Nederlands MediaNetwerk

Op marketingcongressen zie ik vaak sprekers die grofweg in drie categorieën zijn te verdelen: de visionairs, de verkopers en de vertegenwoordigers van de multinationals. Steek je hand op als je ze herkent…

De visionairs
In hoog tempo slingeren de visionairs haarscherpe voorspellingen de zaal in over de toekomst van online/digital/data marketing. “Bent u nog bezig met Virtual reality? Is alweer helemaal uit! Alles wordt augmented reality!” De zaal knikt instemmend, mobieltjes worden getrokken en groot geprojecteerde catchy one liners vullen de Twitter timeline. Aan het eind gaat de show in de hoogste versnelling, slides flitsen voorbij. Maar als het stof is opgetrokken rest het publiek niet veel anders dan het gevoel hopeloos achter te lopen, zonder te weten hoe er ooit weer aangehaakt kan worden bij die flashy toekomst.

De verkopers
Iedereen kent het gevoel. “Oh jee, dit wordt weer een productdemonstratie…” De productverkopers presenteren het liefst product features en USP’s uit de eigen bedrijfsbrochure. Het doel is voor de bevlogen verkoper om zijn of haar 100% authentieke passie voor het product op het publiek over te brengen, maar eigenlijk is het optreden pas geslaagd als er interessante leads uit volgen. Met enig geluk is er nog een aardige case bij en zijn er wat cijfers en resultaten, maar te vaak zijn deze situaties zo specifiek dat er voor andere bedrijven weinig uit te leren valt.

De multinationals
De global leaders van de succesvolle internationale merken zijn de publiekstrekkers die congressen soms in één klap doen uitverkopen. Toehoorders voelen zich vereerd dat ze 40 minuten lang dezelfde moleculen mogen inademen als de Grote Naam op het podium. Extatisch wordt het samenzijn gedeeld met de achterban via social media. De event-organisatie telt tevreden de #hashtags, maar zelden gaan toehoorders met echt iets bruikbaars naar huis. Want reken maar dat de presentatie van deze business celebrity dankzij oneindige PR-checks volledig is afgevlakt en dichtgetimmerd. Het risico dat je in deze setting iets nieuws hoort is volledig afwezig. Een echt vernieuwende aankondiging deelt een multinationale reus natuurlijk niet op zijn flitsbezoek aan Nederland.

Dat kan anders
Negen van de tien sprekers die ik de laatste tijd gezien heb, vallen in één van deze drie categorieën. Te vaak verlaat ik een marketingcongres met het gevoel dat het aardig was - de verhalen soms zelfs indrukwekkend - maar dat ik tegelijkertijd te weinig meeneem dat echt toepasbaar is in de dagelijkse praktijk. Je komt tenslotte naar een congres om te leren. Dat moet dus anders. Dáárom organiseert IAB Nederland het congres ‘How to make it work’ op 26 oktober.

Digitale marketing: zo werkt het echt
Om de eerder vermelde valkuilen te vermijden hebben wij in de line-up géén betalende sprekers en geen ‘usual suspects’ opgenomen. Wel hebben we de sprekers een duidelijke opdracht gegeven: zorg dat de bezoeker uit elke sessie iets waardevols mee naar huis neemt. Dus toon een mechanisme, toon iets dat werkt, repliceerbaar en toepasbaar is. Kortom; how to make it work.

Visie plus executie
Natuurlijk mogen onze sprekers voorspellingen doen, praktijkcases laten zien of een baanbrekende nieuwe filosofie verkondigen. Maar de essentie is dat het principe erachter óók uitgelegd wordt, dat we het ook praktisch maken. Het betekent dat we zo een hele dag samen kunnen leren en nadenken over de ontwikkeling van digitale marketing in Nederland. Over hoe we het vak naar een hoger niveau tillen. Want succes komt voort uit de optelsom van visie en executie. Zo kunnen we digitale marketing innovatie écht laten werken.

Voor leden van het IAB zijn er gratis kaarten, en er zijn nog een aantal early bird tickets voor maar €158,- voor een hele dag, inclusief lunch en borrel. Ik hoop je daar te spreken!

Weergaven: 126

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Edwin Tromp over het vermarkten van voetballers

Een aantal maanden geleden stapte Edwin Tromp in 90/24 Sports, een marketingbedrijf voor profvoetballers. Zijn eerste zet: het openen van een kantoor in Brussel, naast de bestaande kantoren in Amsterdam en Londen. Wij spreken hem over voetballers, internationale expansie en de grenzen van branded content

[Interview] Annemarie Veen over de comeback van print

Head Office NL leverde onlangs GO TOYOTA af, het luxe relatiemagazine van Toyota. Het content marketing bureau van Sanoma | SBS merkt dat bedrijven en merken steeds vaker investeren in hoogwaardige magazines voor hun owned content. Is dit de comeback van print? We vragen het aan Head of Content Annemarie Veen.

[Interview] Marco Vroedsteijn over gerichte communicatie met Court1

Bied geen schuttinghout aan bij klanten die in een flat wonen, staat er op de website van Court1. Het bedrijf helpt zijn klanten met gericht communiceren met behulp van data. Onlangs lanceerde ze een eigen app: CÄSAR. We spreken met één van de eigenaren van Court1, Marco Vroedsteijn.

[Interview] Arne de Greeff over ANWB en partnerships

Dit jaar en in 2018 voert de ANWB een aantal veranderingen door. Zo verdwijnt ANWB Media en zet het bedrijf vol in op samenwerkingen in plaats van platte advertenties. We spreken met Manager Commercie, Partnerships en B2B Sales Arne de Greeff.

[Interview] Peter Vandermeersch over de NRC Code

NRC lanceert met nrc.nl/nrc-code een platform waarop lezers van nrc.next en andere geïnteresseerden worden geïnformeerd over de werkwijze van de NRC-journalisten. We spreken met hoofdredacteur Peter Vandermeersch over de NRC Code, of zoals Vandermeersch het noemt: de bijbel van de redactie.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Het F-woord

Collectief huilen is een verschijnsel dat weinig voorkomt. Afgelopen week was het weer eens raak. Feyenoord kampioen. Het ‘kindeke Kuijt’ kwam bij Feyenoord voor ons allemaal. En om zijn eigen droom te verwezenlijken

[Column] Marianne van Soomeren: Influzenden

Het Commissariaat van de Media heeft onderzocht dat 60 procent van de YouTubers merken of producten in beeld brengt en maar liefst 75 procent niet duidelijk vermeldt of daarvoor betaald is. Regelgeving is in de maak om vooral jonge volgers erop te wijzen dat dit toch vooral (sluik)reclame is

[Column] Ruud Verheijen: Gezocht: adverteerders met Europese ballen

Als ik zeg dat er een mogelijkheid is om meer dan 200 miljoen tv-kijkers en ruim 40 miljoen twitteraars in Europa in één keer te bereiken met een extreem hoge betrokkenheid en tegen relatief lage kosten. Wat zeg je dan als adverteerder? Daar moet je bij zijn toch?

[Column] Marc Stubbé: Google maakt veel reclame voor privacy. Hoe logisch is dat?

Het is inmiddels bijna onmogelijk om niet iets van de privacycampagne van Google te hebben gezien. In Nederland gaan ze met een bus het land door. En in elk dagblad staan ze met een paginagrote advertentie waarin uitgelegd wordt hoe je je eigen gegevens kunt beheren. Waarom doet Google dit?

[Column] Erwin Fisser: Bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid

Ik weet even niet precies wat de kleuterequivalent is van een aanrandingsfantasie, maar ik weet wel dat wij kleuters die dergelijke dingen over het schoolplein roepen, hierop aanspreken. Ik geloof ook niet dat er iemand is die vindt dat je als kleuter andere kleuters mag uitschelden omdat die ander iets vindt waar je het niet mee eens bent

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden