Nederlands MediaNetwerk

Eindelijk: wettelijke verankering van mediation

De VVD heeft op 2 december j.l. een voorstel gelanceerd om mediation een wettelijke basis te geven. Ik juich dat initiatief van harte toe. Niet alleen vanuit mijn commerciële doelstellingen, maar ook vanuit ideëel en praktisch perspectief.

De kracht van mediation ligt in het door partijen zélf oplossen van conflicten, waardoor sneller, goedkoper een echt beklijvende oplossing kan worden bereikt dan in een procedure bij de rechter. Mediation heeft in 1995 zijn intrede in Nederland gedaan, maar het imago van mediation is helaas nog steeds niet goed ontwikkeld. Volgens niet-kenners van deze vorm van conflicthantering is dit middel te soft en te vaag en is de uitkomst niet rechtens afdwingbaar. Allemaal misvattingen. Wie mijn website www.jurapol.nl bezoekt kan zo nalezen hoe een mediation verloopt. En de resultaten van mediation worden vastgelegd in een (vast-)stellingsovereenkomst, die net zoveel juridische kracht en betekenis heeft als elke andere overeenkomst.

Niettemin heeft mediation nog wel een steuntje in d rug nodig en daarom zal een wettelijke verankering van mediation als volwaardig alternatief voor de traditionele vormen van rechtspraak zeker een goede bijdrage aan de statuur van mediation geven.

 

De bedoeling van dit wetsvoorstel is om het begrip “mediator” wettelijk vast te leggen en om aan die titel ook wettelijke kwaliteitseisen te verbinden. Voorts zal de mediationovereenkomst wettelijk worden omschreven. Deze overeenkomst regelt de vertrouwelijkheid, geldt als een bewijsovereenkomst en legt vast aan welke verplichtingen partijen zich in het kader van de mediation onderwerpen.

Als in een overeenkomst een mediationclausule is opgenomen zal deze bindend moeten zijn. Daardoor zijn partijen dan verplicht om mediation te proberen voordat het geschil aan de rechter kan worden voorgelegd.

Ook zal worden vastgelegd dat partijen aan de mediator kunnen om een hen bindende beslissing te geven over bepaalde onderdelen van hun geschil of voor hele geschil als de mediation (gedeeltelijk) niet tot resultaat heeft geleid. Aansluitend op de Innovatieagenda Rechtsbestel (Ministerie van Veiligheid en Justitie 2011, Kamerstuknummer 33 071-5) zal in de wet worden opgenomen dat partijen tijdens een mediation bepaalde onderdelen van hun geschil met een juridisch karakter aan de e-kantonrechter voor kunnen leggen. Daarmee kan dan snel een juridisch oordeel worden verkregen, op basis waarvan de mediation kan worden vervolgd.  

Tenslotte zal in de wet worden geregeld dat de (vaststellings-)overeenkomst op een eenvoudige manier kan worden voorgelegd aan de rechter, die daaraan executoriale werking kan toekennen. De afspraken kunnen dan ook worden afgedwongen.

 

Al met al lijkt mij dit een goed moment om met dit initiatief wetsvoorstel de aandacht te vestigen op mediation, zeker nu er binnenkort een aanmerkelijke verhoging van de griffierechten valt te verwachten. Met als gevolg dat mensen, omdat zij het niet kunnen betalen, dan maar afzien van een juridische procedure, terwijl hun geschil toch onverminderd om een oplossing vraagt. Mediation is dan de beste keuze.

Weergaven: 122

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad

De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Telfort-miljonair bij KPN, Allsecur en Charlie Temple

Deze keer duikt Machiel Verkuyl in de wereld van het omnummeren, het omstickeren, het fuseren. Goede merken zijn buigzaam, maar waar begint het kraken

[Column] Niels Bruinsma: Nieuwe radiocijfers & deepdive op Frank Dane en Wilfred Genee

De radiocijfers van mei-juni zijn er! De laatste periode voor de zomer sluit toch vaak het eerste halfjaar af. Tijd om eens naar de bepalende factoren achter de luisterdichtheid te kijken

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden