Nederlands MediaNetwerk

Sanoma Uitgevers en
Sanoma Digital kregen deze week één gezamenlijke naam:
Sanoma Media. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar het altijd weer gezellige Hoofddorp voor een inspirerend gesprek met
Dick Molman, CEO van Sanoma Media.


Dag Dick, hoe is het met Sanoma Media in het algemeen en met haar CEO in het bijzonder?
'Met Sanoma Media en haar CEO gaat het goed. Van 5 tot en met 7 april vindt ook de jaarlijkse Sanoma Media Parade plaats. In drie dagen bezoeken 3000 relaties/adverteerders de ruim 100 workshops die wij organiseren. Dit zijn inspirerende dagen en ik  ben er best trots op dat wij in staat zijn om onze expertise te delen op deze manier.'

Waarom is besloten tot de naamswijziging?

'Deze naamsverandering sluit aan op de integratie op internationaal niveau van de consumenten divisies Sanoma Magazines en Sanoma Entertainment. Deze nieuwe divisie heet sinds 1 januari Sanoma Media. Dit wordt ook op landenniveau doorgezet. Sinds 5 april 2011 positioneren Sanoma Uitgevers en Sanoma Digital zich dan ook nadrukkelijker – gezamenlijk - als mediabedrijf. Daarom hanteren we één merknaam: Sanoma Media.'

Gaat het alleen om een naamswijziging of verandert ook de organisatiestructuur?
'Het betreft een naamswijziging. Print en digitaal bevinden zich in een andere lifecycle, zijn verschillende businesses, met een eigen klantenpakket, werkwijze en doelstelling. Dit vereist focus en specialisatie: de onderverdeling Print en Digitaal blijft dan ook bestaan. De kracht van Sanoma ligt in het feit dat Sanoma één mediabedrijf is waar expertises gebundeld kunnen worden in crossmediale proposities. Dit komt in de naam Sanoma Media tot uiting.'

Wat betekent Sanoma Media voor adverteerders? Wat wil de adverteerder van vandaag en morgen en hoe gaat Sanoma Media die bedienen?
'De adverteerder wil op een slimme en effectieve manier tussen de oren van hun doelgroep wil komen. We brengen hen in contact met de doelgroep, of dit nu via print, apps, events of websites moet gebeuren.'

Als we de HOI cijfers bekijken zien we de het mediumtype tijdschriften al lange tijd onder druk staat, hoewel bijvoorbeeld de vrouwenbladen van Sanoma bij de meest recente cijfers mooi overeind bleven. Hoe zie jij de rol van papieren tijdschriften binnen Sanoma Media in de komende jaren ontwikkelen?
'De tijdschriften tak is onze sterkste pijler, maar we zien ook, wereldwijd, dat de groei bij tijdschriften eruit is. Verdwijnt het tijdschrift daarom, nee dat geloof ik niet. Mensen hebben altijd behoefte aan een blad waar voor hem of haar interessante informatie geclusterd bij elkaar is gebracht, waar creatieve mensen over na hebben gedacht hoe beeld en tekst aansluiten bij de behoefte van de lezer. En hoewel wij inderdaad onze print positie weten te stabiliseren, bouwen we wel aan digitaal en zoeken we naar andere manieren om te groeien.'

Digitale media hebben de toekomst, dat vindt iedereen. Ook worstelen alle uitgevers met online verdienmodellen. Hoe gaat dat bij Sanoma Media, hoeveel draagt digitaal op dit moment bij aan omzet en winst en hoe zie je dat in de toekomst?
'Digital groeit en draagt inmiddels 15 procent bij aan de omzet. Wij verwachten dat de digtale markt blijft groeien. dat zien we ook aan de cijfers van bijvoorbeeld de mobiele markt. Dat gaat zelfs veel sneller dan we verwacht hadden.'

Sanoma heeft direct vol ingezet op de iPad. Wat is de stand van zaken? Zijn er al cases te maken van werkende exploitatiemodellen bij Sanoma die nu al geld opleveren? En welke toekomst zie je voor de iPad als uitgeefplatform?
'De tablet markt staat nog in de kinderschoenen. Dit betekent dat iedereen zoekende is naar het beste verdienmodel. Op dit moment hebben wij 30 mobiele apps en 6 Ipad apps. Deels gratis, deels betaald. Het kost tijd om deze nieuwe markten te ontwikkelen. We kiezen er echter wel bewust voor om in de voorhoede te opereren.'

Uitgevers zit in Hoofddorp, waar het mannenbladencluster nu ook is. Digital zit in Amsterdam. Zijn er plannen om alles bij elkaar te brengen? Nu de merken die je hebt allemaal multimediaal worden, kan dat toch bijna niet anders?
'We zitten op diverse locaties. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in Doetinchem en in Culemborg  - Kieskeurig.nl. Maar in de praktijk merken we dat dit geen barrière voor geïntegreerde samenwerking is. We blijven echter wel structureel bekijken of we op de juiste manier gehuisvest zijn. Door het nieuwe werken waardoor mensen meer thuis werken, is het op termijn niet uit te sluiten dat we nog meer business units bij elkaar gaan brengen.'

Met betrekking tot de uitgeefstrategie; wat is jouw visie op groei? Wat definieert het evenwicht tussen overnames en autonome groei?
'We groeien zowel autonoom als door acquisities. Het evenwicht wordt betpaald door de kansen die zich aandienen. Dat is nogal onvoorspelbaar.'

In het persbericht dat deze week werd uitgestuurd staat dat Sanoma Mediaeen mediahuis is met ambities op het gebied van bewegend beeld. SBS staat te koop. Is Sanoma Media serieus in de markt?
'Wij willen de komende jaren als mediabedrijf blijven groeien. Dit betekent onze positie in de print- en eventsmarkt stabiliseren, groeien in digitale media en ook uitbreiden van ons portfolio met bewegend beeld. We werken nu al met bewegend beeld in onze apps, op Nu.nl, Zie.nl en in veel van onze online titels. Toevoeging van dit mediumtype aan ons portfolio versterkt onze positie als Mediabedrijf: we bieden media- en marketingkennis aan op 4 terreinen: print, digitaal, events en bewegend beeld. We zijn een beursgenoteerd bedrijf. Daardoor kan ik verder geen uitspraken doen over geruchten in de markt.'


BREAKING NEWS: Er was natuurlijk al een vermoeden maar nu ook bevestigd: Sanoma biedt op SBS-zenders


www.sanomamedia.nl

Weergaven: 268

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex

Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

[Column] Marloes Rusting: De rode lampion

Marloes Rusting is Client Director bij Initiative. Voor Nederlands MediaNetwerk dook ze in het fenomeen Halloween

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden