Nederlands MediaNetwerk

Sanoma Uitgevers en
Sanoma Digital kregen deze week één gezamenlijke naam:
Sanoma Media. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar het altijd weer gezellige Hoofddorp voor een inspirerend gesprek met
Dick Molman, CEO van Sanoma Media.


Dag Dick, hoe is het met Sanoma Media in het algemeen en met haar CEO in het bijzonder?
'Met Sanoma Media en haar CEO gaat het goed. Van 5 tot en met 7 april vindt ook de jaarlijkse Sanoma Media Parade plaats. In drie dagen bezoeken 3000 relaties/adverteerders de ruim 100 workshops die wij organiseren. Dit zijn inspirerende dagen en ik  ben er best trots op dat wij in staat zijn om onze expertise te delen op deze manier.'

Waarom is besloten tot de naamswijziging?

'Deze naamsverandering sluit aan op de integratie op internationaal niveau van de consumenten divisies Sanoma Magazines en Sanoma Entertainment. Deze nieuwe divisie heet sinds 1 januari Sanoma Media. Dit wordt ook op landenniveau doorgezet. Sinds 5 april 2011 positioneren Sanoma Uitgevers en Sanoma Digital zich dan ook nadrukkelijker – gezamenlijk - als mediabedrijf. Daarom hanteren we één merknaam: Sanoma Media.'

Gaat het alleen om een naamswijziging of verandert ook de organisatiestructuur?
'Het betreft een naamswijziging. Print en digitaal bevinden zich in een andere lifecycle, zijn verschillende businesses, met een eigen klantenpakket, werkwijze en doelstelling. Dit vereist focus en specialisatie: de onderverdeling Print en Digitaal blijft dan ook bestaan. De kracht van Sanoma ligt in het feit dat Sanoma één mediabedrijf is waar expertises gebundeld kunnen worden in crossmediale proposities. Dit komt in de naam Sanoma Media tot uiting.'

Wat betekent Sanoma Media voor adverteerders? Wat wil de adverteerder van vandaag en morgen en hoe gaat Sanoma Media die bedienen?
'De adverteerder wil op een slimme en effectieve manier tussen de oren van hun doelgroep wil komen. We brengen hen in contact met de doelgroep, of dit nu via print, apps, events of websites moet gebeuren.'

Als we de HOI cijfers bekijken zien we de het mediumtype tijdschriften al lange tijd onder druk staat, hoewel bijvoorbeeld de vrouwenbladen van Sanoma bij de meest recente cijfers mooi overeind bleven. Hoe zie jij de rol van papieren tijdschriften binnen Sanoma Media in de komende jaren ontwikkelen?
'De tijdschriften tak is onze sterkste pijler, maar we zien ook, wereldwijd, dat de groei bij tijdschriften eruit is. Verdwijnt het tijdschrift daarom, nee dat geloof ik niet. Mensen hebben altijd behoefte aan een blad waar voor hem of haar interessante informatie geclusterd bij elkaar is gebracht, waar creatieve mensen over na hebben gedacht hoe beeld en tekst aansluiten bij de behoefte van de lezer. En hoewel wij inderdaad onze print positie weten te stabiliseren, bouwen we wel aan digitaal en zoeken we naar andere manieren om te groeien.'

Digitale media hebben de toekomst, dat vindt iedereen. Ook worstelen alle uitgevers met online verdienmodellen. Hoe gaat dat bij Sanoma Media, hoeveel draagt digitaal op dit moment bij aan omzet en winst en hoe zie je dat in de toekomst?
'Digital groeit en draagt inmiddels 15 procent bij aan de omzet. Wij verwachten dat de digtale markt blijft groeien. dat zien we ook aan de cijfers van bijvoorbeeld de mobiele markt. Dat gaat zelfs veel sneller dan we verwacht hadden.'

Sanoma heeft direct vol ingezet op de iPad. Wat is de stand van zaken? Zijn er al cases te maken van werkende exploitatiemodellen bij Sanoma die nu al geld opleveren? En welke toekomst zie je voor de iPad als uitgeefplatform?
'De tablet markt staat nog in de kinderschoenen. Dit betekent dat iedereen zoekende is naar het beste verdienmodel. Op dit moment hebben wij 30 mobiele apps en 6 Ipad apps. Deels gratis, deels betaald. Het kost tijd om deze nieuwe markten te ontwikkelen. We kiezen er echter wel bewust voor om in de voorhoede te opereren.'

Uitgevers zit in Hoofddorp, waar het mannenbladencluster nu ook is. Digital zit in Amsterdam. Zijn er plannen om alles bij elkaar te brengen? Nu de merken die je hebt allemaal multimediaal worden, kan dat toch bijna niet anders?
'We zitten op diverse locaties. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in Doetinchem en in Culemborg  - Kieskeurig.nl. Maar in de praktijk merken we dat dit geen barrière voor geïntegreerde samenwerking is. We blijven echter wel structureel bekijken of we op de juiste manier gehuisvest zijn. Door het nieuwe werken waardoor mensen meer thuis werken, is het op termijn niet uit te sluiten dat we nog meer business units bij elkaar gaan brengen.'

Met betrekking tot de uitgeefstrategie; wat is jouw visie op groei? Wat definieert het evenwicht tussen overnames en autonome groei?
'We groeien zowel autonoom als door acquisities. Het evenwicht wordt betpaald door de kansen die zich aandienen. Dat is nogal onvoorspelbaar.'

In het persbericht dat deze week werd uitgestuurd staat dat Sanoma Mediaeen mediahuis is met ambities op het gebied van bewegend beeld. SBS staat te koop. Is Sanoma Media serieus in de markt?
'Wij willen de komende jaren als mediabedrijf blijven groeien. Dit betekent onze positie in de print- en eventsmarkt stabiliseren, groeien in digitale media en ook uitbreiden van ons portfolio met bewegend beeld. We werken nu al met bewegend beeld in onze apps, op Nu.nl, Zie.nl en in veel van onze online titels. Toevoeging van dit mediumtype aan ons portfolio versterkt onze positie als Mediabedrijf: we bieden media- en marketingkennis aan op 4 terreinen: print, digitaal, events en bewegend beeld. We zijn een beursgenoteerd bedrijf. Daardoor kan ik verder geen uitspraken doen over geruchten in de markt.'


BREAKING NEWS: Er was natuurlijk al een vermoeden maar nu ook bevestigd: Sanoma biedt op SBS-zenders


www.sanomamedia.nl

Weergaven: 268

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interviews] Video-interviews tijdens Online Radio Awards

Tijdens het symposium van de Online Radio Awards is een aantal toonaangevende sprekers geïnterviewd, onder wie Jeroen de Bakker, Kamran Ullah, Marvin Jacobs van Airborne, Elger van der Well, Wim Eikelboom Arjan Snijders en Liedewij Hentelaar

[Interview] Video-interview met Matthias Scholten, directeur FC Group (RTL Group)

Een video-interview met Matthias Scholten, directeur van FC Group, over de televisiemarkt en FC Group, de creatiepoot van RTL Group

[Interview] Video-interview met Ton Rozestraten over marktontwikkelingen en Screenforce Day

Een uitgebreid video-interview met Ron Rozestraten, voorzitter Screenforce en CCO RTL Nederland, over de televisiemarkt, ontwikkelingen en Screenforce Day

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Linda Mertens, oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken

Linda Mertens is oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Amanda Bosma, Audio & Content Lead bij JUKE

Amanda Bosma is Audio & Content Lead bij JUKE. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marvin Jacobs: Generation Headphone bereik je niet meer via het scherm

Podcastluisteraars doen altijd iets anders terwijl ze luisteren: autorijden, huishoudelijke klusjes of sporten. Allemaal momenten waarop je als merk normaal gesproken geen rol van betekenis speelt

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bold Bud, smakeloos Aegon en feel good Unox

Terwijl heel bierproducerend Nederland zich met campagnes richt op 0.0, hipster-ness of de historie van het merk, blijft er ongemerkt een vakje leeg. Het bier van nu, het bier van jou. Dat moet de strateeg hebben gedacht die Bud in Nederland mocht introduceren. En geef haar of hem eens ongelijk

[Column] Cor Hospes: Kloterige kijkcijfers

Programmamanagers, zendermanagers, marketeers... ze hangen aan het infuus van cijfers. Ze willen likes en linkjes turven, ze willen torenhoge rapporten met kijk- en luistercijfers. Ze willen weten wat hun acties en campagnes opleveren. Ze willen meten, omdat ze bang zijn dat ze het anders niet begrijpen

[Column] Marianne van Soomeren: Wie heeft de grootste banaan?

Op 8 oktober was het Screenforce Day, de dag dat we met zijn allen het medium televisie vieren. Op het podium was het een komen en gaan van onze broadcasters die met ronkende verhalen en flitsende filmpjes vertelden over hun eigen successen en avonturen op digitaal en datagebied

Jeroen Verkroost: AI, voice bij DPG Media, Instagram Threads, Mediamonitor, Kramp, zoektocht  

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) ‘ziet kansen in de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie om menselijk denkvermogen te imiteren en zelfstandig problemen op te lossen’

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden