpunt maakt, is het lef om tegen de stroom in deze keuze te maken. Profileren is niet een kwestie van iets vinden (meer diepgang in de journalistiek brengen bv), maar het vooral doen. Overigens vertelde Carel me, dat hij het nieuwe
Brandpunt van alle journalistieke vernieuwingen bij de publieke omroep (naast zijn eigen
Nieuwsuur) een goede kans gaf. Eerder al heb ik in mijn weblogs betoogd, dat de technische vooruitgang televisie niet in alle opzichten goed heeft gedaan. Verslaggevers zijn tegenwoordig in no time met hun satellietwagens ter plekken. Hun eagerness om on the spot live verslag te doen, is groter dan de intelligentie waarmee de feiten worden verzameld. Te vaak hoor ik “onze man” ter plekke in beeld vertellen, dat er helaas nog geen feiten te melden zijn. Of erger: de verslaggever vertelt me in beeld, wat ik graag met eigen ogen had willen zien.
Brandpunt slaagt er in te doen, waar televisie op zijn beste momenten het sterkst is: het nieuws laten meebeleven. Oók verademend: geen protserig, vanuit het buitenland afgekeken décor, geen hijgerige presentatie, terughoudende vormgeving. “Waar wij écht een onderscheid in gaan maken is, dat
Brandpunt een reportageprogramma wordt. Story telling. Beeldende kracht. Wij kunnen niks maskeren met studio-interviewtjes, even een snel instartje doen en een filmpje hier en een presentatietje daar. Wij gaan goeie verhalen vertellen, mooier gefilmd dan je gemiddeld ziet met veel aandacht voor camerawerk, montage en belichting, zodat het er héél mooi uit komt te zien “, zei
Fons de Poel in een interview in de
Gooi- en Eemlander van zaterdag 11 september. Wat mij betreft zijn al die pretenties in de eerste uitzending waargemaakt. De wedergeboorte van
Brandpunt laat zien, wat we de afgelopen jaren node misten: Brandpunt. Aan het eind van een week vol vernieuwingen geeft deze laatste uitzending me de gelegenheid om mijn persoonlijke ranking te maken.
1. Brandpunt, KRO 2. Nieuwsuur, NOS-NTR 3. Pownews (niet vanwege het resultaat, wel vanwege de ambities), Powned 4. Uitgesproken EO 5. Altijd wat, NCRV 6. Uitgesproken WNL 7. Avondspits, WNL (Radio 1) 8. Ochtenspits, WNL 9. Madiwodo, Vara-BNN 10. Uitgesproken Vara
www.tonverlind.nl Lees van Ton ook: -
De vernieuwingen bij de publieke omroep (1) -
Handen af van Radio 2! -
Hans Laroes vergaloppeert zich -
Nieuwe Publieke Omroep mist realiteitszin -
Politieke visie op de publieke omroep heeft soms de diepgang van ee... -
Peter R. de Vries: Ik weet het niet... -
Klant wordt nog verder de digitale wereld ingetrokken -
Jan des Bouvrie is veroordeeld voordat zijn schuld vaststaat

Weergaven: 65

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Jan Bennink op 29 September 2010 op 11.54
Interessante analyse. Dank Ton.

Interviews

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Game over

Deze coronatijd, die gelukkig bijna voorbij is, doet een groot beroep op velen. Op hun uithoudings-en doorzettingvermogen. En op de creatieve capaciteiten. Op social media ontstaan dan ook steeds meer zelfbedachte spelletjes

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Cor Hospes: Corona en het demasqué van het merkdenken

Om te lachen zijn ze, ja echt. De reclamefilmpjes waarmee merken in tijden van corona proberen sympathie te winnen

Jeroen Verkroost: Redt de Autoriteit het nieuws? CSI AdTech? Post-corona trendrapport lezen? Hoe paait Google oudjes?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden