Nederlands MediaNetwerk


Door Laurens Bruns. Hij zag het licht in 1968 maar verdween toen snel uit het zicht. Een tweede poging tot doorbreken in 1993 mislukte door slecht management. 2010, wereldwijde doorbraak! Hij wordt gebruikt op het toilet, vaak meerdere keren. In bad en in de tuin presteert hij echter minder goed. Hij wordt bekeken en laat met zich spelen. Hij gaat met je surfen maar blijkt niet echt sociaal. Hij is een gezinsmens maar wordt tegelijkertijd door je partner gebruikt. Bovenstaande personificatie van de tablet en Apple’s iPad in het bijzonder is gebaseerd op het onlangs verschenen onderzoek van Sanoma over dit wonder van techniek. Inmiddels circa 80.000 keer in Nederland over de toonbank gegaan. Uitgevers van tijdschriften en dagbladen wrijven in hun klamme handen: dit moet de redding gaan worden van de sector die al jaren worstelt met dalende oplages en daaraan gekoppelde advertentie inkomsten. Gretig wordt er geïnvesteerd om niet weer de boot te missen. De slag om internet en betaalde content is immers al gestreden en verloren. Juichend slaan ze elkaar om de oren met applicaties die hun wereld zal gaan redden. Te vroeg? Waarom zal tablet publishing nu wel succesvol worden? Ruwweg zijn er vier ontwikkelingen te benoemen die succes mogelijk maken: Ten eerste. Het succes van de iPhone. De combinatie van mobiel internet, betaalde applicaties en een succesvol gecreëerde hype zorgde voor een wereldwijde doorbraak. Deze ontwikkeling is belangrijk voor het toekomstige succes van tablets. Twee. Het aanbod. Alle hardware producten komen in 2010 of begin 2011 met hun tablet versie. HP, Samsung en Google gaan de strijd om marktaandeel aan. Het wordt een vechtmarkt vergelijkbaar met die van mobiele telefonie. Ook in prijsstrategie: goedkopere aanschaf in combinatie met een abonnement van zo’n 30 euro per maand via uw telecom aanbieder. Ten derde. Het ei van Columbus. Uitgevers geloven heilig in de komst van de tablet en ontwikkelen zich een slag in de rondte deze te vullen met content. Nu is gratis, Autoweek, Carros en Veronica magazine zijn (succesvol) betaald geïntroduceerd. Kleinere titels als Bright blijken echter moeite te hebben met de investering van tijd en geld en stellen de introductie uit. Verontrustend, want hebben kleinere titels minder kans op een iPad versie? Het businessmodel is eenvoudig: klanten betalen voor de content, adverteerders voor exposure en de uitgevers betalen Apple. Het aantal titels is nu nog te overzien voor alle partijen. In de toekomst niet meer. Het aanbod van applicaties zal de vraag ver overstijgen en de vraag is wie er dan aan het langste eind trekt. Gidsfunctie: wie wijst de bomen in het bos aan? Vier. Marktgroei. De markt van mobiele apparaten groeit snel. De explosieve groei van smartphones is hierbij een graadmeter. Verwacht wordt dat de penetratie van de iPad eenzelfde beeld laat zien waarbij Apple de markt leidt waarna het aandeel stabiliseert. De totale markt versnippert en Apple zal op een aandeel van circa 60% uitkomen. Een wonder dus? Nee, er wordt geen water in wijn veranderd. Wel is het een kwaliteitswijn in een zeer moderne zak. Vraag die op de lippen brandt: wie drinkt deze wijn tijdens welke gelegenheid. Concreter: is het een lean forward of lean back medium. Wie roept?
Laurens Bruns is online consultant bij Zeddigital
www.zeddigital.nl Lees van Laurens ook: -
Denken in informatiebronnen

Weergaven: 64

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden