Nederlands MediaNetwerk

Op marketingcongressen zie ik vaak sprekers die grofweg in drie categorieën zijn te verdelen: de visionairs, de verkopers en de vertegenwoordigers van de multinationals. Steek je hand op als je ze herkent…

De visionairs
In hoog tempo slingeren de visionairs haarscherpe voorspellingen de zaal in over de toekomst van online/digital/data marketing. “Bent u nog bezig met Virtual reality? Is alweer helemaal uit! Alles wordt augmented reality!” De zaal knikt instemmend, mobieltjes worden getrokken en groot geprojecteerde catchy one liners vullen de Twitter timeline. Aan het eind gaat de show in de hoogste versnelling, slides flitsen voorbij. Maar als het stof is opgetrokken rest het publiek niet veel anders dan het gevoel hopeloos achter te lopen, zonder te weten hoe er ooit weer aangehaakt kan worden bij die flashy toekomst.

De verkopers
Iedereen kent het gevoel. “Oh jee, dit wordt weer een productdemonstratie…” De productverkopers presenteren het liefst product features en USP’s uit de eigen bedrijfsbrochure. Het doel is voor de bevlogen verkoper om zijn of haar 100% authentieke passie voor het product op het publiek over te brengen, maar eigenlijk is het optreden pas geslaagd als er interessante leads uit volgen. Met enig geluk is er nog een aardige case bij en zijn er wat cijfers en resultaten, maar te vaak zijn deze situaties zo specifiek dat er voor andere bedrijven weinig uit te leren valt.

De multinationals
De global leaders van de succesvolle internationale merken zijn de publiekstrekkers die congressen soms in één klap doen uitverkopen. Toehoorders voelen zich vereerd dat ze 40 minuten lang dezelfde moleculen mogen inademen als de Grote Naam op het podium. Extatisch wordt het samenzijn gedeeld met de achterban via social media. De event-organisatie telt tevreden de #hashtags, maar zelden gaan toehoorders met echt iets bruikbaars naar huis. Want reken maar dat de presentatie van deze business celebrity dankzij oneindige PR-checks volledig is afgevlakt en dichtgetimmerd. Het risico dat je in deze setting iets nieuws hoort is volledig afwezig. Een echt vernieuwende aankondiging deelt een multinationale reus natuurlijk niet op zijn flitsbezoek aan Nederland.

Dat kan anders
Negen van de tien sprekers die ik de laatste tijd gezien heb, vallen in één van deze drie categorieën. Te vaak verlaat ik een marketingcongres met het gevoel dat het aardig was - de verhalen soms zelfs indrukwekkend - maar dat ik tegelijkertijd te weinig meeneem dat echt toepasbaar is in de dagelijkse praktijk. Je komt tenslotte naar een congres om te leren. Dat moet dus anders. Dáárom organiseert IAB Nederland het congres ‘How to make it work’ op 26 oktober.

Digitale marketing: zo werkt het echt
Om de eerder vermelde valkuilen te vermijden hebben wij in de line-up géén betalende sprekers en geen ‘usual suspects’ opgenomen. Wel hebben we de sprekers een duidelijke opdracht gegeven: zorg dat de bezoeker uit elke sessie iets waardevols mee naar huis neemt. Dus toon een mechanisme, toon iets dat werkt, repliceerbaar en toepasbaar is. Kortom; how to make it work.

Visie plus executie
Natuurlijk mogen onze sprekers voorspellingen doen, praktijkcases laten zien of een baanbrekende nieuwe filosofie verkondigen. Maar de essentie is dat het principe erachter óók uitgelegd wordt, dat we het ook praktisch maken. Het betekent dat we zo een hele dag samen kunnen leren en nadenken over de ontwikkeling van digitale marketing in Nederland. Over hoe we het vak naar een hoger niveau tillen. Want succes komt voort uit de optelsom van visie en executie. Zo kunnen we digitale marketing innovatie écht laten werken.

Voor leden van het IAB zijn er gratis kaarten, en er zijn nog een aantal early bird tickets voor maar €158,- voor een hele dag, inclusief lunch en borrel. Ik hoop je daar te spreken!

Weergaven: 140

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Ernst-Jan Pfauth over het opzetten van The Correspondent

Ernst-Jan Pfauth is uitgever en medeoprichter van het advertentievrije De Correspondent. Nu het journalistieke platform in Nederland staat, werd het tijd voor een Engelstalige versie. We spreken Pfauth over de plannen

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over branded content als groeimarkt

In de 3,5 jaar dat mediasaleshouse Value Zipper bestaat, is het bedrijf niet alleen in omvang gegroeid, maar ook de omzet en het aantal klanten groeiden mee. We spreken met oprichter en eigenaar Patrick van Hooy over het succes van de afgelopen jaren en de toekomst van branded content

[Interview] Beerwulf wint The Pitch van De Persgroep

De Persgroep liet onlangs (media)bedrijven en creatieven pitchen voor een uitgebreide campagne. De winnaar is Beerwulf (Heineken) die met een pitch van Media Reverse wist te overtuigen. We spreken Marc Scholten (marketeer Beerwulf), Lauren van der Heijden (directeur corporate sales De Persgroep) en Sjors Kroon (oprichter Media Reverse) over de The Pitch-concurrenten en buurten bij de brouwer

[Interview] Joost Istha (ZIGT): "Toegang tot data van onze klanten is essentieel om ons werk te kunnen doen"

Nederlands MediaNetwerk TV spreekt met Joost Istha, opricher, eigenaar en CEO van mediabureau ZIGT

[Interview] Ellen Danhof (Managing Director LND Media) over crossmediaal stoppen met roken

Begin oktober sloten 50 verstokte rokers zich op om in vier dagen van het roken af te komen. LND Media verzorgde het videomateriaal dat via verschillende kanalen werd ingezet. We spreken met Ellen Danhof, Managing Director van LND Media, over het project

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marianne van Soomeren: Parabel over de vos en de taarten

De vos had een plannetje. Hij wilde graag de allerlekkerste taarten gaan verkopen in zijn eigen winkeltje in het bos. Er was maar één probleem: hij kon geen taarten bakken. Daarom nodigde hij alle dieren uit het bos uit om hun lekkerste taart te maken

[Column] Reinier Rombouts: Consumenten? Het zijn net mensen

De klant is koning, ja, ja. Wanneer roep je dat? Waarschijnlijk juist in situaties waarin je vindt dat je slecht wordt bediend. Als je het gevoel krijgt dat een bedrijf of merk je vooral beschouwt als een ‘wandelende pinautomaat’. Als een consument

[Column] Erwin Fisser: Hashtags, piemels en D66

Ik geloof niet dat ik sinds de kleuterschool nog iemand de aanblik van mijn ontblootte piemel heb opgedrongen. En ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit onbedoelde piemels heb gadegeslagen

[Column] Ronja Slierendrecht: BNNVARA toont lef, maar is het genoeg?

Afgelopen week ging BIKL live, een platform van BNNVARA waar bereik-, impact-, kijk- en luistercijfers worden samengevoegd in één overzicht. Het is nog maar een betaversie, maar het gaat al veel verder dan wat we gewend zijn

[Column] Frank Waals: Iedereen een klokkenluider

Het scoren van een mediascoop en daarmee een complete beroepsgroep een geluid geven is dankbaar, de reacties die het oplevert buitengewoon interessant

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden