Nederlands MediaNetwerk

Eindelijk: wettelijke verankering van mediation

De VVD heeft op 2 december j.l. een voorstel gelanceerd om mediation een wettelijke basis te geven. Ik juich dat initiatief van harte toe. Niet alleen vanuit mijn commerciële doelstellingen, maar ook vanuit ideëel en praktisch perspectief.

De kracht van mediation ligt in het door partijen zélf oplossen van conflicten, waardoor sneller, goedkoper een echt beklijvende oplossing kan worden bereikt dan in een procedure bij de rechter. Mediation heeft in 1995 zijn intrede in Nederland gedaan, maar het imago van mediation is helaas nog steeds niet goed ontwikkeld. Volgens niet-kenners van deze vorm van conflicthantering is dit middel te soft en te vaag en is de uitkomst niet rechtens afdwingbaar. Allemaal misvattingen. Wie mijn website www.jurapol.nl bezoekt kan zo nalezen hoe een mediation verloopt. En de resultaten van mediation worden vastgelegd in een (vast-)stellingsovereenkomst, die net zoveel juridische kracht en betekenis heeft als elke andere overeenkomst.

Niettemin heeft mediation nog wel een steuntje in d rug nodig en daarom zal een wettelijke verankering van mediation als volwaardig alternatief voor de traditionele vormen van rechtspraak zeker een goede bijdrage aan de statuur van mediation geven.

 

De bedoeling van dit wetsvoorstel is om het begrip “mediator” wettelijk vast te leggen en om aan die titel ook wettelijke kwaliteitseisen te verbinden. Voorts zal de mediationovereenkomst wettelijk worden omschreven. Deze overeenkomst regelt de vertrouwelijkheid, geldt als een bewijsovereenkomst en legt vast aan welke verplichtingen partijen zich in het kader van de mediation onderwerpen.

Als in een overeenkomst een mediationclausule is opgenomen zal deze bindend moeten zijn. Daardoor zijn partijen dan verplicht om mediation te proberen voordat het geschil aan de rechter kan worden voorgelegd.

Ook zal worden vastgelegd dat partijen aan de mediator kunnen om een hen bindende beslissing te geven over bepaalde onderdelen van hun geschil of voor hele geschil als de mediation (gedeeltelijk) niet tot resultaat heeft geleid. Aansluitend op de Innovatieagenda Rechtsbestel (Ministerie van Veiligheid en Justitie 2011, Kamerstuknummer 33 071-5) zal in de wet worden opgenomen dat partijen tijdens een mediation bepaalde onderdelen van hun geschil met een juridisch karakter aan de e-kantonrechter voor kunnen leggen. Daarmee kan dan snel een juridisch oordeel worden verkregen, op basis waarvan de mediation kan worden vervolgd.  

Tenslotte zal in de wet worden geregeld dat de (vaststellings-)overeenkomst op een eenvoudige manier kan worden voorgelegd aan de rechter, die daaraan executoriale werking kan toekennen. De afspraken kunnen dan ook worden afgedwongen.

 

Al met al lijkt mij dit een goed moment om met dit initiatief wetsvoorstel de aandacht te vestigen op mediation, zeker nu er binnenkort een aanmerkelijke verhoging van de griffierechten valt te verwachten. Met als gevolg dat mensen, omdat zij het niet kunnen betalen, dan maar afzien van een juridische procedure, terwijl hun geschil toch onverminderd om een oplossing vraagt. Mediation is dan de beste keuze.

Weergaven: 124

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Jeroen Huijsdens: Bioscoop heeft bewezen iets te bieden wat anderen niet in huis hebben

Jeroen Huijsdens is hoofdredacteur van Holland Film Nieuws – HFM – en Filmdepot.nl en is eigenaar van Filmtaal. En sinds kort mede-uitgever van Alles is film

[Interview] Nick Kalse: Gebruikers zijn het zat om storende advertentieformaten te zien

Nick Kalse is Managing Director van Outbrain. Zijn advertentieplatform werkt met uitgevers van over de hele wereld. We spreken hem over de activiteiten van Outbrain en zijn visie op de markt

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten

Het is december. De warme deken van clichématige 90-secondenspots spoelt weer over je heen en je weet waar het tijd voor is: een review! Dit keer niet over de supermarkten, omdat PLUS daar zó hard domineert dat ik dat een oneerlijk vergelijk zou vinden

[Column] Deniz Alkaç: Een gezondere branche begint bij een beter verhaal

Het zijn turbulente tijden. Het vak verandert snel en dat is op veel plekken te merken. Wie de afgelopen week zijn LinkedIn opende, zag waarschijnlijk de speech van Victor Knaap voorbijkomen. Op het DeMedia100 Diner schetste hij een ietwat ongezellig toekomstbeeld van onze markt

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden