Nederlands MediaNetwerk


Eneco zet het crowdsourcing platform
Edge Amsterdam in voor de ontwikkeling van social media concepten. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar de hoofdstad voor een inspirerend gesprek met
Derek Ariëns, managing director van Edge Amsterdam.



Dag Derek, hoe is het met je?

'Erg goed, dank je. We zijn nu druk bezig met een opdracht voor een automerk, echt een gave opdracht. Helaas kan ik er nog niks over zeggen, maar de creatieve concepten die zijn binnen gekomen zien er stuk voor stuk allemaal gaaf uit. We zitten momenteel in de review fase waarbij we de concepten bekijken met ervaren creatieven. Deze feedback wordt nog een keer teruggestuurd naar de talenten die de tijd krijgen om verbeteringen door te voeren. Daarna presenteren wij de top 5 aan de klant.'

Wat is Edge Amsterdam?

'Edge Amsterdam is een online creatief netwerk waar internationaal creatief talent de kans krijgt om te werken op opdrachten van merken maar ook van bureaus. Edge is gebaseerd op crowdsourcing maar wij noemen het elite-sourcing. Crowdsourcing met de juiste crowd. Dat betekent dat we een kleiner netwerk hebben maar wel van hogere kwaliteit. Het netwerk is multidisciplinair. Hierdoor kunnen we verschillende soorten opdrachten aan. Van online en social media tot graphic design opdrachten en van innovatie- en trendopdrachten tot geïntegreerde reclamecampagnes. Jong talent levert een frisse blik op merken en producten. Deze frisse blikken kunnen verder uitgewerkt worden door het bureau van de klant of Edge kan het merk helpen bij de uitvoering.
Daarnaast zetten wij ervaren creatieven in voor de review van de concepten zodat er goede feedback komt naar het talent en dat de klant goede concepten krijgt. Wij geloven heel erg dat de toekomst van de reclame-industrie een hybride businessmodel is waarbij bureaus, merken en talenten samenwerken om tot het beste resultaat te komen. '

Wat hebben jullie precies gedaan voor Eneco? Vertel alles!

'Eneco heeft ervoor gekozen om naast de door FHV BBDO bedachte campagne
Samen gaan we voor duurzaam ook een social media traject in te zetten dat moest aansluiten op deze campagne. Eneco heeft als doel om door middel van deze concepten zich actiever aan mensen te binden, meer service te bieden en de dialoog aan te gaan. De winnaars van de pitch, Bas en Koen Janssen worden door Eneco en FHV BBDO betrokken bij de verdere uitwerking van het concept. Dat is nu precies het doel van Edge. Jonge talenten een kans geven om voor merken te werken door ze te betrekken bij de uitwerking zodat ze een gedegen portfolio opbouwen en kunnen netwerken. Het doel van een online netwerk is altijd om offline weer bij elkaar te komen, dat geldt voor
Facebook maar ook voor ons netwerk. Op dit moment ligt het winnende concept bij FHV BBDO om verder uit te werken. FHV BBDO staat hier heel open in als creatief bureau. Ook dat is verfrissend.'


Hoe ziet de tweede helft van 2011 eruit voor Edge Amsterdam?

'Wij zien steeds meer merken gebruik maken van crowdsourcing. Het wordt steeds meer main stream. Echter komen wij ook nog een hoop initiatieven tegen waarbij het proces en de reden voor crowdsourcing niet goed wordt doorgedacht waardoor uiteindelijk problemen ontstaan, in hoeveelheid of in kwaliteit. Een van onze doelen is om te laten zien aan al die initiatieven dat het zoveel beter kan als je het goed doordenkt van te voren.
De tweede helft van 2011 gaat voor ons erg belangrijk worden. Wij hebben al een aantal opdrachten liggen voor die periode en denken daarnaast nog meer interessante opdrachten te kunnen doen voor merken maar ook voor de creatieve bureaus. Zij zijn ook vaak op zoek naar creatieve input. En wat is dan beter om die input van een jonge, getalenteerde doelgroep te krijgen. Daarnaast kunnen bureaus ook talent scouten via ons netwerk. Zoals het er nu uitziet kijken we tegen een omzetverdubbeling aan vergeleken met de 1 e helft van 2011.'


Wat is het laatste nieuws?
'Om de talenten nog meer in hun behoefte te voorzien zijn we een nieuw initiatief - The Creative Sessions - gestart. Creatieve sessies bij ons op kantoor of bij partners op kantoor om het gat te dichten tussen einde opleiding en het begin van werken. Daar ligt een enorme behoefte. Dit blijkt ook al wel uit het feit dat de overheid dit als kernprobleem heeft aangemerkt. De sessies kunnen masterclasses zijn, creatieve sessies voor goede doelen, workshops of gewoon netwerken onder het genot van een drankje. The Creative Sessions zal een Europees programma worden waarbij partners - bureaus, merken - zich kunnen aansluiten om de talenten allerlei onderwerpen bij te leren, maar om ook van die talenten te leren. Daarnaast kunnen tijdens de sessies maatschappelijke problemen aangekaart worden om die samen met partners - merken, bureaus - op te lossen.'

www.edge-amsterdam.com

www.thecreativesessions.com

 

 

Weergaven: 142

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interviews] Video-interviews tijdens Online Radio Awards

Tijdens het symposium van de Online Radio Awards is een aantal toonaangevende sprekers geïnterviewd, onder wie Jeroen de Bakker, Kamran Ullah, Marvin Jacobs van Airborne, Elger van der Well, Wim Eikelboom Arjan Snijders en Liedewij Hentelaar

[Interview] Video-interview met Matthias Scholten, directeur FC Group (RTL Group)

Een video-interview met Matthias Scholten, directeur van FC Group, over de televisiemarkt en FC Group, de creatiepoot van RTL Group

[Interview] Video-interview met Ton Rozestraten over marktontwikkelingen en Screenforce Day

Een uitgebreid video-interview met Ron Rozestraten, voorzitter Screenforce en CCO RTL Nederland, over de televisiemarkt, ontwikkelingen en Screenforce Day

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Linda Mertens, oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken

Linda Mertens is oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Amanda Bosma, Audio & Content Lead bij JUKE

Amanda Bosma is Audio & Content Lead bij JUKE. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marvin Jacobs: Generation Headphone bereik je niet meer via het scherm

Podcastluisteraars doen altijd iets anders terwijl ze luisteren: autorijden, huishoudelijke klusjes of sporten. Allemaal momenten waarop je als merk normaal gesproken geen rol van betekenis speelt

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bold Bud, smakeloos Aegon en feel good Unox

Terwijl heel bierproducerend Nederland zich met campagnes richt op 0.0, hipster-ness of de historie van het merk, blijft er ongemerkt een vakje leeg. Het bier van nu, het bier van jou. Dat moet de strateeg hebben gedacht die Bud in Nederland mocht introduceren. En geef haar of hem eens ongelijk

[Column] Cor Hospes: Kloterige kijkcijfers

Programmamanagers, zendermanagers, marketeers... ze hangen aan het infuus van cijfers. Ze willen likes en linkjes turven, ze willen torenhoge rapporten met kijk- en luistercijfers. Ze willen weten wat hun acties en campagnes opleveren. Ze willen meten, omdat ze bang zijn dat ze het anders niet begrijpen

[Column] Marianne van Soomeren: Wie heeft de grootste banaan?

Op 8 oktober was het Screenforce Day, de dag dat we met zijn allen het medium televisie vieren. Op het podium was het een komen en gaan van onze broadcasters die met ronkende verhalen en flitsende filmpjes vertelden over hun eigen successen en avonturen op digitaal en datagebied

Jeroen Verkroost: AI, voice bij DPG Media, Instagram Threads, Mediamonitor, Kramp, zoektocht  

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) ‘ziet kansen in de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie om menselijk denkvermogen te imiteren en zelfstandig problemen op te lossen’

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden