Nederlands MediaNetwerk

Sanoma Uitgevers en
Sanoma Digital kregen deze week één gezamenlijke naam:
Sanoma Media. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar het altijd weer gezellige Hoofddorp voor een inspirerend gesprek met
Dick Molman, CEO van Sanoma Media.


Dag Dick, hoe is het met Sanoma Media in het algemeen en met haar CEO in het bijzonder?
'Met Sanoma Media en haar CEO gaat het goed. Van 5 tot en met 7 april vindt ook de jaarlijkse Sanoma Media Parade plaats. In drie dagen bezoeken 3000 relaties/adverteerders de ruim 100 workshops die wij organiseren. Dit zijn inspirerende dagen en ik  ben er best trots op dat wij in staat zijn om onze expertise te delen op deze manier.'

Waarom is besloten tot de naamswijziging?

'Deze naamsverandering sluit aan op de integratie op internationaal niveau van de consumenten divisies Sanoma Magazines en Sanoma Entertainment. Deze nieuwe divisie heet sinds 1 januari Sanoma Media. Dit wordt ook op landenniveau doorgezet. Sinds 5 april 2011 positioneren Sanoma Uitgevers en Sanoma Digital zich dan ook nadrukkelijker – gezamenlijk - als mediabedrijf. Daarom hanteren we één merknaam: Sanoma Media.'

Gaat het alleen om een naamswijziging of verandert ook de organisatiestructuur?
'Het betreft een naamswijziging. Print en digitaal bevinden zich in een andere lifecycle, zijn verschillende businesses, met een eigen klantenpakket, werkwijze en doelstelling. Dit vereist focus en specialisatie: de onderverdeling Print en Digitaal blijft dan ook bestaan. De kracht van Sanoma ligt in het feit dat Sanoma één mediabedrijf is waar expertises gebundeld kunnen worden in crossmediale proposities. Dit komt in de naam Sanoma Media tot uiting.'

Wat betekent Sanoma Media voor adverteerders? Wat wil de adverteerder van vandaag en morgen en hoe gaat Sanoma Media die bedienen?
'De adverteerder wil op een slimme en effectieve manier tussen de oren van hun doelgroep wil komen. We brengen hen in contact met de doelgroep, of dit nu via print, apps, events of websites moet gebeuren.'

Als we de HOI cijfers bekijken zien we de het mediumtype tijdschriften al lange tijd onder druk staat, hoewel bijvoorbeeld de vrouwenbladen van Sanoma bij de meest recente cijfers mooi overeind bleven. Hoe zie jij de rol van papieren tijdschriften binnen Sanoma Media in de komende jaren ontwikkelen?
'De tijdschriften tak is onze sterkste pijler, maar we zien ook, wereldwijd, dat de groei bij tijdschriften eruit is. Verdwijnt het tijdschrift daarom, nee dat geloof ik niet. Mensen hebben altijd behoefte aan een blad waar voor hem of haar interessante informatie geclusterd bij elkaar is gebracht, waar creatieve mensen over na hebben gedacht hoe beeld en tekst aansluiten bij de behoefte van de lezer. En hoewel wij inderdaad onze print positie weten te stabiliseren, bouwen we wel aan digitaal en zoeken we naar andere manieren om te groeien.'

Digitale media hebben de toekomst, dat vindt iedereen. Ook worstelen alle uitgevers met online verdienmodellen. Hoe gaat dat bij Sanoma Media, hoeveel draagt digitaal op dit moment bij aan omzet en winst en hoe zie je dat in de toekomst?
'Digital groeit en draagt inmiddels 15 procent bij aan de omzet. Wij verwachten dat de digtale markt blijft groeien. dat zien we ook aan de cijfers van bijvoorbeeld de mobiele markt. Dat gaat zelfs veel sneller dan we verwacht hadden.'

Sanoma heeft direct vol ingezet op de iPad. Wat is de stand van zaken? Zijn er al cases te maken van werkende exploitatiemodellen bij Sanoma die nu al geld opleveren? En welke toekomst zie je voor de iPad als uitgeefplatform?
'De tablet markt staat nog in de kinderschoenen. Dit betekent dat iedereen zoekende is naar het beste verdienmodel. Op dit moment hebben wij 30 mobiele apps en 6 Ipad apps. Deels gratis, deels betaald. Het kost tijd om deze nieuwe markten te ontwikkelen. We kiezen er echter wel bewust voor om in de voorhoede te opereren.'

Uitgevers zit in Hoofddorp, waar het mannenbladencluster nu ook is. Digital zit in Amsterdam. Zijn er plannen om alles bij elkaar te brengen? Nu de merken die je hebt allemaal multimediaal worden, kan dat toch bijna niet anders?
'We zitten op diverse locaties. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in Doetinchem en in Culemborg  - Kieskeurig.nl. Maar in de praktijk merken we dat dit geen barrière voor geïntegreerde samenwerking is. We blijven echter wel structureel bekijken of we op de juiste manier gehuisvest zijn. Door het nieuwe werken waardoor mensen meer thuis werken, is het op termijn niet uit te sluiten dat we nog meer business units bij elkaar gaan brengen.'

Met betrekking tot de uitgeefstrategie; wat is jouw visie op groei? Wat definieert het evenwicht tussen overnames en autonome groei?
'We groeien zowel autonoom als door acquisities. Het evenwicht wordt betpaald door de kansen die zich aandienen. Dat is nogal onvoorspelbaar.'

In het persbericht dat deze week werd uitgestuurd staat dat Sanoma Mediaeen mediahuis is met ambities op het gebied van bewegend beeld. SBS staat te koop. Is Sanoma Media serieus in de markt?
'Wij willen de komende jaren als mediabedrijf blijven groeien. Dit betekent onze positie in de print- en eventsmarkt stabiliseren, groeien in digitale media en ook uitbreiden van ons portfolio met bewegend beeld. We werken nu al met bewegend beeld in onze apps, op Nu.nl, Zie.nl en in veel van onze online titels. Toevoeging van dit mediumtype aan ons portfolio versterkt onze positie als Mediabedrijf: we bieden media- en marketingkennis aan op 4 terreinen: print, digitaal, events en bewegend beeld. We zijn een beursgenoteerd bedrijf. Daardoor kan ik verder geen uitspraken doen over geruchten in de markt.'


BREAKING NEWS: Er was natuurlijk al een vermoeden maar nu ook bevestigd: Sanoma biedt op SBS-zenders


www.sanomamedia.nl

Weergaven: 271

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Startup Competition 1 year later: RapidPricer

RapidPricer was one of the winning startups of the Startup Competition 2019. How did the company continue it’s operation? Dutch MediaNetwork asks ​​​​​​​ Kiran Gange.

[Interview] Arun Maljaars: Door partnerships worden grote programma’s met onmogelijke budgetten toch gemaakt

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende content

[Startup Competitie] David Hoogendam over The Pool

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2020 op 15 april in Amsterdam. We spreken met David Hoogendam van The Pool

[Interview] Floris Venneman over de overname van tv-zender ONS

ONS is overgenomen door het creatieve bureau Bureauvijftig. We spreken met mede-eigenaar en partner Floris Venneman over de overname en plannen met de aangekochte televisiezender

[Interview] Colin Butfield (WWF) over David Attenborough: A Life On Our Planet

Op 16 april 2020 gaat David Attenborough: A Life On Our Planet in première met een livestream vanuit de Royal Albert Hall in Londen. Deze première is live te volgen over de hele wereld. De film maakte Sir David Attenborough in samenwerking met Silverback Films en het Wereld Natuur Fonds. We spreken met Colin Butfield, Executive Producer van het WWF

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Reinier Rombouts: Digitaal onmisbaar

De meeste mensen bekijken vrijwel alles online, dus wat je daar ziet en voelt, zien ze als het DNA van het bedrijf. Op basis daarvan besluiten ze vaak al of een bedrijf bij hen past. Of niet. Het is dus belangrijk dat mkb’ers goed gaan snappen hoe het digitale spelletje werkt

Jeroen Verkroost: Wie wint social? Amazon Advertising rukt op, Sonos door het stof, trends in media en marketing en de eerste slimme bril is er!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld

Het jaar is nog maar net begonnen en er is een hoop zorgwekkends gaande dat primair of zijdelings gaat over klimaatverandering en verantwoordelijkheden in dit kader

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden