Nederlands MediaNetwerk

Deze week werd via buitenlandse media bekend dat Farc-leider 'Mono Jojoy' bij militaire operaties door het Colombiaanse leger was gedood. Terwijl ik het bericht op Twitter las, dacht ik meteen aan Tanja Nijmeijer. Immers, Mono Jojoy was haar commandant, herinnerde ik mij van de documentaire Dichter bij Tanja.

Ik wachtte tot de Nederlandse media het bericht oppakten, maar het bleef oorverdovend stil. Alles wat er werd gemeld was een bericht op Nu.nl dat Mono Jojoy was gedood. Ik besloot een tip naar het ANP te sturen en verzond ook nog even een kattenbelletje naar Nu.nl. Deze laatste voegde even later een alinea toe, maar van de kant van het ANP bleef het stil.

Dan maar kijken of de Colombiaanse pers iets over Tanja meldde. Semana schreef dat ze mogelijk onder de gedode terroristen was. Kijk, dat was al iets. Ik retweette het bericht en wachtte af. GeenStijl bleek de wakkerste onder de Nederlandse media, maar de kennis van het Spaans was wat minder, zodat gemeld werd dat volgens Semana Tanja was omgekomen.

Toen werden de Nederlandse media wakker. Massaal werd gemeld dat Tanja mogelijk was omgekomen, hoewel sommige het 'mogelijk' voor het gemak maar weglieten. Allemaal verwezen de media naar de site van Semana als bron.

Hier zien we dus de zwakte van de Nederlandse media, die voor buitenlands nieuws grotendeels leunen op buitenlandse media. Dit zagen we ook gebeuren bij de zaak rond Joran van der Sloot in Peru. De oorzaak is een gebrek aan Nederlandse correspondenten in Zuid-Amerika. Ja, natuurlijk zitten er wel correspondenten, maar ze verslaan meestal heel Latijns-Amerika voor één enkel medium. Dus wat doe je als je in Brazilie zit en er gebeurt iets in Colombia? Dan zoek je de Colombiaanse media af naar snippers informatie. En als het echt een grote zaak wordt, vlieg je er naartoe, maar dan ben je al gauw een paar dagen verder.

Zelfs Nederlandse correspondenten die in Colombia zelf zitten, leunen voor hun informatie sterk op Colombiaanse collega's. Waarom? Omdat ze niet de netwerken hebben en de expertise om dergelijke informatie boven water te krijgen. Wie moet je bellen als je nieuws zoekt over een legeractie ergens diep in de jungle? Correspondenten moeten ook het hoofd boven water zien te houden en zijn dus meestal zeer allround bezig. Want over het algemeen is de interesse voor nieuws over Latijns-Amerika zeer gering.

Alleen als een Nederlandse psychopaat een moord pleegt in Peru, of een knappe terroriste uit Denekamp mogelijk het leven laat bij een groot bombardement in Colombia, zijn de Nederlandse media voor even geïnteresseerd. Het soort verslaggeving wat je rond dergelijke incidenten krijgt, stijgt helaas niet uit boven het niveau van google translate.

Weergaven: 65

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Erwin Fisser: Wat er mankeert aan alleen samen

Bij de lancering van de meest besproken app sinds Pokémon Go, de Coronamelder, zag ik dat de volgende pay-off Alleen samen krijgen we corona onder controle nog steeds wordt gebruikt

Jeroen Verkroost: Over platencontracten, Facebook en Crocs

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: What big brands can learn from a small retailer

Aim to make the best better and invite your customer in your process. How a local retail shop thrives in a very competitive market

[Column] Machiel Verkuyl: Breek uit je eigen bubbel!

Veel mensen in mijn omgeving hebben The social dilemma gekeken, de documentaire op Netflix over social media. Het was voor mij geen onthulling van Bijbelse proporties, veel van de conclusies kennen we wel. Herkenbaar was het zeker. Ik miste in de documentaire een tegenwoord, een ander perspectief

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden