Nederlands MediaNetwerk

Een klein vergelijkend onderzoek over een hot item

23 september schreef ik het artikel 'woordgebruik in de samenleving en de politiek': http://medianetwerk.ning.com/profiles/blogs/woordgebruik-in-onze-sa... Ik publiceerde dat artikel zowel op Ambtenaar 2.0 als op het Nederlands Medianetwerk. Het artikel gaat in op het onderwerp 'Taalgebruik in de Tweede Kamer'. Het gaat daarbij mijns inziens inmiddels om de vraag of de ontwikkelingen in de politiek gestuurd worden vanuit een kleine groep ingewijden of vanuit de samenleving. Waar komt het fanatisme vandaan om Job Cohen te overtuigen dat hij als politicus niet past in de huidige tijd? Bekijk deze aflevering maar van Buitenhof, afgelopen zondag

http://player.omroep.nl/?aflID=13207532   

Wat een kracht van de persoon Job Cohen om uit te blijven stralen wat hij wil uitstralen. Hij laat zich bij voortduring geen woorden in de mond leggen door de 'interviewer' Peter van Ingen. 

De titel van deze in mijn beleving 'ongebruikelijke blog' is 'Een vergelijkend onderzoek'. Dat onderzoek was niet de opzet, maar volgt uit een bizarre ontdekking. Dezelfde tekst krijgt buiten Ambtenaar 2.0 meer dan drie keer het aantal lezers binnen Ambtenaar 2.0. Is hiervoor in de directe ambtelijke kringen bij ministeries niet zoveel belangstelling? Het artikel heeft op Ambtenaar 2.0 ook slechts een paar dagen op de voorpagina gestaan. Daarover gaat slechts een persoon. 

Mijn streven met het artikel was om aan te tonen dat de ontwikkeling die nu op het politieke front zich voordoet, tot niets anders kan leiden dan dat de politieke inhoud er meer en meer bekaaid van zal afkomen. Maar de vraag is nu of deze ontwikkeling is ingegeven vanuit de ontwikkelingen die zich in onze samenleving voordoen, of dat ze is ingegeven vooral en nadrukkelijk in de directe periferie van de bestuurlijke kringen. 

Mijn stelling is en blijft dat het direct voortvloeit uit de positie van een volksvertegenwoordiger dat in dit geval Job Cohen zijn poot stijf houdt en dat hij op een congruente manier blijft gaan voor zijn inhoud. En hij deed dat ook in verkiezingstijd in 2010, kijk maar: 

http://www.youtube.com/watch?v=x4uwIFuIKlA&feature=related

Daarmee heb ik nog niets gezegd over wat ik zelf van de inhoud vind. Het gaat er mij om dat het politieke debat gevoerd zou moeten worden op een manier waardoor wij in de samenleving geïnspireerd kunnen worden tot het oplossen van problemen die wij zelf aan kunnen als burgers. Burgers zonder een bestuurlijke opdracht maar wel van waarde. 

Weergaven: 71

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

[Interview] Martijn Standaart: Met Scoupy bereikt Sanoma doelgroepen nog beter

Sinds de zomer van 2018 maakt Scoupy deel uit van Sanoma FMCG dat zich met tal van mediamerken richt op FMCG-bedrijven. Martijn Standaart is op 1 oktober 2019 begonnen als directeur

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?

Via de uitstekende Handpicked-nieuwsbrief las ik het verhaal van een mislukte Nederlandse startup: CRM-systeem Lily, een bedrijf dat werd opgericht door de mensen die eerder het bedrijf Voys oprichtte en zeer succesvol maakten. Hier vallen lessen te leren

[Commercial Review] Gijs van der Togt: 15 sec Bol.com, nét niet Samsung en lekker Amsterdamse Ace & Tate

In hoeverre beïnvloeden advertisingmechanismen die online goed werken, ook steeds meer televisiereclame? Bol.com koos vorig jaar voor het digitale bureau DEPT als haar nieuwe lead agency. En dat was na 12 jaar reclamebureau een best verrassende keuze

[Column] Erwin Fisser: Buurman & Buurman innovatiemanagement

Lezers willen zogenaamd niet betalen voor boekjes waarin citaten uit kinderboeken staan. Dat vond ik onzin en dat vind ik nog steeds. Mensen die van mening zijn dat ze geen belangrijke lessen uit kinderliteratuur kunnen halen, kun je niet serieus nemen

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden