Nederlands MediaNetwerk

Dat Employer Branding op dit moment prioriteit heeft bij organisaties blijkt wel uit de enorme interesse voor dit onderwerp, de deelname van velen aan events en de vele reacties op discussies binnen online communities. De vraag naar onder andere vakspecialisten met managementkwaliteiten is groot; werkgevers vinden het daarom belangrijk om als organisatie betekenisvolle relaties aan te gaan met haar toekomstig talent. In toenemende mate maken mensen het duurzame verschil voor merken. Het aantrekken en verbinden van de juiste mensen voor het merk is de uitdaging van vandaag. Hoe doen we dat? Tijdens het seminar ‘Employer Branding anno nu’ bij OCG in Hoofddorp worden we wijzer. Nicole Lisman, Head Employer Branding van UMC Utrecht, zegt dat haar organisatie op een zeker moment gekozen heeft voor het daadwerkelijk communiceren van hun identiteit. ‘Wij claimen het meest innovatieve UMC te zijn van Nederland’. De pay-off van UMCU heeft dan ook een duidelijke visie: Wij proberen altijd beter te worden. Deze boodschap spreekt niet alleen professionals in de zorg aan, functiegericht kijkend naar opleiding en ontwikkeling, maar ook de klanten: de patiënten. Dit heeft dus een cumulatieve werking. Ook voor banken is het belangrijk dat zij mensen aantrekken die het duurzame verschil kunnen maken. ‘Als ik kijk naar onze interne doelen koppel ik recruitment aan onze business doelstellingen. Door de demografische ontwikkelingen op de arbeidsmarkt is het goed om hier op te sturen. Ik toets aldoor de lange termijn doelstellingen aan alle initiatieven (vacatures, jobmarketing) die we ontplooien’, zegt Gusta Timmermans, Manager Recruitment & Arbeidsmarktcommunicatie bij de ING.
Holistisch branden Strategy director Ton Rodenburg van ARA M/V, gooit het over een ander boeg. Ton staat bekend om zijn modellen die de complexe werkelijkheid eenvoudig kunnen weergeven. Hij pleit voor constructieve samenwerking – of zelfs samensmelting – van de disciplines HR en communicatie: ‘HR-mensen komen van Mars, communicatiemensen van Venus, terwijl de winnende combinatie voor de toekomst is: HR marketingcommunicatie’. Het belangrijkste is dat je niet enkel de taken verdeelt in wie-doet-wat, maar dat je vooral respect toont voor elkaars competenties en – in het verlengde daarvan – de verschillen in persoonlijkheid.
Ton: ‘HR-mensen moeten vakmatig meer kennis vergaren over Employer en Internal Branding. Medewerkers zijn meer en meer de belangrijkste klant van de organisatie. Daarnaast mogen communicatiemensen weer meer begrip krijgen voor talentmanagement; zij moeten het talent als communicatiedoelgroep beter leren (her)kennen. Analyseer wat ze zoeken, willen, wensen.’
Creëer exclusiviteit Alle marketing draait om het suggereren van exclusiviteit. Employer Branding, of in het Nederlands HR-communicatie, is het verkrijgen en behouden van een positieve, bij voorkeur unieke, positie als werkgever in de mindset van voormalige, huidige én toekomstige medewerkers met als basis de identiteit van de werkgever. Dit gezegd hebbende leidt mij naar de vraag: Is het Employer Brand maakbaar? Ja, ik geloof hier heilig in. Goede showcases tonen dit ook aan. Bij Employer Branding gaat het om het vinden van de ziel van de organisatie. Deze zoektocht is soms lastig. Beantwoord maar eens de vragen: Wat geeft bezieling? Wat geeft energie? Anders gesteld, wat, waarmee of hoe maak je het verschil? Maakt jouw organisatie het verschil? De Mission Statement van organisaties moet hier op geïnspireerd zijn. Ik durf zelfs te stellen dat je via Employer Branding leukere bedrijven creëert! De
tweede nieuwsbrief HR-Communicatie is uit. Met interviews, best practices en een member in the spotlight!

Weergaven: 49

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Joris Bouman (Bouman Online Strategie) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Joris Bouman rijdt mee. Wij bellen hem

[Interview] Petrit Kabashi (CEE Platform) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Petrit Kabashi, algemeen directeur van CEE Platform, rijdt mee. Wij bellen hem

[Interview] Mikel Burger (Ve Global) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Mikel Burger en Babak Monfared van Ve Global rijden mee. Wij bellen Mikel

[Interview] Kylie Deenen (Exterion Media) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Kylie Deenen en Aimee de Vries rijden mee met het Exterion Media team. Wij bellen Kylie

[Interview] Joris Hoffman (+Drie) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Joris Hoffman, mede-oprichter van en Head of Design bij +Drie, rijdt mee. Wij bellen hem

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marvin Jacobs: Verslag van Radiodays Europe Podcast Day

Radiodays Europe Podcast Day is een van de meest toonaangevende internationale conferenties voor de podcastindustrie. Het programma bestond uit zo’n 30 verschillende sprekers, uiteenlopend van de man achter Google Podcasts tot individuele podcastmakers die vertelden over hun soloprojecten

[Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Keeps you Texan van Lone Star Beer

Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de campagne van Keeps you Texan van Lone Star Beer

[Column] David de Jong: NPO-plannen maken Hilversum weer stukje onbestuurbaarder

Uit de vorige week gepubliceerde brief van Arie Slob blijkt dat de NPO bij het doorvoeren van die plannen weer een stukje onbestuurbaarder wordt

[Column] Martin Leeflang: Marktaandeel groeit door mentaal leiderschap

Marketeers sturen veelal op merk, maar eigenlijk is het relevanter om te sturen op groei in marktaandeel via mentaal leiderschap. CEO Martin Leeflang van Validators geeft je learnings om je op weg te helpen

[Column] Sietse Pots: De ruimte in beeld

Bijna 50 jaar nadat Neil Armstrong de eerste stappen op de maan zette, ging Apollo 11 in première in de Nederlandse bioscopen. De documentaire put uit meer dan 18.000 uur ongebruikt filmmateriaal, een enorme hoeveelheid waar een filmploeg ontzettend lang mee bezig moet zijn geweest. Het is exemplarisch voor de manier waarop de Amerikanen de maanlanding benaderden

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden